Błażej Pindor, Bez tytułu z cyklu „Stan Fugi”, 2013, wydruk archiwalny z 2017 roku, 79,5 x 47 cm
Stan fugi to proces dysocjacji, jednostka chwilowo ucieka od własnej tożsamości, nie pamięta, kim jest i gdzie była. Taki stan mija. Wracamy potem do „normalności”. Fuga to także kompozycja muzyczna oparta na rozwijającej się strukturze, z fugą dysocjacyjną łączy ją źródłosłów i zasada: ucieczka i powrót – coda. Sytuacjoniści określiliby to jako dryf (derivé).
Podróż po Warszawie, po budynkach zaprojektowanych przez Romualda Gutta architekta funkcjonalistę, zamienia się w podróż w czasie. Artysta, Błażej Pindor, krąży po kilku orbitach jednocześnie: przedwojenna architektura z szarej cegły, pozostałości PRL-u, współczesność, która modernizuje wnętrza, ale także nieustannie zaciera i przetwarza pozostałości dwóch poprzednich epok. Budynki również są w stanie fugi, umykają i zapominają o tym, czym kiedyś były.
Błażej Pindor (ur. 1973) to wybitny fotograf, absolwent Wydziału Filmowego i Telewizyjnego Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze (FAMU). Jeden z ośmiu wydruków archiwalnych w technice inkjet naklejonych na tekturę (ang. Archival giclee print mounted on cardboard) znajdujących się w Kolekcji Galerii Studio przedstawia budynek Szkoły Nauk Politycznych przy Wawelskiej 56 w Warszawie, zbudowany przez Romualda Gutta w latach 1933–1935. Gmach funkcjonował początkowo jako Instytut Społeczny, a następnie Krajowa Szkoła Administracji Publicznej. Po wojnie został o jedno piętro nadbudowany.
Wraz z innymi zdjęciami poświęconymi architekturze Romualda Gutta oraz filmem „Tryb manualny” praca ta została pokazana na wystawie indywidualnej Błażeja Pindora „Stan fugi” w Galerii Studio w 2017 roku.
Dorota Jarecka