The Employees

REŻYSERIA: Łukasz Twarkowski

PREMIERA: 21 stycznia 2023

SPEKTAKL

Powrót
fot. Natalia Kabanow

The Employees

Pracownicy statku kosmicznego 6000, pod czujnym okiem tajemniczej Organizacji eksplorują odległą od Ziemi planetę – Nowoodkrytą. Kto spośród nich jest człowiekiem, a kto podobnym do człowieka humanoidem? Rutyna codzienności zostaje nagle przerwana, gdy za sprawą tajemniczych obiektów tęsknota za Ziemią rozbudza ich najskrytsze pragnienia. Miłośnicy Kubricka i Lema będą zachwyceni!

Spektakl Łukasza Twarkowskiego, jednego z najbardziej interesujących twórców swojego pokolenia, oparty na powieści współczesnej duńskiej autorki, Olgi Ravn. Akcja The Employees rozgrywa się w bliżej nieokreślonej przyszłości, na statku kosmicznym, na którym przebywają ludzie i humanoidalne roboty. Wszyscy członkowie załogi podlegają zimnym, biurokratycznym rygorom, które wydają się nie mieć sensu. W tych ekstremalnych warunkach zamknięta społeczność zmuszona jest skonfrontować się z pytaniami o różnice między ludzkim, a nie-ludzkim i o istotę świadomości.

The Employees Twarkowskiego, podobnie jak wiele jego wcześniejszych realizacji, opiera się tradycyjnemu rozumieniu teatralności, sprawia, że widzowie stają się częścią dystopijnego świata, a nie tylko jego obserwatorami.

W 2020 roku dystopijna literatura science-fiction wzbogaciła się o nową pozycję, „The Employees” Olgi Ravn. W książce Ravn Ziemia uległa zagładzie. Historia opowiadana jest przy pomocy fragmentarycznych sprawozdań załogi statku. Relacje zaczynają się i urywają w — wydawałoby się — przypadkowych momentach i dotyczą codziennej rutyny. Czytelnik ze strzępów, jakich dostarcza mu autorka, buduje wyobrażenie rzeczywistości, w której ludzie tęsknią za Ziemią i buntują się przeciwko zbiurokratyzowanym zasadom obowiązującym na statku, a humanoidy, uznawane za byty pozbawione typowej ludzkiej zmysłowości, domagają się możliwości odczuwania i rozwijania swoich zmysłów. Na statku znajdują się dziwne obiekty, artefakty po dawnej wystawie sztuki, które w niewyjaśniony sposób wpływają na załogę. Przestrzenie opisywane przez Ravn są chłodne, białe, przypominają architekturę galeryjną. W końcówce utworu statek, jako forma nieudanego eksperymentu, zamienia się w makabryczne muzeum.

Zarówno powieść Ravn, jak i spektakl Twarkowskiego wydają się zadawać jedno z najbardziej podstawowych pytań, o to, czym właściwie jest ludzka świadomość? Czy mózg i umysł to jedno i to samo? Nauka znajduje wciąż nowe neuronalne korelaty zdarzeń zmysłowych. Czy kiedy poznamy prosty i szybki sposób na rozpracowanie działania ludzkiego mózgu, człowiekowi uda się zbudować sztuczny mózg, który wbudowany w robota, przekształci humanoida w człowieka? Co zrobią algorytmy sztucznej inteligencji, które wyposażone w zestaw pewnych narzędzi do rozwiązywania zadań i ucząc się na własnych błędach, przekroczą możliwości, jakie założył dla nich programista? Czy rozwijający się, stale uczący system sztucznej inteligencji może przekroczyć tę magiczną granicę, za którą przestaje być jedynie niepokonanym szachistą, a staje się szachistą odczuwającym radość z wygranej?

Employees – tournée
24-25 sierpnia 2023, Festiwal Noorderzoon, Groningen, Holandia
30 września – 1 października 2023, Tbilisi International Festival of Theatre, Tbilisi, Gruzja
25-26 stycznia 2024, Lessingtage 2024, Hamburg, Niemcy
20-21 marca 2024, Théâtre de Liège, Liege, Belgia
27-28 maja 2024, Theatre World Festival Brno, Brno, Czechy
21-22 czerwca 2024, Sibiu International Theatre Festival Fits, Sybin, Rumunia
3, 4, 5, 6 lipca 2024, Open’er Festival, Gdynia
22-24 listopada 2024, Teatre Lliure, Barcelona,
16-19 stycznia 2025, Southbank Centre, Londyn
28 lutego – 2 marca 2025, Théâtre Vidy-Lausanne, Lozanna, Szwajcaria
24-26 kwietnia 2025,  NYU Skirball Center for the Performing Arts, Nowy Jork

 

Nakładem Wydawnictwa Driada ukazała się książka w języku polskim: „ZAŁOGA. Protokół z przyszłości” w tłumaczeniu Bogusławy Sochańskiej.

 

 

 

Sobota

15.02.25 / 19:00

Z NAPISAMI ANGIELSKIMI
Bilety wyprzedane

Niedziela

16.02.25 / 15:00

Kup bilet

Z NAPISAMI ANGIELSKIMI

Niedziela

16.02.25 / 19:00

STUDIO ZA 30 / Z NAPISAMI ANGIELSKIMI
Bilety wyprzedane

Piątek

28.02.25 / 20:00

Théâtre Vidy-Lausanne, Szwajcaria

Sobota

01.03.25 / 15:00

Théâtre Vidy-Lausanne, Szwajcaria

Sobota

01.03.25 / 20:30

Théâtre Vidy-Lausanne, Szwajcaria

Niedziela

02.03.25 / 15:00

Théâtre Vidy-Lausanne, Szwajcaria

Czwartek

24.04.25 / 19:00

USA, Nowy Jork, NY Skirball

Piątek

25.04.25 / 19:00

USA, Nowy Jork, NY Skirball

Sobota

26.04.25 / 19:00

USA, Nowy Jork, NY Skirball

Twórczynie i Twórcy

AUTORKA

Olga Ravn

PRZEKŁAD Z DUŃSKIEGO

Bogusława Sochańska

REŻYSERIA

Łukasz Twarkowski

ADAPTACJA TEKSTU i DRAMATURGIA

Joanna Bednarczyk

SCENOGRAFIA

Fabien Lédé

KOSTIUMY

Svenja Gassen

MUZYKA

Lubomir Grzelak

ŚWIATŁA

Bartosz Nalazek

KONSULTACJA RUCHOWA

Rob Wasiewicz

VIDEO

Jakub Lech

OPERATORZY KAMER

Iwo Jabłoński, Gloria Grünig

KIEROWNICZKA PRODUKCJI

Monika Balińska

INSPICJENTKA

Zuzanna Prusińska

ASYSTENT REŻYSERA

Adam Zduńczyk

ASYSTENTKA PRODUKCJI

Aleksandra Urban

MAKIETA I OBIEKTY

Katarzyna Rytka

REALIZACJA ŚWIATŁA

Jan Zajączkowski

REALIZACJA DŹWIĘKU

Damian Kruszewski, Rafał Szydłowski

REALIZACJA WIDEO

Adrien Cognac, Adam Kuznowicz

wykonawca scenografii

Piotr Szczygielski

produkcja kostiumów

Aleksandra Andrychowicz 

Obsada

Małgorzata Hajewska-Krzysztofik (nagranie audio)

Dominika Biernat

Daniel Dobosz

Maja Pankiewicz / Wiktoria Kruszczyńska

Sonia Roszczuk

Paweł Smagała

Miron Smagała (nagranie video)

Rob Wasiewicz

Recenzje

Arifa Akbar / The Guardian

To monumentalny, wizualnie oszałamiający teatr, który jednocześnie wciąga widza w swój świat ale jednocześnie wytrąca z komfortu. Spektakl pełen przepychu, teatralne wydarzenie w wielkim stylu, wzbogacone o efekty, które przenoszą w inny wymiar. Czytaj więcej...

Natasza Tripney / The Stage

Znakomita próbka twórczości jednego z najbardziej fascynujących reżyserów Europy. Czytaj więcej...

Katarzyna Janowska / Newsweek

Ależ to jest jazda. Wzięłam głęboki wdech i zachłysnęłam się teatrem Łukasza Twarkowskiego. Czytaj więcej...

Dominic Cavendish / The Telegraph

Ta adaptacja powieści nominowanej do Międzynarodowej Nagrody Bookera hipnotyzuje, wprowadza w zakłopotanie i momentami wydaje się oderwana od rzeczywistości. Czytaj więcej...

Michał Centkowski / Vogue

(…) obecny spektakl jest bardziej kameralny. „The Employees" przyjmuje formę scenicznej instalacji, w której sami widzowie współdecydują o kształcie spektaklu i własnym odbiorze dzieła. Twórcy rezygnują z tradycyjnego podziału przestrzeni na scenę i widownię, zapraszając publiczność do swobodnego doświadczania tej „polifonicznej" opowieści. Czytaj więcej...

Dominik Gac / „Wybieram Dwójkę” PR2

Czegoś takiego nie widziałem. (…) Wychodziłem zachwycony widowiskiem.

Anna Pajęcka / dwutygodnik.com

W spektaklu Twarkowskiego kontestuje się teatralność teatru: sztywnego ciała widza i przewidywalnego zachowania w obrębie teatralnej sali i wyznaczonej zazwyczaj nieprzekraczalnej granicy – sceny. Tak jakby reżyser chciał sprawdzić: czy paradoksalnie wolność podarowana widzowi wymknie się nagle spod podtrzymywanej przyzwyczajeniem samokontroli. Czytaj więcej...

Anna Sańczuk / Vogue Polska

Twórca wielkich multimedialnych spektakli o współczesności Łukasz Twarkowski reżyseruje kameralny dramat science fiction. [...] Zanim wejdziemy do wnętrza kosmicznej stacji, warto przyjrzeć się szerzej temu, co w teatrze proponuje Łukasz Twarkowski. W sceniczne kulisy wnosi świeże spojrzenie, łącząc popkulturową atrakcyjność ekstatycznego widowiska z intelektualną i emocjonalną głębią opowieści o współczesnym człowieku. Czytaj więcej...

Katarzyna Niedurny / Czas Kultury

Spektakularne. To słowo najlepiej określa wszystko, co wydarzyło się na scenie (...). Spektakularne są rozmach tego widowiska, siła jego oddziaływania na zmysły publiczności i sposób, w jaki włączane są do niego nowe technologie. Czytaj więcej...

Anna Jazgarska / teatralny.pl

„The Employees" to przyciągająca uwagę, angażująca wszystkie zmysły forma (....). „The Employees" otrzymało Grand Prix tegorocznego festiwalu Kontakt, co w kontekście niebywale mocnej konkurencji uznać należy za naprawdę znaczącą nagrodę. Czytaj więcej...

 

KASA BILETOWA

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem
dyżur telefoniczny w godzinach 12.00–18.00

 

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

 

 

w trakcie trwania wystaw czynna:
wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

PARKING

Do 15 min.: bezpłatnie
Do 30 min.: 6 zł
Każda rozpoczęta godzina: 8 zł

więcej PARKING PKiN

 

SEKRETARIAT

pn-pt: 8:00 – 16:00

+48 22 620 47 70
sekretariat@teatrstudio.pl

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.