Emilia Bohdziewicz: "Zosia"

17.06-06.09.2025

Wydarzenia

Powrót
widok wystawy Emilii Bohdziewicz "Zosia"; dzięki uprzejmości Galerii Aspekty

Materiały archiwalne dotyczące wystawy Emilii Bohdziewicz, która odbyła się w Galerii Studio w 1990 roku, pokazywane są obecnie na wystawie Zosia w Galerii Aspekty.

Wystawa Zosia przybliża niezwykle spójną, a zarazem różnorodną twórczość Emilii Bohdziewicz – artystki, która sztuką zajęła się świadomie, dojrzale, z pełnym przekonaniem o autonomii własnego języka. Urodzona w 1941 roku w Warszawie, przez wiele lat pracowała jako projektantka wnętrz. W 1969 roku ukończyła Wydział Architektury Wnętrz warszawskiej ASP w pracowni Jana Kurzątkowskiego. Pod koniec lat 70., mając 36 lat, świadomie porzuciła projektowanie wnętrz na rzecz tkaniny – medium, które uczyniła polem osobistych i formalnych eksperymentów. W wywiadach przyznawała, że to właśnie brak formalnego wykształcenia w dziedzinie tkactwa uchronił ją przed wpływem stylów i szkół, dając pełną swobodę twórczą.

„Brak obciążeń jakąkolwiek szkołą tkacką skłonił mnie do kreacyjnej samodzielności.”

„Każda praca powoduje konsekwencje w postaci kolejnych prób badań zależności płótna i nitki.”

W 1977 roku jej pierwsza ukończona praca została zaprezentowana na 8. edycji Biennale Tkaniny w Lozannie. Wyróżniała się radykalnym minimalizmem i formalnym rygorem. Tytuł Jak połączyć ze sobą punkty liniami prostymi na różne sposoby przy użyciu maszyny do szycia? był jednocześnie deklaracją programu: badała podstawowe relacje wizualne, struktury i kierunki. W 1979 roku, podczas 9. Biennale, pokazała tkaninę w formie książki, eksperymentując z formatem dzieła i narracyjnością w medium tekstylnym.

Jej najbardziej znana praca – 256 możliwych układów znaku zawierającego 8 elementów – zdobyła Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Tkaniny w Kioto w 1987 roku. Dzieło to, o monumentalnych wymiarach (355 × 355 cm), było kompozycją ściśle systemową, skonstruowaną według zasad permutacji, co odzwierciedlało logiczne i matematyczne predyspozycje artystki.

„Przy moich wyraźnie matematycznych i logistycznych predyspozycjach było nie do uniknięcia, że jeżeli przyjdzie mi wypowiadać się w malarstwie czy tkaninie, będzie to wypowiedź właśnie takiego rodzaju, jaki uprawiam.”

Bohdziewicz nie była tkaczką – nie korzystała z krosien, nie wiązała wątków i osnów. Zamiast tego – szyła. Maszyna do szycia służyła jej jak pędzel. Linie przeszyć – pionowe, poziome, skośne – budowały rytmiczne struktury, przypominające zapis czy partyturę. Kompozycje te, często czarno-białe, z rzadka wzbogacone kolorem, cechowały się oszczędnością i precyzją.

„Dążę do tego, aby surowa naturalna uroda użytych surowców była spójna z przejrzystością idei.”

„Rysunek znaczony jest czarną lub kolorową nitką na bieli płótna. Linie kreśli maszyna do szycia lub ręczny haft.”

Zafascynowana relacją między strukturą materiału a jego znakowaniem, traktowała tkaninę jako pole do analiz strukturalnych i morfologicznych. Jej sztuka wymyka się klasyfikacjom – to tkanina, ale i grafika; rysunek, ale i koncept; formalna analiza, ale i subtelna poezja materii.

„Zastąpiła pędzel i kredkę maszyną do szycia.”

Artystka była członkinią grupy IXION – obok Jolanty Owidzkiej i Ewy Latkowskiej-Żychskiej – która zyskała uznanie za eksperymenty z tkaniną jako medium konceptualnym i graficznym. 

Wystawa prezentuje pełne spektrum twórczości artystki: od uznanych realizacji wystawowych, po dzieła dotąd niepokazywane, tj.: 100 kombinacji dodawania, 250 x 250 cm, 1990, “Małe Kioto”, Rozmowa z Winiarskim, 1988, Całość bez części, 1984.  Kompozycje, które przez lata pozostawały w cieniu, dziś odsłaniają się jako równoważne – pełne tej samej pasji odkrywania, badania i syntezowania. 

Tytułowa Zosia to imię, którym posługiwali się jej bliscy – nieformalny, czuły skrót, w którym zawiera się osobista opowieść o relacjach i pamięci. Wpisuje się on w atmosferę tej prezentacji: ukazania nie tylko surowej precyzji jej twórczości, lecz także głęboko osobistej relacji z materią, nicią, rytmem. Wystawa opowiada nie tylko o artystce, ale także o człowieku – uważnym, skupionym, wymagającym, ale i ciepłym.

W ramach przygotowań do ekspozycji przeprowadziliśmy rozmowy z rodziną i przyjaciółmi Emilii Bohdziewicz-Winiarskiej. Powstały z nich intymne, poruszające portrety – wspomnienia o kobiecie niezależnej, twórczej i bezkompromisowej, która nieustannie poszukiwała, eksperymentowała i głęboko wierzyła w wartość klarownego myślenia – zarówno w sztuce, jak i w życiu. Ich opowieści stają się nieodzownym dopełnieniem tej wystawy, pomagając zobaczyć nie tylko co tworzyła, ale jak żyła i kim była dla innych.

Tekst o wystawie oraz zdjęcia ekspozycji dzięki uprzejmości organizatorów.
Więcej informacji na stronie Galerii Aspekty.

Emilia Bohdziewicz: Zosia
17.06-06.09.2025
Galeria Aspekty
Aleje Ujazdowskie 16
00-478 Warszawa

Zespół kuratorski: Zespół Galerii Katarzyna Sacha, Daria Niedzielak, Mania Schmidt, Pola Łuczak

Galeria Studio

im. Jerzego Grzegorzewskiego

Godziny otwarcia / Opening times:

wtorek – niedziela 12:00 – 19:00
Tuesday – Sunday 12pm – 7pm

 

Bilety / Tickets:

Normalny / Regular 10 zł
Ulgowy / Reduced 5 zł
Grupowy / Group 5 zł

 

Kontakt / Contact:

pl. Defilad 1 [wejście od ul. Marszałkowskiej]
PKiN
00-901 Warszawa
tel. +48 22 656 69 11

 

Plac Defilad 1 [entrance from Marszałkowska Street]
Palace of Culture and Science
00-901 Warsaw
phone no. +48 22 656 69 11

p. o. Kierowniczki galerii / Acting Program director

Natalia Andrzejewska
natalia.andrzejewska@teatrstudio.pl

 

Kuratorka / Curator

Paulina Olszewska
paulina.olszewska@teatrstudio.pl

 

Opieka nad kolekcją / Conservator

Martyna Wilkowska
martyna.wilkowska@teatrstudio.pl

 

 

Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco

 

KASA BILETOWA

 

W OKRESIE WAKACYJNYM

Kasa nieczynna (dyżur telefoniczny)

od 26 czerwca do 25 lipca, od poniedziałku do piątku 12.00–18.00

 

W dniach 26 lipca do 17 sierpnia kasa nieczynna i brak dyżuru telefonicznego.

 

Od 18 sierpnia dyżur telefoniczny od poniedziałku do piątku w godz.: 12.00–18.00 oraz w weekendy 14.00–19.00

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem
dyżur telefoniczny w godzinach 12.00–18.00

 

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

 

w trakcie trwania wystaw czynna:
wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

 

PARKING

 

MIEJSKI

Opłata za postój w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie pobierana jest w dni robocze od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni: 2 maja, 24 i 31 grudnia, w godzinach 8:00-20:00.

→ więcej ZDM Warszawa

 

PARKING PKIN

OPŁATY

Do 15 min.: bezpłatnie
Do 30 min.: 6 zł
Każda rozpoczęta godzina: 8 zł

Informacje praktyczne, wjazdy, liczba miejsc, aktualne ograniczenia i wyłączenia w parkowaniu na stronie PKiN poniżej:

więcej PARKING PKiN

 

SEKRETARIAT

pn-pt: 8:00 – 16:00

+48 22 620 47 70
sekretariat@teatrstudio.pl

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.