2016 rok, Seul, nowo wybudowany hotel Four Seasons, historyczny pojedynek między koreańskim mistrzem gry planszowej Go Lee Sedolem a programem komputerowym Alpha_Go. Ludzki gracz czuł na sobie ogromną presję reprezentowania całej ludzkości. Po trzeciej porażce mistrza z programem komputerowym powiedział podczas konferencji prasowej:
Myślę, że tym razem rozczarowałem zbyt wielu z was. Chciałbym prosić o przebaczenie za swoją bezsilność. Nigdy nie czułem takiej presji, takiego ciężaru. Myślę, że byłem zbyt słaby, by to przezwyciężyć.
Międzynarodowy projekt performatywny AlphaGo_Lee. Teoria Poświęcenia bada wpływ sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego na obraz, chyba coraz częściej nazywanej „tradycyjną”, cywilizacji ludzkiej.
„Epokowy mecz” był wydarzeniem zorganizowanym przez korporację Google, by ta mogła wzbudzić jak największe zainteresowanie mediów. Pojedynek został odegrany przed planowanym wówczas ekonomicznym „powrotem” firmy na rynek chiński. Precyzyjnie zaplanowana kampania PR-owa dotarła do milionów widzów na całym świecie, by wykreować symboliczny moment ostatecznej porażki ludzkości wobec AI.
Spektakl – teatralna rekonstrukcja tego meczu, angażująca widzów w tworzenie przedstawienia, analizuje społeczne i środowiskowe koszty obecnego rozwoju technologicznego. Projekt integruje działanie publiczności z najnowszymi cyfrowymi narzędziami, zmieniając i redefiniując znaczenie „udziału” w teatralności wydarzeń.
AI to nie nadczłowiek, jak często wmawia nam przemysł technologiczny. Przestrzeń teatru, uczestnictwa w materii spektaklu, aktywny odbiór, możliwość wpływu, dają szansę, by przekonać się, ile rzeczywistej mocy tkwi w głoszonych hasłach o wszechwładzy sztucznej inteligencji.