A Beautiful Beginning

dir: Rob Wasiewicz

premiere: 8.03.024

PLAY

Return

A beautiful beginning

Have you ever wondered what happens off camera when a disaster approaches in a film? “A Beautiful Beginning” is a unique production that explores what could have been if we took a closer look at iconic film characters and examined them in more detail than Hollywood cameras allow. Discover stories of love, heroism, and mysteries that unravel in the darkest moments. Are you ready to break with the conventions and discover brand new beauty in a disaster?

What is on the mind of a woman who isn’t running away although she can see the tornado approaching? What a girl sees when standing on the edge of an “unsinkable” ship? Why was this particular man chosen to save the world? And when he puts a drill to an asteroid, will he shed even a single tear?

The creators of the play examine tropes from such films as “Armageddon”, “Titanic”, “Twister” and “Interstellar” driven by disaster narratives. These films use suspense before the event to tell stories of romances, misalliances and heroism. “A Beautiful Beginning” is an attempt to evoke images that are impossible and that break old conventions, inspired by scenes which could have happened off camera and without witnessed. Fantasies and confabulation about what we cannot see before the end will allow us to appreciate the creative potential of a disaster. It is precisely a disaster, understood as a coup, that can give us a brand new, beautiful beginning.

The play is based on actors’ improvisations as well as the script written by Daria Sobik.

 

The performance includes excerpts of the following works, in accordance with the right to quote: “Armageddon” dir. Michael Bay, 1998; “Geostorm” dir. Dean Devlin, 2017; “Interstellar” dir. Christopher Nolan, 2014; “Titanic” dir. James Cameron, 1997; “Twister” dir. Jan de Bont, 1996; as well as an excerpt from a film in the public domain: “Redwing Cherokee” from 1956 made by the Federal Government of the United States of America.

 

Co-funded by the Ministry of Culture and National Heritage.
from the Fund for the Promotion of Culture — state special purpose fund

 

CREATIVE TEAM

DIRECTOR

Rob Wasiewicz

TEXT AND DRAMATURGY

Daria Sobik

STAGE DESIGN

Marta Szypulska

COSTUMES

Tomasz Armada

MUSIC

Lubomir Grzelak

LIGHTING DIRECTOR

Jan Zajączkowski

VIDEO

Paweł Banaszczyk

PRODUCTION MANAGER

Ewa Grzebyk

STAGE MANAGER

Zuzanna Prusińska

COSTUME DESIGNER ASSISTANT

Łucja Żurek

VOICEOVER

Filip Kosior

Reviews

Wiktoria Tabak / dwutygodnik.com

Pomysł, by przyjrzeć się schematom i kliszom, na jakich zbudowane jest kino katastroficzne, a następnie nie tyle je rozmontować, ile skłirować, wydał mi się odświeżający. Czytaj więcej...

Magdalena Kubacka / Didaskalia

Wycięte z oryginalnych kontekstów dialogi i rekonstruowane w nowych okolicznościach sytuacje sprawiają, że wiele filmowych wątków zyskuje ironiczny, zabawny i pogłębiony wymiar. Dzięki temu w spektaklu jest dużo lekkości i poczucia humoru, a równocześnie wytwarzane są nowe warstwy znaczeń. Czytaj więcej...

Marek Zejdler / naszteatr.pl

Twórcy zabawili się konwencją i formą, oswoili lęk humorem, nie uciekali od improwizacji. Uwypuklili przede wszystkim emocje oraz istotę relacji międzyludzkich (…). Czytaj więcej...

Przemek Gulda / guldapoleca

Ironiczna, ale pełna liryzmu, opowieść o (nie) radzeniu sobie z traumą, katastrofą, końcem świata. Bohaterki i bohaterowie filmów katastroficznych spotykają się, wspominają przeszłość i ogrywają sceny z niej wzięte. Obsada znakomicie odnajduję się w tej nieoczywistej, surrealistycznej konwencji, mistrzowsko wypadają parodie klasycznych popkulturowych figur. Czytaj więcej...