Kolekcja

Powrót

O pracach konserwatorskich przy cyklu „XXX” Pawła Nowaka (1997) z Kolekcji Galerii Studio w Warszawie

Obrazy z cyklu „XXX” autorstwa Pawła Nowaka, znajdujące się w Kolekcji Galerii Studio w Warszawie, zostały poddane kompleksowym działaniom konserwatorskim w ramach pracy magisterskiej pod kierunkiem prof. dr hab. Iwony Szmelter na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki w Warszawie. Głównym celem było przywrócenie im walorów estetycznych oraz zapewnienie ich długoterminowej ochrony, zarówno w trakcie ekspozycji, jak i przechowywania. Działania te łączyły konserwację aktywną z prewencyjną, a ich realizacja opierała się na badaniach naukowych i zasadach etyki konserwatorskiej.

Paweł Nowak jest współczesnym artystą, znanym z eksperymentalnego podejścia do technik malarskich i rzeźbiarskich. Jego twórczość charakteryzuje się wykorzystaniem niekonwencjonalnych materiałów, takich jak wosk, syntetyczne tworzywa czy nietrwałe pigmenty, co pozwala mu na eksplorowanie związków między materią a ideą. Cykl „XXX” jest przykładem dzieła, w którym artysta świadomie operuje kruchością i przemijalnością materiałów, podkreślając ich ulotny charakter. Jego prace skłaniają odbiorcę do refleksji nad nietrwałością i naturą samej sztuki, co stanowi wyzwanie zarówno dla widza, jak i dla konserwatorów.

Konserwacja dzieł sztuki współczesnej, takich jak obrazy Pawła Nowaka, stawia przed specjalistami szereg unikalnych wyzwań. W odróżnieniu od tradycyjnych dzieł sztuki, które często wykonane są z trwałych materiałów i mają ugruntowaną technologię konserwacji, współczesne prace artystyczne często powstają z użyciem materiałów nietrwałych, eksperymentalnych lub wręcz nietypowych, takich jak wosk, guma, plastik czy organiczne substancje ulegające szybkiemu rozpadowi. Takie rozwiązania technologiczne mogą prowadzić do szybszego niszczenia dzieł, a ich konserwacja wymaga szczególnego podejścia.

W przypadku cyklu „XXX” głównym problemem były:

1. Spękania powierzchniowe i strukturalne – wynikające z naturalnych właściwości wosku oraz zastosowanej technologii wykonania.

2. Nietrwałość materiałów – wosk i inne składniki, których użył artysta, są wrażliwe na zmiany temperatury, wilgotności i czynniki mechaniczne.

3. Filozofia twórcza artysty – twórczość Nowaka, która zakłada ulotność i zmienność materii, wymagała od konserwatorów uwzględnienia intencji autora, co ograniczało możliwość głębszej ingerencji w strukturę dzieł.

Działania konserwatorskie rozpoczęto od dokładnych badań materiałowych i technologicznych. Analizowano budowę obrazów, skład wosku oraz stopień zniszczeń, co umożliwiło dopasowanie metod naprawczych do specyfiki obiektów. Wszystkie prace przeprowadzono z poszanowaniem zasady minimalnej ingerencji w oryginalną formę dzieła. Kluczowe etapy obejmowały:

Oczyszczanie powierzchni – delikatne usunięcie zabrudzeń, które osadziły się na woskowych reliefach.

Konsolidacja strukturalna – wzmocnienie spękanej i osłabionej struktury woskowych elementów.

Opracowanie strategii ochrony prewencyjnej – projektowanie i wykonanie skrzyń ochronnych, które umożliwiają bezpieczny transport i przechowywanie dzieł, dostosowanych do warunków w magazynach Galerii Studio.

Konserwacja sztuki współczesnej jest dziedziną, która nieustannie ewoluuje. Wymaga od specjalistów łączenia wiedzy z zakresu chemii, materiałoznawstwa, technologii artystycznych oraz zrozumienia kontekstu kulturowego i filozoficznego dzieł. Prace takie jak cykl „XXX” Pawła Nowaka przypominają, że konserwator nie tylko przywraca obiektom estetykę, ale także pełni rolę mediatora między wizją artysty a potrzebą zachowania sztuki dla przyszłych pokoleń. Dzięki przeprowadzonym działaniom obrazy Nowaka odzyskały swój pierwotny blask i mogą być dalej prezentowane jako część narodowego dziedzictwa współczesnej sztuki.

Martyna Wilkowska

Galeria Studio

im. Jerzego Grzegorzewskiego

Godziny otwarcia / Opening times:

wtorek – niedziela 12:00 – 19:00
Tuesday – Sunday 12pm – 7pm

 

Uwaga!
18 i 19 stycznia Galeria czynna od 12:00 do 17:00

 

Bilety / Tickets:

Normalny / Regular 10 zł
Ulgowy / Reduced 5 zł
Grupowy / Group 5 zł

 

Kontakt / Contact:

pl. Defilad 1 [wejście od ul. Marszałkowskiej]
PKiN
00-901 Warszawa
tel. +48 22 656 69 11

 

Plac Defilad 1 [entrance from Marszałkowska Street]
Palace of Culture and Science
00-901 Warsaw
phone no. +48 22 656 69 11

p. o. Kierowniczki galerii / Acting Program director

Natalia Andrzejewska
natalia.andrzejewska@teatrstudio.pl

 

Kuratorka / Curator

Paulina Olszewska
paulina.olszewska@teatrstudio.pl

 

Opieka nad kolekcją / Conservator

Martyna Wilkowska
martyna.wilkowska@teatrstudio.pl

 

 

 

KASA BILETOWA

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem
dyżur telefoniczny w godzinach 12.00–18.00

 

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

 

Uwaga!
18 i 19 stycznia Galeria czynna od 12:00 do 17:00

 

w trakcie trwania wystaw czynna:
wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

PARKING

Do 15 min.: bezpłatnie
Do 30 min.: 6 zł
Każda rozpoczęta godzina: 8 zł

więcej PARKING PKiN

 

SEKRETARIAT

pn-pt: 8:00 – 16:00

+48 22 620 47 70
sekretariat@teatrstudio.pl

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.