American Theatre o Biesach i Dziewczynkach

American Theatre o Biesach i Dziewczynkach

Po wizycie studyjnej w ramach Showcase Generation After 2 American Theatre Magazine publikuje recenzje:


Prezentując w Warszawie swoje nowe dzieła odważni, młodzi reżyserzy i reżyserki, stworzyli swoją własną, orzeźwiającą siłę teatralną konfrontując się z obecną władzą. (...)


Żaden z artystów z Generation After 2 nie był bliższy społeczno-politycznym dylematom kraju niż 39-letnia Natalia Korczakowska, która w 2016 roku rozbiła szklany sufit, obejmując stanowisko dyrektor artystycznej prestiżowej STUDIO teatrgalerii, której siedziba (z marmurowymi kolumnami) znajduje się w symbolicznym dla Warszawy miejscu: na Placu Defilad. Korczakowska w głębokiej, kontrowersyjnej adaptacji powieści Dostojewskiego Biesy (bardziej znanej amerykańskim czytelnikom jako The Posssessed) od razu rysuje złowieszcze podobieństwa między rosyjską historią a gwałtownym zwrotem Polski w prawo. Przedstawienie otwiera ikoniczny obraz cara Mikołaja II i jego rodziny zamkniętych w plastikowym kubiku; pochłonięci przez chmurę gazu, jeden po drugim padają na podłogę. Voilá: Rewolucja, Holocaust, Aleppo. (...)


Grupa mniejszych produkcji skupiła uwagę uczestników festiwalu na problemach społecznych takich jak stereotypy płciowe i niesprawiedliwość rasowa. Przedstawienie Dziewczynki w reżyserii Małgorzaty Wdowik, zagrane w białej przestrzeni górnej sceny STUDIO teatrgalerii przez improwizujący sekstet 8-15-latek (z początkowo śpiącą, dorosłą kobietą), bada stereotypy i uprzedzenia dotyczące dorastającego kobiecego ciała i przynosi odświeżający rezultat.


Jim O’Quinn, American Theatre Magazine / 27.04.2018
czytaj oryginalny tekst tutaj / tłumaczenie tekstu tutaj