Metafizyka dwugłowego cielęcia - zapowiedź

Metafizyka dwugłowego cielęcia - zapowiedź

fot. Oskar Sadowski


29 listopada 2018 w Los Angeles odbyła się kalifornijska premiera spektaklu WITKACY/ TWO-HEADED CALF, w adaptacji i reżyserii Natalii Korczakowskiej, z udziałem aktorów STUDIO: Ewy Błaszczyk, Krzysztofa Zarzeckiego, Roberta Wasiewicza, Bartosza Porczyka oraz aktorów CalArts.  Spektakl powstał w ramach międzynarodowej współpracy STUDIO teatrgalerii i CalArts. Wersja anglojęzyczna spektaklu zostanie zaprezentowana na Międzynarodowym Festiwalu Boska Komedia w Krakowie 13 grudnia 2018.
 15 lutego 2019 w STUDIO odbędzie się warszawska premiera przedstawienia pod polskim tytułem: Metafizyka dwugłowego cielęcia 

Wybrałam Metafizykę dwugłowego cielęcia jako podstawowy tekst, ponieważ doświadczenie bezkresnej i dzikiej kalifornijskiej natury jest bliskie doświadczeniu tropikalnej podróży, którą Witkacy odbył z Bronisławem Malinowskim przed napisaniem tej sztuki. To historia podróży neurotycznego chłopca i jego rodziny z Nowej Gwinei przez Sydney na pustynię, która odczytywana w otoczeniu kalifornijskiej Doliny Śmierci, staje się czymś realnym, w zasięgu ręki. Witkacy, wychowany w Tatrach, wierzył, że natura może być źródłem doświadczenia metafizycznego, dzięki któremu współczesny człowiek ma szansę ochronić swoją indywidualność przed bezduszną maszyną społeczną zachodniej cywilizacji. Podróż Karmazyniella to też podróż w głąb siebie, a intensywne kolory tropikalnych kwiatów, martwa, czarna otchłań nocy na pustyni, żar wstającego nad nią czerwonego słońca to jej przejawy. Aldous Huxley w kultowym tekście Drzwi percepcji opisuje doświadczenie otwarcia umysłu po zażyciu meskaliny (wyciągu z pustynnych kaktusów). Pod jego wpływem Huxley zrozumiał, jak ograniczony i bezbronny jest tak zwany „cywilizowany” człowiek, który jest podporządkowany temu, co racjonalne, patrzy tylko przed siebie i jest „pozbawiony pleców”, czyli wymiaru metafizycznego właśnie. Taki człowiek staje się automatem, trybem w systemie. W zderzeniu z tym, co niewytłumaczalne, zaczynając od jego własnej egzystencji, skazany jest na depresję i klęskę. Jego chorobą jest obojętność. Ona jest dla mnie zarazą Kala-Azar ze sztuki Witkacego, która wyniszcza zachodnią cywilizację.

Natalia Korczakowska


Wybrane dramaty Witkacego opisujące doświadczenie człowieka w zderzeniu z naturą, siłą wyższą, świetnie wpisują się w kulturalną tkankę Kalifornii, gdzie przyroda jest ważnym elementem życia i metafizycznego doświadczenia człowieka. Projekt ten łączy estetykę Witkacego z tym co najlepsze w hollywoodzkim, artystycznym kinie będącym od zawsze w bliskim związku z naturą. W celu zapewnienia dobrej recepcji spektaklu wśród publiczności amerykańskiej, dostrojenia języka i oddania kontekstu kulturowego, klimatu i charakteru twórczości Witkacego, w warstwie literackiej wykorzystane zostaną wybitne tłumaczenia autorstwa Daniela Geroulda, uhonorowanego licznymi nagrodami za całokształt działalności przekładowej i naukowej.

autor Stanisław Ignacy Witkiewicz
tłumaczenie Daniel C. Gerould
scenariusz i reżyseria Natalia Korczakowska
kostiumy Marek Adamski
scenografia Salmah Beydoun
muzyka Chris Kallmyer
światło Bartosz Nalazek
wideo Kam Ying Lee, Shay Willard 
dramaturgia wideo Janie Geiser
asystenci reżysera Oskar Sadowski, Natalia Lassalle
asystent ds. adaptacji Jorge Luis Figueroa

premiera w LOS ANGELES i pokaz na Festiwalu Boska Komedia w Krakowie
Ewa Błaszczyk, Bartosz Porczyk, Robert Wasiewicz, Krzysztof Zarzecki, Symone Holmes, Everett Keeter, Priscilla Chung, Chance Lang, Terrence Wilburn

premiera w Warszawie
Ewa Błaszczyk, Ewelina Żak, Sonia Roszczuk, Bartosz Porczyk, Marcin Pempuś, Tomasz Nosinski, Robert Wasiewicz, Krzysztof Zarzecki

inspicjentka Zuzanna Prusińska, Danielle Chiasson
kierownik produkcji Megan Carter, Abby Marcus, Aleksandra Wiśniewska

premiera w Los Angeles 29/11/2018
pokaz na Festiwalu Boska Komedia w Krakowie 13/12/2018
premiera polska 15/02/2019

Spektakl „Metafizyka dwugłowego cielęcia” w koprodukcji Teatru Studio i CalArts sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”

Aktualności: