EXPEDITION: TEMPEST

DIRECTOR AND SCREENPLAY: Alexander Dulak

PLAY

Return
photo. Sisi Cecylia

EXPEDITION TEMPEST

  • Duration

    75 MUNUTES

  • Intermission

    (NO BREAK)

  • stage

    Malarnia

  • tickets

    60-70 PLN

  • Warning

    15+, strobe lighting, loud music, alcohol consumption

  • ARCHITECTURAL ACCESSIBILITY

    5th floor, no lift (lift to 3rd floor)

When a stranded Polar expedition is threatened with slow death, its crew decides to stage William Shakespeare’s THE TEMPEST aboard their ship. The struggle to perform becomes for them the struggle to survive – a way not to go mad in inhumanely harsh conditions. The polar region, like Shakespeare’s fictional island, is a space where people must confront demons, alienation and isolation. Survival there is like surviving a void – it no longer matters who you might be, the ice crushes everyone the same. Interpersonal relations collapse, values are upturned and isolated Polar explorers are forced to face the prospect of annihilation together. Total annihilation, their experiences erased, their remains unidentifiable. Their captain, reminiscent of Prospero, possessed by the ambition to reach the pole, only has one motto: “Onwards!”. In the name of going beyond the limits of what is feasible he is ready to use the natives, to eat his own dogs and to stage plays in freezing conditions. He believes that meaning is hidden within the void, even when he and his own people, starving to death, are collapsing around the mast of their sinking ship.

EXPEDITION TEMPEST is a tale of struggle against the void. The play combines Shakespeare’s text with fragments taken from diaries penned by members of polar expeditions. Crew members’ lives interweave with the fates of the characters in The Tempest, and the polar wastelands merge with the theatrical space. Survival in polar regions turns out to essentially be a performative experience. In the end, as Tomasz Kubikowski states in his book ZJADANIE PSÓW / DEVOURING DOGS, “each one of us has their own Arctic” and there we “are forced to perform”.

This performance follows the “work in progress” that was awarded the New Yorick Prize at the 28th International Shakespeare Festival. The jurors acknowledged how the show allowed audiences to experience isolation and agonizing pain in vivid, memorable ways with minimalistic use of theatrical tools.

The play text uses fragments of William Shakespeare’s THE TEMPEST, translated into Polish by Piotr Kamiński, Tomasz Kubikowski’s essay ZJADANIE PSÓW and diaries from polar expeditions penned by John Franklin, Fridtjof Nansen, William Parry, Robert Falcon Scott and Ernest Shackleton translated into Polish by Alexander Dulak.

 

 

Twórczynie i Twórcy

DIRECTOR AND SCREENPLAY

Alexander Dulak

SET DESIGN, COSTUMES AND LIGHTING DESIGN

Krystian Szymczak

MUSIC COMPOSER

Wojtek Kiwer

ASSISTANT DIRECTOR

Viktoria Dulak

Choreography consultant

Patrycja Grzywińska

Live music

Eryk Arłoŭ-Šymkus

Production manager

Monika Balińska

Stage manager

Zuzanna Prusińska

Cast

Anthony Jupiter (gościnnie)

Hiroaki Murakami (gościnnie)

Daniel Dobosz

Paweł Smagała

Krzysztof Strużycki

Reviews

Joanna Targoń / Didaskalia.pl

Punkt wyjściowy Ekspedycji „Burza” w reżyserii Alexandra Dulaka jest dość ekstrawagancki. Otóż polarnicy wyruszający statkiem Miranda na Biegun Północny ugrzęźli w lodach (skromna i udana scenografia z białych zasłon projektu Krystiana Szymczaka, wraz z muzyką Wojtka Kiwera i trzaskami pękającego lodu kreująca sugestywną atmosferę). (...) Polarnicy są prawdziwi (wykorzystano fragmenty ich dzienników), ale ekspedycji w takim składzie nigdy nie było. (...) Spektakl został nagrodzony Nowym Yorickiem, przyznawanym pracom pokazywanym jako work in progress, więc teoretycznie ma szansę na rozwinięcie. Read more...

Przemek Gulda / Okiem Krytyka

W prezentacji Dulaka wątek odcięcia, samotności i niebezpieczeństwa ma niezwykle ważną rolę – mocno wpływa na sytuację bohaterów i determinuje wiele ich zachowań. Działa też na płaszczyźnie czysto estetycznej – śnieżne zaspy z białej folii, choć proste, wyglądają tak bardzo sugestywnie, że publiczność niemal zaczyna marznąć. (...) Prezentacja przygotowana przez zespół pod kierunkiem Alexandra Dulaka już w tym momencie, na poziomie work in progress, jawi się jako bardzo oryginalne, świeże i ciekawe spojrzenie na twórczość Szekspira. Read more...

Łukasz Rudziński / Miesięcznik TEATR

Przejmująca opowieść o agonii na odludziu okazała się najbardziej kompletną propozycją Nowego Yoricka i zasłużenie została doceniona przez oceniające wszystkie tegoroczne konkursy - Emily Ansenk, Inge Ceustermans oraz Dorotę Semenowicz.

Małgorzata Klimczak / Dziennikteatralny.pl

Spektakl łączy tekst Szekspira z fragmentami dzienników z ekspedycji polarnych. (...) Realizatorzy przy minimalnej scenografii, głównie w bieli, skupili cała uwagę na ludzkich dylematach i było to dobre posunięcie, bo przecież to, co ludzkie, najlepiej widać, kiedy skupimy uwagę właśnie na ludziach. Read more...

Alicja Cembrowska / teatrdlawszystkich.eu

„Ekspedycja: Burza" to przede wszystkim opowieść o przekraczaniu granic, konfrontacji z samym sobą w obliczu ekstremalnych wyzwań, o człowieczeństwie, którego istotą jest ruch („gdy człowiek staje w miejscu, przestaje być człowiekiem”). Read more...

Plays