„From Haiti to Reparative Interventions”
spotkanie z artystką Sashą Huber
4 czerwca 2024 godz. 18:00 / Foyer (w języku angielskim)
Prowadzenie: Maria Prokesz
Spotkanie towarzyszy wystawie „OPÓR MOTYLA: HAITI”
Wystawa: 15 maja – 21 lipca 2024
W czasie prezentacji SASHA HUBER, opowie o ważnych wątkach swojej twórczości, a także haitańskim kontekście swojej sztuki.
Sasha Huber, szwajcarsko-haitańska artystka mieszkająca obecnie w Helsinkach w Finlandii, w swoich działaniach porusza tematy polityki pamięci i przynależności w kontekście postkolonialnym. W pracach François 'Papa Doc’ Duvalier i Mami Wata wykorzystała technikę strzelania z pistoletu na zszywki do drewna osiągając dwa odmienne rezultaty. Tworząc pierwszą z nich, używała go jako broni, jednocześnie unicestwiając i uwieczniając dyktatora w ostrych kontrastach metalu na drewnie. Co znamienne, praca ta pochodzi z serii zatytułowanej Shooting Back, która zawiera również portrety Krzysztofa Kolumba i Jean-Claude’a ‘Baby Doc’ Duvaliera. W drugiej pracy materiały przesłonięte są odcieniami czerwieni i niebieskości przywołującymi na myśl haitańską flagę. Ta praca pochodzi z serii Remedy For Life, skupiającej się na żywiole wody. Huber dorastała nad Renem, a woda ma dla niej osobiste znaczenie: po przeprowadzce do Finlandii znalazła ukojenie w obecności rzek i jezior, a poprzez morza czuje więź z matczynym Haiti. Żywioł wody jest bardzo ważny w vodou, ponieważ uważa się, że niektóre lwa żyją pod wodą, a inne podróżują przez ocean z Afryki do Haiti za każdym razem, gdy są wzywane podczas rytuału. W tej pracy Huber używa zszywek jako sposobu na łatanie i leczenie ran kolonialnych oraz metafory tradycji trzymających naród razem.
Wraz z Petri Saarikko pracuje też od 2010 roku nad projektem Remedies . Cykl prac dotyczy strategii samopomocy i uzdrawiania w różnych kontekstach kulturowych. W swoich licznych iteracjach, obejmujących kilka krajów, Remedies przybierało różne formy, w tym instalacje, performanse na żywo, a także prace wideo. Haitańska edycja przedstawia rytuał uzdrawiania, w tym jego podstawowe elementy, takie jak rozpalenie ognia jako latarni dla lwa, rysowanie vèvè symbolizującego wzywane duchy mąką kukurydzianą, śpiew, taniec i wreszcie procedurę uzdrowienia jednej z osób. Co szczególne, podczas rytuału kolejne osoby przekazują sobie megafon, aby podzielić się swoimi recepturami na przeróżne dolegliwości: niektóre okazują się rubaszne, inne humorystyczne, ale znajdziemy także kilka autentycznych i szczerych.
Patronat: Ambasada Szwajcarii w Polsce