Urodziny kompozytorów - Strawiński

Urodziny kompozytorów - Strawiński

kuratorzy - Marcin Masecki i Marcin Markowicz.

Koncert jest częścią cyklu poświęconego wybitnym postaciom europejskiej muzyki klasycznej. Kuratorzy - Marcin Masecki i Marcin Markowicz.


Igor Strawinśki (1882 - 1971) był jednym z najważniejszych twórców XX wieku. Często określa się go jako ostatniego z wielkich kompozytorów europejskiej muzyki klasycznej. Miał niezwykle barwne życie. Za sprawą spektakularnego debiutu w Paryżu stał się sławny niemalże z dnia na dzień.  Zrewolucjonizował współczesną tkankę muzyczną, zrywając na dobre z romantyzmem i inicjując w muzyce modernizm. Był geniuszem nie tylko muzycznym.  Przykładał wielką wagę do swojego wizerunku oraz biznesu - “cała sztuka polega na tym żeby pisać co się chce a potem zdobywać na to zamówienia”. Przyjaźnił się z największymi artystami swoich czasów - Picasso, Matisse, Cocteau, Joyce, Balanchine, Stein, Proust, Debussy, Ravel…. Po drugiej wojnie przeprowadził się do Hollywood, Los Angeles. Uzyskawszy status międzynarodowej gwiazdy, był czczony zarówno przez Biały Dom jak i Kreml, dowodząc tym samym potęgi prawdziwie niezależnej sztuki (albo złożoności funkcji artysty we współczesnym świecie).

Jedną z mniej znanych fascynacji Strawińskiego był renesansowy kompozytor Carlo Gesualdo da Venosa. Gesualdo był księciem i uprawiał muzykę amatorsko. Ze względu na swą niezależność finansową mógł sobie pozwolić na wysoce zmanieryzowane eksperymenty kompozytorskie. Tworzył głównie 5-głosowe madrygały, które w strukturze i ekspresji kompletnie wyprzedzały swoją epokę. 

W pierwszej połowie koncertu zaśpiewamy dla Strawińskiego najpiękniejsze/najdziwniejsze fragmenty z 5 i 6 księgi madrygałów księcia. Po przerwie wrócimy do Paryża oraz rewolucyjnej współpracy impresaria Sergiusza Diagilewa i Strawińskiego. W sezonach 1910-1913 wyprodukowali wspólnie trzy balety - “Ognisty Ptak”, “Pietruszka” oraz “Święto Wiosny”. Pierwsze dwa uczyniły kompozytora sławnym. Ostatni zaś wywołał legendarny skandal w Teatrze Champs-Elysees. Muzyka oraz taniec podzieliły publiczność do tego stopnia że musiała interweniować policja. Jean Cocteau wspominał później jak miło było “oklaskiwać Strawińskiego na policzku sąsiada”. 

Zaprezentujemy wersję kompozytora na dwa fortepiany. Pierwszy raz zagrał ją sam Strawiński z Debussym na wieczorze u znajomych. Podobno po zakończeniu utworu nikt z obecnych nie powiedział słowa. Nie było jak zareagować na muzykę tak absolutnie nową. Debussy pisał potem że przez całe życie wracał do niego ten “piękny koszmar”. 

Obok “Święta Wiosny” zagramy suitę z kolejnego baletu Strawińskiego “Pulcinella”. Pochodzi ona z okresu neoklasycznego, w którym autor powrócił do XVIII-wiecznych form i środków ekspresji. Jest to muzyka lżejsza ale niezwykle kunsztownie napisana. Na koniec usłyszymy Elegię na skrzypce solo, przejmujący utwór napisany w 1944 ku pamięci skrzypka Alhponse Onnou. 

Męski zespół wokalny LA Tempesta:
Jakub Burzyński - kontratenor
Adam Sławiński - tenor
Andrzej Marusiak - tenor
Michał Muzyka - baryton
Roman Wawreczko - bas

LUTOSŁAWSKI PIANO DUO: 

Emilia Sitarz, Bartłomiej Wąsik 

Marcin Masecki - fortepian
Marcin Markowicz - skrzypce

- - - 

PROGRAM:

Pierwsza połowa:
Gesualdo - madrygały (30’)

Druga połowa:
- Suita włoska - skrzypce/fortepian (18’)
- Święto Wiosny - wersja na cztery ręce lub dwa fortepiany (30’)

czytaj mniej

kiedy gramy

Aktualności: