20 lipca o godzinie 16:00 zapraszamy na spotkanie z Jean-Ulrickiem Désertem oraz Izą Tarasewicz, którzy biorą udział w wystawie „Opór motyla: Haiti”.
Ten weekend będzie ostatnią szansą na zobaczenie wystawy, więc dołączcie do nas na finisażowe rozmowy. Jean-Ulrick i Iza wraz z zespołem kuratorskim będą obecni między 16:00 a 19:00 w sobotę.
Spotkanie towarzyszy wystawie „OPÓR MOTYLA: HAITI”
Wystawa: 15 maja – 21 lipca 2024
JEAN-ULRICK DÉSERT
Artysta urodził się w 1960 roku w Pòtoprens, a obecnie mieszka i pracuje w Berlinie. W swojej konceptualnej, społecznie zaangażowanej praktyce artystycznej bierze pod uwagę zarówno konkretne, lokalne zjawiska, jak i globalne mechanizmy i procesy. Te oddalone lecz przeplatające się perspektywy są widoczne w pracy Świątynia Boskiej Murzynki nr 1, która zastępuje eurocentrycznie ukształtowane wyobrażenie Matki Boskiej postacią Josephine Baker. Otaczając portret przełomowej postaci ruchu na rzecz praw obywatelskich motylami, medalami wojskowymi i tęczowym gradientem, Désert coraz bardziej destabilizuje nasze odczytywanie ikonografii religijnej. Dobór materiałów wprowadza dodatkowe warstwy znaczeniowe. Winylowo-drewniana konstrukcja przepuszcza światło, z daleka tworząc w galerii iluzję witrażu, lecz obnaża prawdę kiedy się zbliżymy.
IZA TARASEWICZ
W swojej multimedialnej praktyce Tarasewicz porusza się pomiędzy powiązanymi ze sobą tematami: indywidualność kontra kolektywność; natura i rolnictwo; rytuały i duchowość; taniec ludowy i jego znaczenie w społeczeństwie; czy wreszcie nierówność społeczna w kontekście wsi i miasta. Okrągłość kształtów pracy Zapętlone procesje II nawiązuje do tradycyjnych polskich tańców, jak mazurek i oberek. Natomiast zwisające poniżej przedmioty odnoszą się do środowiska rolniczego, które otacza mieszkającą na wsi artystkę na co dzień. Zwracając uwagę na ludzkie pragnienie tworzenia wspólnoty, Tarasewicz przedstawia życie na wsi jako możliwy model. Daleka jest jednak od naiwnego zachwytu fantazją o idyllicznej wsi, a ostrość przedmiotów przywodzących na myśl narzędzia rolnicze, a także nieład, jaki wprowadzają, sugerują, że jest świadoma potencjalnych trudności związanych z bezkrytycznym powrotem do natury.