Piękny początek

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, co dzieje się poza kadrem, gdy w filmie zbliża się katastrofa? „Piękny początek” to niezwykła produkcja, która przygląda się temu, co mogłoby być, gdyby ikonicznym postaciom filmowym przyjrzeć się bliżej, niż pozwala na to hollywoodzka kamera. Poznaj historie miłości, heroizmu oraz tajemnice, które ujawniają się w najmroczniejszych chwilach. Czy jesteś gotowy na przełamanie konwencji i odkrycie nowego piękna w katastrofie?

 

O czym myśli kobieta, która choć widzi zbliżające się tornado, nie ucieka? Co widzi dziewczyna stojąca na skraju poręczy „niezatapialnego” statku? Czemu właśnie to ten mężczyzna został wybrany, by uratować świat? I czy kiedy przyłoży wiertło do asteroidy, poleci mu choć jedna łza?

Twórcy spektaklu przyglądają się wątkom z filmów takich jak „Armageddon”, „Titanic” „Twister” i „Interstellar”, które napędzają narracje katastroficzne. Filmy te wykorzystują suspens przed wydarzeniem, by opowiedzieć historie romansów, mezaliansów i bohaterstwa. „Piękny początek” to próba powołania obrazów niemożliwych i rozbijających stare konwencje, inspirowanych scenami, które mogły się wydarzyć poza kadrem i bez świadków. Fantazje i konfabulacje na temat tego, czego nie możemy zobaczyć przed końcem, pozwolą docenić twórczy potencjał katastrofy. To właśnie ona, rozumiana jako przewrót, może dać nowy, piękny początek.

Spektakl powstaje na podstawie aktorskich improwizacji oraz tekstu Darii Sobik.

 

Pamiętam też jedną, najważniejszą instrukcję: nie wypatrywać Mgławicy Andromedy, patrzeć obok.
Obcą galaktykę można zobaczyć tylko kątem oka. Gdy przenosi się na nią wzrok znika.
Maria Reimann

„Teatr od kuchni” – rozmowę z Robem Wasiewiczem i Darią Sobik przeprowadziła Kaja Klimek (aka Kajutex), krytyczka filmowa, popkulturowa, edukatorka i tłumaczka.


W spektaklu wykorzystano fragmenty na prawie cytatu z filmów: „Armageddon” reż. Michael Bay, 1998; „Geostorm” reż. Dean Devlin, 2017; „Interstellar” reż. Christopher Nolan, 2014; „Titanic” reż. James Cameron, 1997; „Twister” reż. Jan de Bont, 1996; oraz fragment filmu z domeny publicznej: „Redwing Cherokee” z 1956 roku autorstwa Rządu Federalnego Stanów Zjednoczonych Ameryki.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

 

Twórczynie i twórcy

REŻYSERIA

Rob Wasiewicz

TEKST I DRAMATURGIA

Daria Sobik

SCENOGRAFIA

Marta Szypulska

KOSTIUMY

Tomasz Armada

MUZYKA

Lubomir Grzelak

REŻYSERIA ŚWIATEŁ

Jan Zajączkowski

VIDEO

Paweł Banaszczyk

Kierowniczka produkcji

Ewa Grzebyk

Inspicjentka

Zuzanna Prusińska

asystentka kostiumografa

Łucja Żurek

lektor

Filip Kosior

Recenzje

Wiktoria Tabak / dwutygodnik.com

Pomysł, by przyjrzeć się schematom i kliszom, na jakich zbudowane jest kino katastroficzne, a następnie nie tyle je rozmontować, ile skłirować, wydał mi się odświeżający. Czytaj więcej...

Magdalena Kubacka / Didaskalia

Wycięte z oryginalnych kontekstów dialogi i rekonstruowane w nowych okolicznościach sytuacje sprawiają, że wiele filmowych wątków zyskuje ironiczny, zabawny i pogłębiony wymiar. Dzięki temu w spektaklu jest dużo lekkości i poczucia humoru, a równocześnie wytwarzane są nowe warstwy znaczeń. Czytaj więcej...

Marek Zejdler / naszteatr.pl

Twórcy zabawili się konwencją i formą, oswoili lęk humorem, nie uciekali od improwizacji. Uwypuklili przede wszystkim emocje oraz istotę relacji międzyludzkich (…). Czytaj więcej...

Przemek Gulda / guldapoleca

Ironiczna, ale pełna liryzmu, opowieść o (nie) radzeniu sobie z traumą, katastrofą, końcem świata. Bohaterki i bohaterowie filmów katastroficznych spotykają się, wspominają przeszłość i ogrywają sceny z niej wzięte. Obsada znakomicie odnajduję się w tej nieoczywistej, surrealistycznej konwencji, mistrzowsko wypadają parodie klasycznych popkulturowych figur. Czytaj więcej...

 

KASA BILETOWA

 

w okresie świątecznym kasa nieczynna i brak dyżuru telefonicznego:

24, 25, 26 grudnia
31 grudnia, 1 stycznia

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem
dyżur telefoniczny w godzinach 12.00–18.00

 

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

w okresie świątecznym nieczynna:
24, 25, 26 grudnia
31 grudnia
oraz poniedziałki 23, 30 grudnia, 1, 6 stycznia

 

w trakcie trwania wystaw czynna:
wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

PARKING

Do 15 min.: bezpłatnie
Do 30 min.: 6 zł
Każda rozpoczęta godzina: 8 zł

więcej PARKING PKiN

 

SEKRETARIAT

pn-pt: 8:00 – 16:00

+48 22 620 47 70
sekretariat@teatrstudio.pl

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.