VR – pokazy w ramach jubileuszu 50-lecia STUDIO:
Pokaz immersyjnych prac wykorzystujących nowe technologie, m.in. wirtualną rzeczywistość i sztuczną inteligencję. W programie m.in. „I am [VR]” Susanne Kennedy i Marka Selga, niemieckiej reżyserki, uhonorowanej w 2017 roku Europejską Nagrodą Teatralną i artysty multimedialnego, zajmującego się dynamiką na styku archaicznych mitów, technologii komputerowej i świadomości, „Mechaniczne dusze” Gaëlle Mourre, francuskiej reżyserki filmów immersyjnych (premiera na festiwalu Sundance w 2019 r) oraz prace polskich twórców z Laboratorium Narracji Wizualnych (Szkoła Filmowa w Łodzi).
Kuratorka: Anna Lewanowicz
Susanne Kennedy & Markus Selg (Niemcy)
współpraca Rodrik Biersteker
doświadczenie VR
17.06.2022, piątek, godz. 15:00, 16:00, 17:00, 18:00 → BILETY
18.06.2022, sobota, godz. 14:00, 15:00, 16:00, 17:00, 18:00, 19:00, 20:00 → BILETY
19.06.2022, niedziela, godz. 14:00, 15:00, 16:00, 17:00, 18:00, 19:00, 20:00 → BILETY
Pokazy w języku angielskim, z dostępnym tłumaczeniem tekstu na język polski.
Witajcie po drugiej stronie: to teatr w rzeczywistości wirtualnej. W spektaklu „I AM [VR]” Susanne Kennedy i Markus Selg we współpracy z Rodrikiem Bierstekerem badają nowy wymiar immersyjnego teatru. Twórcy zapraszają widzów do zagłębienia się w wirtualny świat. Dopiero gdy świadomość tej nowej rzeczywistości utrwali się na kolejnych etapach – nadejdzie czas spotkania z wyrocznią. Przyszłość jawi się jako algorytmy fraktali. Jakie pytanie zadasz wyroczni?
Susanne Kennedy & Markus Selg
Susanne Kennedy i Markus Selg pracują razem od 2016 roku. W ostatnich latach często współpracowali z Volksbühne Berlin i Münchner Kammerspiele. Kennedy jest reżyserką teatralną, której wyjątkowa estetyka i podejście wprowadza – jak sama mówi – odświeżający powiew do męskocentrycznej perspektywy, na której osadzony jest zachodni teatr. W jej pracach aktorzy zniekształceni maskami, odtwarzanymi dialogami, sobowtórami i multimediami konfrontują publiczność z pytaniem: co to znaczy być istotą ludzką? Selg jest artystą multimedialnym zajmujący się dynamiką na styku archaicznych mitów, technologii komputerowej i świadomości. W swoich pracach bada implikacje i możliwości życia w niematerialnym, wirtualnym świecie – świecie, który uległ całkowitej kodyfikacji i stał się nieprzerwanym strumieniem informacji. Ich wspólne prace to m.in. „Angela (a strange loop)”, „I AM (VR)”, „ULTRAWORLD”, „Algorithmic Rituals”.
Koncepcja i projektowanie: Susanne Kennedy, Markus Selg, Rodrik Biersteker
Programowanie: Rodrik Biersteker
Projekt wizualny: Markus Selg, Rodrik Biersteker
Dźwięk & muzyka: Richard Janssen
Tekst: Susanne Kennedy
Dramaturgia: Tobias Staab
Głosy: Susanne Kennedy, Ixchel Mendoza Hernandez, Frank Willens, Ibadet Ramadani
Awatary:Ixchel Mendoza Hernandez, Benjamin Radjaipour, Thomas Hauser
Kostiumy: Teresa Vergho
Produkcja: Ultraworld Productions
Koprodukcja:
Berliner Festspiele
Hybrid Box / Hellerau – Europäisches Zentrum der Künste
Internationales Sommerfestival Kampnagel
Münchner Kammerspiele
Noorderzon Festival of Performing Arts & Society
Schauspielhaus Bochum / Oval Office
Theater Commons Tokyo
Volkstheater Wien
Susanne Kennedy (ur. w Niemczech w 1977 r.) studiowała reżyserię w Hogeschool voor de Kunsten w Amsterdamie i debiutowała na holenderskiej scenie. W 2011 roku została zaproszona do pracy w Münchner Kammerspiele. „Fegefeuer in Ingolstadt” przyniosło jej w 2013 roku tytuł Młodej Reżyserki Roku w plebiscycie magazynu Theater heute. W ostatnich latach współpracuje głównie z Volksbühne Berlin i Münchner Kammerspiele, gdzie w 2020 roku z Markusem Selgiem wyprodukowała „Ultraworld” i „Oracle”. W jej pracach aktorzy zniekształceni maskami, odtwarzanymi dialogami, sobowtórami i multimediami konfrontują publiczność z pytaniem: co to znaczy być istota ludzką?
Markus Selg (ur. w Niemczech w 1974 r.) to artysta multimedialny zajmujący się dynamiką na styku archaicznych mitów i technologii komputerowej w formach takich jak malarstwo cyfrowe, rzeźba, immersyjne instalacje, teatr i VR. Wybrane wystawy/performanse: „Coming Society” i „Ultraworld” w sezonie 2019/2020 w Volksbühne Berlin. Za „Ultraworld” otrzymał nagrodę Faust 2020 dla najlepszej scenografii. Działa aktywnie w rozmaitych gatunkach, w tym w sztukach performatywnych, filmach fabularnych i produkcjach operowych.
Rodrik Biersteker (ur. w Holandii w 1986 r.) studiował Projektowanie dla Wirtualnego Teatru i Gier na Uniwersytecie Sztuk HKU w Utrechcie. Jest interdyscyplinarnym artystą, który korzysta przede wszystkim z technik video i technologii interaktywnych w kontekście teatralnym. W ostatnich latach często współpracował z Susanne Kennedy, choćby przy „Ultraworld” (2020) za który wspólnie z Markusem Selgiem otrzymali nagrodę Faust za najlepszą scenografię/video.
Partnerzy: Goethe Institut i Ministerstwo Spraw Zagranicznych Niemiec