Jolanta Marcolla, „Fałszywe lustro”, 1980, fotografia barwna, edycja B 1/1
Jolanta Marcolla (ur. 1950) ukończyła Wydział Malarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, gdzie w 1974 roku obroniła dyplom. Jeszcze w czasie studiów, wspólnie ze Zdzisławem Sosnowskim, Dobrosławem Bagińskim i Januszem Haką, założyła Galerię Sztuki Aktualnej, w ramach której organizowała awangardowe wydarzenia zarówno w kraju, jak i za granicą.
Po studiach podjęła pracę m.in. we Wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych, co zapewniło jej dostęp do profesjonalnego sprzętu i materiałów. Dzięki temu mogła rozwijać swoje artystyczne eksperymenty, badając i poszerzając możliwości nowych mediów. W swoich pracach, tworzonych głównie w medium fotografii i filmu, Marcolla analizowała otaczającą ją rzeczywistość, interesując się nie tylko jej obrazem, lecz także samym procesem przenoszenia i przekształcania tej rzeczywistości za pomocą technologii. Szczególną uwagę poświęcała błędom, zakłóceniom i niedopowiedzeniom, które pojawiały się w trakcie tych procesów.
Przykładem jej eksperymentalnego podejścia jest praca Fałszywe lustro z 1980 roku. W serii zdjęć przedstawiającej lampę oraz jej odbicie w lustrze na pierwszy rzut oka obie formy wydają się identyczne. Jednak po dokładniejszej analizie widoczna staje się niekompatybilność między sznurkiem włącznika a jego odbiciem. Ten wizualny paradoks zaburza odbiór rzeczywistości i prowokuje pytania o źródło niespójności, a także o granice percepcji oraz prawdziwość obrazów, które odbieramy.
Paulina Olszewska