Współczesna sztuka koreańska
Galeria Studio, 20 października – 9 listopada 1997
W dniach 20 października – 9 listopada 1997 roku w warszawskiej Galerii Studio odbyła się wystawa „Współczesna sztuka koreańska”. Była to druga edycja ekspozycji, której pierwsza odsłona miała miejsce w The Mall Galleries w Londynie na przełomie sierpnia i września tego samego roku. Na obu pokazach zaprezentowano ponad 50 dzieł 39 artystów i artystek reprezentujących trzy pokolenia – od twórców urodzonych w 1921 roku po najmłodszych, urodzonych w 1961 roku. Wystawie w Warszawie towarzyszył katalog zawierający sylwetki wszystkich uczestników oraz reprodukcje ich prac.
Bai Dong-Hwan | Baik Soon-Shil | Cha Dae-Young | Han Man-Young | Han Un-Sung | Hwang Julie | Hyung Jin-Sik | Ji Seok-Cheol | Ju Tae-Seok | Kim Byung-Jong | Kim Ho-Deuk | Kim Ho-Suck | Kim Jim-Kwan | Kim Keun-Joong | Kim Shik | Kim Sun-Doo | Kim Sun-Whoe | Kim Tae-Ho | Kim Young-Sik | Ko Young-Hoon | Kwon Yeo-Hyun | Lee Cheol-Ryang | Lee Dai-Won | Lee Doo-Shik | Lee In-Seob | Lee Sun-Woo | Lee Suk-Ju | Lee Yeul | Limb Miong-Jean | Moon Beom | Moon Bong-Sun | Park Dong-In | Park Seung-Kyu | Park Young-Ha | Roh Jae-Soon | Shin Je-Nam | Shin Jong-Shik | Suh Young-Sun | Yoo Yeun-Hee
Był to pierwszy przeglądowy pokaz sztuki Korei Południowej w Polsce, organizowany przez Ambasadę Republiki Korei w Polsce, Korea Foundation, Korean Fine Arts Association oraz polskie Ministerstwo Kultury i Sztuki. Ówczesny dyrektor Galerii Studio, Grzegorz Pabel, charakteryzował pokaz jako malarstwo materii, gestu i metafory. (Kalejdoskop, 20 listopada 1997, nr. 20-21 (109)) Źródła w archiwum galerii sugerują, że ekspozycja obejmowała bardzo różnorodną twórczość: w większości malarstwo, ale również wiszące obiekty przestrzenne, wykonane na różnych podłożach – płótnie, papierze, drewnie, terakocie, stali – przy użyciu materiałów takich jak farby olejne i akrylowe, gwasz, tempera, pastele czy tusz.
Ambasador Republiki Korei w Polsce Hyun Won Ahn otwierając wystawę podkreślał jej wymiar jako próbę nawiązania dialogu międzykulturowego:
„Wystawa jest odbiciem dynamicznego rozwoju związków polsko-koreańskich, nie tylko w dziedzinie gospodarki, ale także w sferze kultury. Ten gwałtowny i pozytywny rozwój ma miejsce od kilku lat pomimo tak krótkiej historii naszych formalnych stosunków od 1989 roku i z całą pewnością przyczynia się do osiągnięcia wyższego poziomu obopólnie korzystnych związków pomiędzy naszymi krajami.”
Prezentowana na wystawie twórczość zdawała się podporządkować tej tezie: recenzenci kilkukrotnie wspominali, że w oglądanej sztuce ewidentne są wpływy zachodnie. „Ciekawe, że dążąc do pełni, współcześni artyści Wschodu zwracają się ku Zachodowi. I odwrotnie, Zachód chce wzbogacać się dziś duchowością Wschodu.” (MK, Co jest grane?, Gazeta Wyborcza, 24.10.1997) Informacje o wystawie pojawiały się w polskich mediach, w tym kilkukrotnie w dodatku do Gazety Wyborczej „Co jest grane?” oraz telewizyjnym kanale TVP2. Najobszerniejsza relacja ukazała się w czasopiśmie „Kalejdoskop”, gdzie Anna Glińska-Piątkowska opisała nie tylko swoje wizyty na wystawie, ale również opinie środowiska artystycznego. Autorka zwróciła uwagę, że wielu zwiedzających oczekiwało sztuki silnie zakorzenionej w koreańskiej tradycji, jednak zobaczyli dzieła inspirowane współczesnymi nurtami europejskimi, takimi jak surrealizm, kubizm, postimpresjonizm czy postmodernizm.
Wydarzenie w Galerii Studio zostało uznane za symboliczny pomost między kulturami, ukazując dynamiczny charakter prezentowanej sztuki południowokoreańskiej. Poniżej prezentujemy reprodukcje wybranych prac przedstawiające różnorodność twórczości zaprezentowanej w Galerii Studio na przełomie października i listopada 1997 roku.
Maria Prokesz