Jolanta Marcolla, „Halfline 1 & 2”, 1976, fotografia analogowa, odbitki żelatynowo-srebrowe, edycja A 1/1 black & A 1/1 white
Urodzona w 1950 roku Jolanta Marcolla już podczas studiów odeszła od tradycyjnych mediów, takich jak malarstwo, kierując się ku sztuce konceptualnej oraz eksperymentom z wykorzystaniem fotografii i filmu. W swoich pracach często wykorzystywała siebie oraz własny wizerunek.
W dyptyku Halfline 1 & 2 artystka posłużyła się swoim autoportretem. Na dwóch fotografiach widzimy to samo zdjęcie Marcolli, jednak na różnych tłach: białym i czarnym. Artystka trzyma przy twarzy linijkę, która przebiega przez środek twarzy. W zależności od tła linijka jest biała (na białym tle) lub czarna (na czarnym tle). W pewnym momencie linijka przekształca się z elementu przedstawionego na zdjęciu w wycięcie w samej fotografii. To zamierzone działanie nie jest wyłącznie wizualną i konceptualną grą, ale zadaje pytanie o możliwość wprowadzenia kolejnego fizycznego wymiaru do medium fotografii.
Marcolla, podejmując zagadnienia sztuki konceptualnej, wniosła do swojej twórczości także elementy sztuki kobiecej i feministycznej. Te aspekty jej pracy zostały dostrzeżone i w pełni docenione dopiero po kilku dekadach.
Paulina Olszewska