AN ELDERLY WOMAN POISED

Premiere: 5.04.2024

PLAY

Return
photo. Sisi Cecylia

AN ELDERLY WOMAN POISED

  • Duration

    50 MINUTES

  • Intermission

    (no break)

  • stage

    Foyer

  • tickets

    15-65 PLN

Tadeusz Różewicz confronts contemporary civilizational crises by creating the Elderly Woman – a fictional character whose wisdom, ironic sense of humor and clarity of mind offer relief and hope. It is therefore good to listen to her speaking the truth as she utters what come across as spells from an ancient, inherently natural source of knowledge. With her help it may be possible to salvage what the author believes has been tossed onto a civilizational dump, the world’s wastelands…

In her masterful monodrama which premiered at Teatr Studio in 1988, and now returns in an updated format, Irena Jun was able to embody the show’s entire universe through her portrayal of the Elderly Woman. This is a female version of an ancient god, immortal and indestructible, rising at dawn as civilizations keep dying, witnessing cowardice and heroism, greatness and pitifulness in all appropriate dimensions and scales. She is our “tender guide” based on archetypes of witches and wise women which are being rediscovered today. A woman who we would do well to meet and listen to – not only to discover how surprisingly relevant Tadeusz Różewicz’s words turn out to be today.

Twórczynie i Twórcy

tekst

na podstawie dramatu Tadeusza Różewicza „Stara kobieta wysiaduje”

Reżyseria

Irena Jun

współpraca reżyserska

Natalia Korczakowska

Muzyka

Tadeusz Wielecki

Wideo

Piotr Lachmann

reżyseria światła

Aleksandr Prowaliński

kostium Ireny Jun

Marek Adamski

Kierowniczka Produkcji

Ewa Grzebyk

Inspicjentka

Maria Lejman-Kasz

Cast

Irena Jun

Tadeusz Wielecki

Reviews

Magdalena Kuydowicz i Malwina Kiepiel / „W antrakcie”, Polskie Radio Trójka

Irena Jun znakomicie się porusza w pracy aktorskiej od cierpienia do groteski. (…) Irena Jun znakomicie tekst Różewicza analizuje i wydobywa z niego sensy na bardzo wielu poziomach, równocześnie w bardzo prosty sposób. To jest ta najwyższa, myślę, szkoła jazdy. Read more...

Jan Bończa-Szabłowski / Rzeczpospolita

Aktorka w sposób mistrzowski ukazała całą ironię Różewicza, jego mądrość, a nawet pewne proroctwo, które od lat towarzyszy jego sztukom. Read more...

TOMASZ MIŁKOWSKI / AICT

Powstał spektakl wybitny, formą uciekający od weryzmu albo groteski, sytuujący się w przestrzeni metafizycznej z metaforą ocalenia świata w samym jądrze. Read more...

Marek Zejdler / NASZTEATR

Irena Jun jest mistrzynią monodramu, urzeka dykcją i świadomością słowa, uwodzi głosem, ciętym dowcipem i dobrotliwym uśmiechem starej kobiety. Nie musi udawać, nie musi przyglądać się z dystansu starości, wystarczy, że przepuści ją przez siebie, przez nader aktualny tekst Różewicza i pozwoli jej wybrzmieć na scenie. Dogoniła rolę. Read more...

Krzysztof Skiba / Angora

Irena Jun zaprasza nas do kawiarni. Siedzimy w foyer teatru na placu Defilad i na moment wydaje się nam, że rzeczywiście jesteśmy na prywatnej schadzce z aktorką, która mimo swych 88 lat waży każde słowo jak worek złota i ciska nim tak sprężyście, że każdy widz doznaje głębokiego wstrząsu. Read more...