Keith Haring, bez tytułu, 1985, litografia, 100 x 81 cm
Keith Haring (1958-1990) zyskał popularność rysując kredą na pustych czarnych panelach reklamowych na terenie nowojorskiego metra. Tam wykształcił swój charakterystyczny graficzny język wizualny zawierający postacie i symbole takie jak raczkujące dziecko, szczekający pies, latające spodki oraz wielkie serca. Tworzył sztukę zaangażowaną społecznie, najczęściej podnosząc tematykę bezpiecznego seksu oraz AIDS, krytykując homofobię i rasizm czy ostrzegając przed niebezpieczeństwem związanym z kokainą. Działania artystyczne, a jednocześnie aktywistyczne, w przestrzeni publicznej były fundamentalnym aspektem twórczości Haringa: między 1982 a 1989 stworzył ponad pięćdziesiąt takich dzieł, większość na rzecz szpitali, szkół czy organizacji charytatywnych.
Niektóre z najbardziej rozpoznawalnych prac Haringa charakteryzują się wyrazistymi czarnymi liniami na białym tle i towarzyszącymi im czerwonymi elementami. Litografia bez tytułu z 1985 roku znajdująca się w Kolekcji Galerii Studio wpisuje się w tę estetykę. Praca Haringa jest częścią „Amerykańskiej kolekcji” Galerii Studio – zbioru, który w 1988 roku podarowała instytucji Eva Pape, amerykańska kolekcjonerka polskiego pochodzenia. Znajdziemy w nim również także m.in. serigrafię Andy Warhola czy płótna Wojciecha Fangora.
Maria Prokesz