Rajmund Ziemski „Pejzaż”, 1971, olej na płótnie, 148 x 122 cm
Numer jeden w kolekcji. W inwentarzu figuruje jako pierwszy na liście. Dzisiaj to muzealny obraz, prawie pomnikowy, przykład polskiej szkoły malarstwa metaforycznego po 1956 roku. W 1971 roku, gdy powstawała kolekcja Galerii Studio, był to obraz ledwo zdjęty ze sztalug.
Józef Szajna – z wykształcenia malarz – w początkach tworzenia kolekcji Galerii w Teatrze Studio był wierny malarstwu. Sięgał po sztukę, która była bliska. Metaforyczna abstrakcja pojawiła się w latach 50. w Polsce między innymi dzięki Rajmundowi Ziemskiemu (1930-2005). Były to obrazy gruboziarniste, pełne powagi, malowane z rozmachem, acz z namysłem. Ziemski zadebiutował w Arsenale, a zadaniem, jakie sobie stawiał, było odczarować socrealizm, rozkołysać sztukę w nowym kierunku.
Pejzaż powstał później, już po okresie burzy i naporu. To wariacja na temat klasycznego gatunku, ale także akademicka rozprawa, malarski esej na temat tego, że po romantycznych emocjach związanych z przeżywaniem krajobrazów zostały nam już tylko powtarzalne, choć ładne, schematy.
Dorota Jarecka