Rok 2016, Seul. W nowo wybudowanym hotelu Four Seasons rozgrywa się historyczny pojedynek: koreański mistrz gry planszowej Go, Lee Sedol, staje naprzeciw programu komputerowego AlphaGo, opartego na sztucznej inteligencji. Ludzki gracz niesie na swoich barkach ciężar reprezentowania całej ludzkości. Po trzeciej porażce z rzędu, podczas konferencji prasowej mówi:
„Myślę, że tym razem rozczarowałem zbyt wielu z was. Chciałbym prosić o przebaczenie za swoją bezsilność. Nigdy nie czułem takiej presji, takiego ciężaru. Myślę, że byłem zbyt słaby, by to przezwyciężyć.”
„Epokowy mecz” został zorganizowany przez Google DeepMind z Londynu, twórcę programu Alphago, by wywołać globalne zainteresowanie mediów i przygotować grunt pod planowany wówczas powrót Google na rynek chiński. Precyzyjnie zaplanowana kampania PR-owa dotarła do milionów odbiorców na całym świecie, kreując symboliczny moment ostatecznej porażki człowieka w konfrontacji z AI.
Spektakl – będący teatralną rekonstrukcją tego pojedynku jako rytuału, stawia pytanie o rolę publiczności w procesie tworzenia przedstawienia oraz o społeczne i środowiskowe koszty postępu technologicznego integrując obecność widzów z najnowszymi narzędziami cyfrowymi.
AI to nie nadczłowiek, jak próbuje nas przekonać przemysł technologiczny. Przestrzeń teatru – przestrzeń współuczestnictwa, aktywnego odbioru i wpływu – daje nam możliwość skonfrontowania się z narracją o wszechwładzy sztucznej inteligencji.
Do współtworzenia spektaklu Natalia Korczakowska zaprosiła Marca da Costę – multimedialnego artystę związanego z ONX STUDIO w Nowym Jorku, który jest odpowiedzialny za cyfrową warstwę spektaklu. We współpracy z Marcinem „Kitty” Kosakowskim, twórcą animacji, będą sprawdzać potencjał sztuki cyfrowej w teatrze, testować ideę cyfrowej scenografii. Za instalację stworzoną z ekranów i kostiumy odpowiedzialny jest Marek Adamski. Sung Im Her – koreańska choreografka związana z NeedCompany, znana z ekspresyjnego języka ruchu łączącego cielesność i technologię, odpowiedzialna jest za choreografię. Marcin Lenarczyk i Dominik Ossowski stworzyli jego warstwę muzyczną, Rafał Paradowski podjął się reżyserii światła i live video.
Proces pracy nad Spektaklem został zainicjowany w formie otwartej próby 17 maja 2025 roku w prestiżowym Battersea Arts Centre w Londynie, które jest partnerem tej produkcji Studio, z udziałem międzynarodowej publiczności i ekspertów z dziedziny AI, technologii i gry Go. W wydarzeniu wzięli udział m.in.: prof. Chihyung Nam – pierwsza profesjonalna zawodniczka Go z Korei Południowej, prof. Chihyung Jeon – badacz z KAIST w Seulu, Piotr Mirowski – ekspert AI z Google DeepMind.
W ramach tej próby Natalia Korczakowska testowała program oparty na sztucznej inteligencji, który DeepMind tworzy dla teatru.
Przygotowanie spektaklu było możliwe dzięki wizytom studyjnym reżyserki w Korei Południowej, Tokio i Londynie . W ramach tych podróży Natalia Korczakowska spotkała się z artystami, naukowcami i ekspertami związanymi z kulturą Go oraz sztuczną inteligencją. Odwiedziła także miejsca kluczowe dla historii meczu, m.in. Korean Baduk Association, Hotel Four Seasons w Seulu oraz Tapgol Park – przestrzeń spotkań graczy Go, London Mind Center, Nihon Ki-in (Japan Go Association), DeepMind w Londynie.
WYSTĘPUJĄ
Demis, postać inspirowana sylwetką wybitnego brytyjskiego informatyka, Demisa Hassabisa, CEO Google DeepMind, jednej z wiodących firm w sektorze AI – Daniel Dobosz
Aja, postać inspirowana tajwańskim informatykiem, specjalistą w dziedzinie AI w firmie DeepMind, twórca programu Alphago / Schizofrenik oglądający mecz na ulicy w Seulu – Hiroaki Murakami / Marcin Pempuś
Larry, postać inspirowana sylwetką współzałożyciela firmy Google / Eric, jeden z szefów Google’a / Peter, postać inspirowana sylwetką przedsiębiorcy i pierwszego poważnego inwestora DeepMind, współtwórcy sukcesów takich firm jak m.in.: PayPal i Palantir – Halina Rasiakówna
Lee Sedol, południowokoreański mistrz gry w Go, posiadacz dziewiątego dan – Cat Kim
Cassidy, dziennikarka relacjonująca pojedynek między AlphaGo i Lee Sedolem – Maja Pankiewicz
Asystentka – Ji Yoon Kang
Jurorzy meczu między AlphaGo i Lee Sedolem, służba hotelowa i inne – Cynthia Cin Yee Cheung, Jiwon Oh, Sugyeong Won
UKŁAD WIDOWNI
Publiczność jest podzielona na dwie grupy. Osoby zajmujące miejsca na klasycznej widowni teatru oglądają spektakl częściowo bezpośrednio, widząc, co dzieje się na scenie, częściowo zaś – w formie zapośredniczonej, na licznych ekranach.
Druga grupa zajmuje miejsca na scenie, gdzie toczy się akcja. Jest publicznością VIP, która ma okazję obserwować performerkę odtwarzającą gry Lee Sedola. Ale jednocześnie staje się niejako częścią obsady spektaklu: wchodzi w role gości specjalnych, którzy w 2016 roku, w sekcji VIP seulskiego hotelu, oglądali na żywo pojedynek między człowiekiem a sztuczną inteligencją.
W spektaklu wykorzystano fragment filmu dokumentalnego „AlphaGo” w reżyserii Grega Kohs’a, wyprodukowanego w roku 2017, za zgodą i dzięki uprzejmości Google DeepMind.
W spektaklu wykorzystano utwór „The Dog” dzięki uprzejmości autora muzyki elektronicznej NET GALA.
W sztuce wykorzystano cytaty z książek: „The Racket” Matta Kennarda, „Atlas of AI” Kate Crawford, „Supremacja” Parmy Olson, „Maniak” Benjamina Labatuta.
PARTNER PREMIERY

Dofinansowano z Krajowego Planu Odbudowy
Produkcja spektaklu „AlphaGo_Lee. Teoria Poświęcenia” z wykorzystaniem technologii AI.

Z wyrazami szczerej wdzięczności dziękujemy następującym osobom i instytucjom za ich nieoceniony wkład:
Piotr Mirowski, DeepMind
Prof. Chihyung Jeon, Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST)
Prof. Chihyung Nam, Department of Baduk (GO) Studies, Myongji University
Toma Urasose, Japan Go Association
London Mind Center
























