Metafizyka dwugłowego cielęcia

Metafizyka dwugłowego cielęcia

STUDIO teatrgaleria x CalArts

Wybrałam Metafizykę dwugłowego cielęcia jako podstawowy tekst, ponieważ doświadczenie bezkresnej i dzikiej kalifornijskiej natury jest bliskie doświadczeniu tropikalnej podróży, którą Witkacy odbył z Bronisławem Malinowskim przed napisaniem tej sztuki. To historia podróży neurotycznego chłopca i jego rodziny z Nowej Gwinei przez Sydney na pustynię, która odczytywana w otoczeniu kalifornijskiej Doliny Śmierci, staje się czymś realnym, w zasięgu ręki. Witkacy, wychowany w Tatrach, wierzył, że natura może być źródłem doświadczenia metafizycznego, dzięki któremu współczesny człowiek ma szansę ochronić swoją indywidualność przed bezduszną maszyną społeczną zachodniej cywilizacji. Podróż Karmazyniella to też podróż w głąb siebie, a intensywne kolory tropikalnych kwiatów, martwa, czarna otchłań nocy na pustyni, żar wstającego nad nią czerwonego słońca to jej przejawy. Aldous Huxley w kultowym tekście Drzwi percepcji opisuje doświadczenie otwarcia umysłu po zażyciu meskaliny (wyciągu z pustynnych kaktusów). Pod jego wpływem Huxley zrozumiał, jak ograniczony i bezbronny jest tak zwany „cywilizowany” człowiek, który jest podporządkowany temu, co racjonalne, patrzy tylko przed siebie i jest „pozbawiony pleców”, czyli wymiaru metafizycznego właśnie. Taki człowiek staje się automatem, trybem w systemie. W zderzeniu z tym, co niewytłumaczalne, zaczynając od jego własnej egzystencji, skazany jest na depresję i klęskę. Jego chorobą jest obojętność. Ona jest dla mnie zarazą Kala-Azar ze sztuki Witkacego, która wyniszcza zachodnią cywilizację.

Natalia Korczakowska


Wybrane dramaty Witkacego opisujące doświadczenie człowieka w zderzeniu z naturą, siłą wyższą, świetnie wpisują się w kulturalną tkankę Kalifornii, gdzie przyroda jest ważnym elementem życia i metafizycznego doświadczenia człowieka. Projekt ten łączy estetykę Witkacego z tym co najlepsze w hollywoodzkim, artystycznym kinie będącym od zawsze w bliskim związku z naturą. W celu zapewnienia dobrej recepcji spektaklu wśród publiczności amerykańskiej, dostrojenia języka i oddania kontekstu kulturowego, klimatu i charakteru twórczości Witkacego, w warstwie literackiej wykorzystane zostaną wybitne tłumaczenia autorstwa Daniela Geroulda, uhonorowanego licznymi nagrodami za całokształt działalności przekładowej i naukowej.

29 listopada 2018 w Los Angeles odbyła się kalifornijska premiera spektaklu.
13 grudnia 2018 - prezentacja spektaklu podczas 11. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie.
15 lutego 2019 - warszawska premiera w STUDIO teatrgalerii.

Spektakl „Metafizyka dwugłowego cielęcia” w koprodukcji Teatru Studio i CalArts sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”

czytaj mniej

twórcy

AUTOR Stanisław I. Witkiewicz
SCENARIUSZ I REŻYSERIA Natalia Korczakowska
KOSTIUMY Marek Adamski
SCENOGRAFIA Salmah Beydoun
MUZYKA Chris Kallmyer
ŚWIATŁO Bartosz Nalazek
VIDEO Kam Ying Lee, Shay Willard
DRAMATURGIA VIDEO Janie Geiser
OBSADA (LOS ANGELES i FESTIWAL BOSKA KOMEDIA) Ewa Błaszczyk, Bartosz Porczyk, Robert Wasiewicz, Krzysztof Zarzecki, Symone Holmes, Everett Keeter, Priscilla Chung, Chance Lang, Terrence Wilburn
OBSADA (POLSKA) Ewa Błaszczyk, Ewelina Żak, Sonia Roszczuk, Bartosz Porczyk, Marcin Pempuś, Tomasz Nosinski, Robert Wasiewicz, Krzysztof Zarzecki
INSPICJENTKA Zuzanna Prusińska
ASYSTENCI REŻYSERA Oskar Sadowski, Natalia Lassalle
KIEROWNIK PRODUKCJI Aleksandra Wiśniewska
ASYSTENT DS. ADAPTACJI Jorge Luis Figueroa
premiera Los Angeles

28.11.2018

premiera polska

15.02.2019

fot. Oskar Sadowski

kiedy gramy

wtorek

26.02.19

19:00
kup bilet
środa

27.02.19

19:00
kup bilet
czwartek

28.02.19

19:00
kup bilet
więcej terminów
Aktualności: