Krasz

Krasz

adaptacja sceniczna powieści „Kraksa” J.G. Ballarda

PROGRAM DO SPEKTAKLU W WERSJI ON-LINE


Po niemal pięćdziesięciu latach od wydania “Kraksy” warto spojrzeć na tę kultową i kontrowersyjną powieść, jak na przenikliwą i spełnioną wizję świata, w którym żyjemy. Dzieło Ballarda, osławione ekranizacją Davida Cronenberga, jest dystopią, umyślnie operującą pornograficznym językiem i surrealistyczną poetyką, w celu analizy tego, jak używamy siebie nawzajem. Twórców spektaklu nie interesuje moralizowanie, ani “krew, nasienie i płyn chłodzący”, których pełen jest język Ballarda, ale ukryte pod tym wszystkim historie fascynujących postaci, wyobcowanych, mylących fikcję z rzeczywistością.

Punktem wyjścia dla spektaklu jest rozpoznanie Ballarda, że kraksa to metafora życia w społeczeństwie. Inspirowane powieścią postaci poszukują doświadczeń, które nimi wstrząsną, desperacko szukają czegoś realnego w świecie wszechobecnych mediów. Są to Catherine i James, małżeństwo narcyzów pragnących coś poczuć, nadwrażliwa i zestresowana lekarka Helen oraz kaskader Seagrave. Projekcje ich lęków i ukrytych perwersji poznajemy poprzez wyobrażoną przestrzeń, nazywaną w spektaklu Laboratorium “Krasz”. W tym stanie umysłu najlepiej odnajduje się Vaughan, pirat drogowy i antychryst. Jest autorem tajemniczego projektu, którego celem jest między innymi wyzwolenie ludzkości z permanentnej wojny domowej, podtrzymywanej przez rządy i technologiczne korporacje.  

Krasz to groteska sceniczna rozgrywająca się w bliskiej przyszłości. Przedstawieniu Natalii Korczakowskiej towarzyszy pytanie o źródła przemocy, o to dlaczego ludzie używają i niszczą siebie nawzajem oraz wreszcie, co jest im potrzebne, aby odzyskać dostęp do swoich emocji, wyobraźni i ciał. Warstwę dźwiękową do spektaklu ułożył Jacek Sienkiewicz, ceniony autor muzyki eksperymentalnej i klubowej. Na scenie zobaczyć będzie można także kostiumy Marka Adamskiego, wyjątkową serię zdjęć Ady Zielińskiej i pracę z ciałem zaproponowaną zespołowi STUDIO przez Bożnę Wydrowską.

O autorze powieści

James Graham Ballard (ur. 15 listopada 1930 w Szanghaju, zm. 19 kwietnia 2009) w Londynie) to brytyjski powieściopisarz, nowelista i eseista. Do jego najbardziej znanych utworów należy zaliczyć “The Atrocity Exhibition”, “Kraksę” (“Crash”) oraz autobiografię “Imperium Słońca” (“Empire of the Sun”), którą na wielki ekran przeniósł Steven Spielberg. Z doświadczenia wojny (przeżył japońską okupację Szanghaju), wyniósł brak zaufania do rzeczywistości, sceptycznie i przenikliwie odnosząc się do konsumpcji, wygody i rozwoju technologicznego w drugiej części XX wieku.

Powieści Ballarda są niewyczerpanym źródłem inspiracji dla popkultury, sztuk wizualnych i muzyki. Warto wymienić tu piosenki nagrywane między innymi przez Joy Division, The Normal, Grace Jones i The Buggles. W 2010 roku w galerii Gagosian w Londynie zorganizowano wystawę, dla której punktem odniesienia była “Kraksa”, a w 2015 Ben Wheatley wyreżyserował oparty na “Wieżowcu” Ballarda dystopijny film science-fiction zatytułowany “High-Rise”.




czytaj mniej

twórcy

adaptacja sceniczna powieści „Kraksa” J.G. Ballarda
ADAPTACJA SCENICZNA I REŻYSERIA Natalia Korczakowska
SCENOGRAFIA Natalia Korczakowska / Marek Adamski
KOSTIUMY Marek Adamski
MUZYKA Jacek Sienkiewicz
REŻYSERIA ŚWIATŁA Aleksandr Prowaliński
MULTIMEDIA Anu Czerwiński
WSPÓŁPRACA DRAMATURGICZNA Tomasz Jan Wygoda
WSPÓŁPRACA SCENOGRAFICZNA Łukasz Misztal, Paweł Paciorek
WSPÓŁPRACA KOSTIUMOGRAFICZNA Mateusz Bidziński
WSPÓŁPRACA MULTIMEDIA Jagoda Chalcińska
WSPÓŁPRACA CHOREOGRAFICZNA Bożna Wydrowska
KONSULTACJE DRAMATURGICZNE Szymon Adamczak, Tomasz Śpiewak
FOTOGRAFIE Ada Zielińska
KIEROWNICZKA PRODUKCJI Aleksandra Wiśniewska
DRUGA KIEROWNICZKA PRODUKCJI Monika Balińska
INSPICJENTKA Zuzanna Prusińska
EFEKTY KASKADERSKIE Andrzej Słomiński
ASYSTENTKA REŻYSERKI Aleksandra Bielewicz
STAŻ PRODUCENCKI Aleksandra Urban
PREMIERA

12.03.2021

UWAGA

światło stroboskopowe, dym, głośne efekty dźwiękowe

OGRANICZENIA

dla widzów pełnoletnich

fot. Krzysztof Bieliński

Cytaty

Wydaje mi się, że to, czego powinniśmy się obawiać w przyszłości, to nie to, że wydarzy się coś strasznego, ale raczej to, że nic się nie wydarzy. Moim dzieciom przyjdzie żyć w nudnym świecie; w czymś, co nazwałbym światem bez wydarzeń, światem, w którym nie dzieje się nic. Boję się, że to doprowadzi do atrofii wyobraźni.

J.G. Ballard

z wywiadu telewizyjnego "Future Now", przeprowadzonego przez Solveig Nordlund w 1986 r.

kiedy gramy

niedziela

18.04.21

19:00

SPEKTAKL ODWOŁANY | WYDARZENIA DO 18 KWIETNIA WŁĄCZNIE ZOSTAJĄ ODWOŁANE

News