Stara kobieta wysiaduje

 

Odpowiedzią Tadeusza Różewicza na kryzys wywołany gwałtownym rozwojem cywilizacji jest postać Starej kobiety. Jej mądrość, ironia i obecność dają ulgę i nadzieję. Warto więc wsłuchać się w jej prawdę, którą wypowiada niczym zaklęcia pradawnej, bliskiej naturze wiedzy. Dzięki niej uda się być może odratować to, co autor określa jako śmietnik cywilizacji, wysypisko świata…

W swoim mistrzowskim monodramie, który premierę w STUDIO miał w 1988 roku, a teraz powraca w odświeżonej formie Irena Jun uczyniła z postaci Starej kobiety cały kosmos spektaklu. To kobieca wersja starego boga, nieśmiertelna i niezniszczalna, wstająca o świcie, kiedy cywilizacja umiera, widząca tchórzostwo i bohaterstwo, wielkość i małość we właściwych wymiarach. Czuła przewodniczka, czerpiąca z odkrywanego dziś na nowo archetypu czarownicy. Osoba, z którą warto się spotkać i jej wysłuchać – nie tylko po to, by odkryć jak zaskakująco aktualnie wybrzmiewa dzisiaj tekst Tadeusza Różewicza.


W spektaklu wykorzystano fragment wideo „Jak zagrać starą kobietę solo? Pytania do autora.”
Pomysł, reżyseria i kamera: Piotr Lachmann

 

Spektakl bierze udział w X Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka Żywa”

logotypy konkursu klasyka żywa

 

Jestem dość wrażliwa na literaturę: potrzebuję napisanego i rozumiem je, w pewnym zakresie naturalnie. Mogłabym być zaliczona do ambasadorów języka polskiego, poetyckiego – deklaruje aktorka. – Sądzę, że obecność tekstu w rękach, umyśle, ustach aktora, w jego głosie, jego spojrzeniu, jego rozumieniu, jest czymś fantastycznym. Powstaje jakby drugi obieg tekstu, który jest wywołany obecnością w innym, drugim twórcy. Jeżeli oczywiście tak możemy nazwać aktora pracującego z tekstami – stwierdza.

Cała rozmowa aktorki Ireny Jun z Malwiną Kiepiel i Magda Kuydowicz / Polskie Radio TRÓJKA do wysłuchania TUTAJ.

Twórcy

tekst

na podstawie dramatu Tadeusza Różewicza „Stara kobieta wysiaduje”

Reżyseria

Irena Jun

współpraca reżyserska

Natalia Korczakowska

Muzyka

Tadeusz Wielecki

Wideo

Piotr Lachmann

reżyseria światła

Aleksandr Prowaliński

kostium Ireny Jun

Marek Adamski

Kierowniczka Produkcji

Ewa Grzebyk

Inspicjentka

Maria Lejman-Kasz

Obsada

Irena Jun

Tadeusz Wielecki

Recenzje

Magdalena Kuydowicz i Malwina Kiepiel / „W antrakcie”, Polskie Radio Trójka

Irena Jun znakomicie się porusza w pracy aktorskiej od cierpienia do groteski. (…) Irena Jun znakomicie tekst Różewicza analizuje i wydobywa z niego sensy na bardzo wielu poziomach, równocześnie w bardzo prosty sposób. To jest ta najwyższa, myślę, szkoła jazdy. Czytaj więcej...

Jan Bończa-Szabłowski / Rzeczpospolita

Aktorka w sposób mistrzowski ukazała całą ironię Różewicza, jego mądrość, a nawet pewne proroctwo, które od lat towarzyszy jego sztukom. Czytaj więcej...

TOMASZ MIŁKOWSKI / AICT

Powstał spektakl wybitny, formą uciekający od weryzmu albo groteski, sytuujący się w przestrzeni metafizycznej z metaforą ocalenia świata w samym jądrze. Czytaj więcej...

Marek Zejdler / NASZTEATR

Irena Jun jest mistrzynią monodramu, urzeka dykcją i świadomością słowa, uwodzi głosem, ciętym dowcipem i dobrotliwym uśmiechem starej kobiety. Nie musi udawać, nie musi przyglądać się z dystansu starości, wystarczy, że przepuści ją przez siebie, przez nader aktualny tekst Różewicza i pozwoli jej wybrzmieć na scenie. Dogoniła rolę. Czytaj więcej...

Krzysztof Skiba / Angora

Irena Jun zaprasza nas do kawiarni. Siedzimy w foyer teatru na placu Defilad i na moment wydaje się nam, że rzeczywiście jesteśmy na prywatnej schadzce z aktorką, która mimo swych 88 lat waży każde słowo jak worek złota i ciska nim tak sprężyście, że każdy widz doznaje głębokiego wstrząsu. Czytaj więcej...

 

KASA BILETOWA

 

w okresie świątecznym kasa nieczynna i brak dyżuru telefonicznego:

24, 25, 26 grudnia
31 grudnia, 1 stycznia

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem
dyżur telefoniczny w godzinach 12.00–18.00

 

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

w okresie świątecznym nieczynna:
24, 25, 26 grudnia
31 grudnia
oraz poniedziałki 23, 30 grudnia, 1, 6 stycznia

 

w trakcie trwania wystaw czynna:
wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

PARKING

Do 15 min.: bezpłatnie
Do 30 min.: 6 zł
Każda rozpoczęta godzina: 8 zł

więcej PARKING PKiN

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.