Roman Osadnik


Dyrektor teatru, menedżer kultury, producent artystyczny
Menedżer kultury z trzydziestoletnim doświadczeniem, specjalizujący się w zarządzaniu instytucjami artystycznymi i kreowaniu nowatorskich projektów kulturalnych. Absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim, Podyplomowych Studiów Menedżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, podyplomowych studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie w zakresie prawa autorskiego, wydawniczego i prasowego oraz podyplomowych studiów z zarządzania projektami w Szkole Głównej Handlowej.
Pracował w instytucjach kultury na stanowiskach specjalistycznych i kierowniczych, m.in. w Operze Śląskiej w Bytomiu oraz Teatrze Rozrywki w Chorzowie, gdzie zainicjował m.in. spektakle popołudniowe, cykliczne wakacyjne przeglądy przedstawień oraz stałą współpracę z czołowymi scenami stolicy. W latach 2005–2011 pełnił funkcję dyrektora Teatru Polonia w Warszawie, a w latach 2010–2011 również Och-Teatru. W 2010 roku został laureatem Złotego Lauru Umiejętności i Kompetencji za wkład w budowę Teatru Polonia.
Od 2011 roku jest dyrektorem Teatru Studio w Warszawie, kontynuując ideę jego założyciela, Józefa Szajny – artysty totalnego, dla którego teatr był przestrzenią eksperymentu, sztuk wizualnych i poszukiwań nowych form scenicznych. Pod jego kierownictwem STUDIO konsekwentnie rozwija się jako interdyscyplinarne laboratorium sztuki, łączące teatr, sztuki wizualne i performance, pozostając wiernym duchowi awangardy. Poszerzył działalność teatru o projekty takie jak The Met: Live in HD, Warszawski Program Edukacji Kulturalnej, Kultura bez Barier oraz Scena Tańca Studio.
W ciągu swojej kadencji w STUDIO wyprodukował ponad 70 premier teatralnych, współpracując z uznanymi reżyserami i twórcami młodego pokolenia. Jest inicjatorem i producentem licznych wydarzeń artystycznych, które na stałe wpisały się w kulturalny krajobraz stolicy, m.in. projektu Plac Defilad, wyróżnionego Wdechą 2014 w kategorii Wydarzenie Roku. Był pomysłodawcą i producentem plenerowej inscenizacji opery „Madama Butterfly” (2019) w kolaboracji z zespołami Filharmonii Narodowej i Orkiestry Sinfonia Varsovia, przygotowanej dla pięciotysięcznej widowni zgromadzonej przed warszawskim Pałacem Kultury i Nauki.
W swojej pracy kieruje się zasadą tworzenia teatru otwartego, dynamicznego i wielowymiarowego, w którym sztuka staje się przestrzenią dialogu, eksperymentu i twórczej wolności.