Z NIMI / WITH THEM
TERESA MURAK / MAGDALENA KOMAR / ALEKSANDRA PRZYBYSZ / KAROLINA ŻYNIEWICZ
Otwarcie: 18 września 2023
Finisaż: 18 listopada, 16:00 – Po wystawie oprowadzą artystki Magdalena Komar i Aleksandra Przybysz oraz kuratorka Dorota Jarecka.
Wystawa: 18 września – 19 listopada 2023
Czynna codziennie prócz poniedziałków od 12:00 do 19:00
Początkiem historii, którą opowiada ta wystawa jest twórczość artystki, która już w latach 70. XX wieku w sposób pionierski i indywidualny rozpoczęła własną wędrówkę w stronę międzygatunkowego dialogu – Teresy Murak. W działaniach dokonywanych w zaciszu pracowni, a potem także w postaci performansów w przestrzeni publicznej, sprawdzała ona, jak sztuka może włączyć się w uprawę, kiełkowanie i wzrastanie roślin. Tworzyła w ten sposób strefę kontaktu. Czekała, co zrobią rośliny, o czym jej opowiedzą. Na wystawie prezentujemy projekt Rzeźba dla Ziemi wykonany w szwedzkiej miejscowości Ubbeboda w 1974 roku, a także inne prace artystki z lat 70. XX wieku, w tym litografie i serigrafie. Podkreślamy jej prekursorską rolę w historii sztuki polskiej i światowej.
W 2020 roku Magdalena Komar postawiła ul w podwarszawskim ogrodzie. „Kupno ula, ustawienie go, umiejscowienie w nim rodziny pszczelej było fizycznym procesem konstruowania nowego świata”, mówi autorka. Jej projekt, który na wystawie w Galerii Studio prezentuje pod tytułem Alfabet trwania, polega na tworzeniu tkanin/rzeźb wspólnie z pszczołami. Punktem wyjścia jest heksagon – forma immanentna pszczelemu budownictwu. Na wystawie oglądamy kompozycje wykonane przez pszczoły na osnowie stworzonej przez artystkę, a także film będący zapisem jej działań oraz instalację. Artystka jest projektantką tkanin i pedagożką. Jest wykładowczynią Katedry Mody na Wydziale Projektowania Przemysłowego warszawskiej ASP.
W pracy Lepkość Aleksandra Przybysz opowiada o współpracy z grzybem herbacianym znanym jako SCOBY (Symbiotic Culture of Bacteria and Yeasts). Aleksandra Przybysz jest artystką multidyscyplinarną, jej praktyka skupia się na człowieku i jego symbolicznej relacji z naturą, przestrzenią i dziedziczoną pamięcią. Ukończyła Wydział Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz studiowała na Escola das Artes w Porto na Wydziale Filmu i Realizacji Dźwięku. Interesuje ją granica między tym co ludzkie a nie-ludzkie umiejscowiona w obszarze afektu. Bada odczucie wstrętu, lęku przed innym obiektem/bytem. SCOBY jest bytem szczególnym, gdyż złożonym i reaktywnym, zmieniającym fakturę i zapach zależnie od warunków. Pracy wideo Aleksandry Przybysz będą towarzyszyć obiekty wykonane z grzyba herbacianego przez artystkę i dokumentacja jednej z akcji performatywnych.
Na wystawie zostanie zaprezentowany performatywny tryptyk Karoliny Żyniewicz pod tytułem Scenografie życia z podrozdziałami: Powoływanie do życia, Uśmiercenie, Wskrzeszanie. Żyniewicz uzyskała tytuł magistra sztuki na Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi oraz tytuł doktora w dziedzinie nauk o kulturze na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Realizuje projekty artystyczne w laboratoriach biologicznych oraz w galeriach i muzeach. Prowadzi także obserwacje autoetnograficzne, w których pobrane z jej ciała lub innych ciał próbki badawcze – DNA, fragment skóry, krew, stają się punktem wyjścia dla badań. Korzysta z biotechnologii i bio-medycyny, ale również z różnych innych obszarów wiedzy akademickiej, jak antropologia, filozofia, socjologia.
Wystawa jest badaniem nowego obszaru i metod (współ)tworzenia sztuki – z nimi, z innymi, z nie-ludzkimi, podmiotami. W poszukiwaniu partnerek poza ludzkim światem szczególną determinację wykazują artystki. Donna Haraway współtworzenie wraz z roślinami i zwierzętami w hybrydowych kolektywach określiła jako sympoiesis – „tworzenie z”. Sympoiesis jest tematem tej wystawy. Do wystawy zostały zaproszone artystki, dla których proces tworzenia jest ważniejszy niż otrzymywany produkt, i które ów proces traktują jako poszerzanie możliwości wymiany międzygatunkowej informacji. Z bliskiej perspektywy widać, że w pewnych formach współdziałania zacierają się dwie ważne granice. Pierwsza dzieli naturę od kultury. Druga polega na ustanowieniu twardej różnicy między artystą a nie-artystą. Sztuka pokazywana na naszej wystawie kwestionuje ludzkie pewniki. Takie jak godność i wielkość sztuki, jak odrębność natury i kultury, wyższość człowieka nad przyrodą. Pozwala się tym pewnikom przyjrzeć. Zapytać, do czego nam służą.
WYDARZENIA PERFORMATYWNE W RAMACH WYSTAWY:
Karolina Żyniewicz, 18 września, 2023, godz. 18:00–20:00, Powoływanie do życia: Signs of the Times. Collecting Biological Traces and Memories
Karolina Żyniewicz, 19 września 2023, godz. 16:00–19:00, Powoływanie do życia: Signs of the Times. Collecting Biological Traces and Memories
Karolina Żyniewicz, 4 listopada 2023, godz. 16:00–18:00, Wskrzeszanie / Resurretion: Delectation morosa
Kuratorka: Dorota Jarecka
Architektura wystawy: Paulina Tyro-Niezgoda
Opieka konserwatorska: Martyna Wilkowska
Produkcja: Ewa Grzebyk