Kolekcja

Powrót

Piotr Kunce, „Rzeźnia”, litografia, 1972 

Punktem wyjścia do pracy Rzeźnia autorstwa Piotra Kunce z 1972 roku jest zdjęcie z francuskiego tygodnia „Paris Match“, ukazujące egzekucję indyjskich mężczyzn podejrzanych o kolaborację z armią pakistańską w czasie walk o niepodległość Bangladeszu w 1971 roku. Rzuceni na ziemię mężczyźni są zabijani bagnetami przez bengalskich partyzantów. Jeden za drugim. Na fotografiach widać tłum gapiów przypatrujący się scenie, pojawiają się uśmiechnięte twarze. Reporter William Loverance uwiecznił klatka po klatce cierpienie jeńców i ich śmierć. Zdjęcia trafiły do gazety, aby ukazać się oczom czytelnika przerzucającego strony przy porannej kawie. Przyjrzeć się i przenieść wzrok na kolejną stronę z reklamą. Zobaczyć i zapomnieć. Praca Piotra Kunce przypomina o przemocy i okrucieństwie wojny. Stawia znak równości między zwierzętami a ludźmi prowadzonymi na rzeź. Ludzie są tu tak samo bezbronni i bezsilni. Chociaż artysta sięgnął po wielokrotnie reprodukowaną gazetową fotografię, po tylu latach nadal nie traci ona na sile. Zwraca uwagę, że jeśli przemoc wydarzyła się już raz, nie oznacza, że nie wydarzy się ponownie. Historia lubi się powtarzać.

Paulina Olszewska

 

wystawy:
Dekolonizacje

 

KASA BILETOWA

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem
dyżur telefoniczny w godzinach 12.00–18.00

 

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

 

 

w trakcie trwania wystaw czynna:
wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

PARKING

Do 15 min.: bezpłatnie
Do 30 min.: 6 zł
Każda rozpoczęta godzina: 8 zł

więcej PARKING PKiN

 

SEKRETARIAT

pn-pt: 8:00 – 16:00

+48 22 620 47 70
sekretariat@teatrstudio.pl

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.