Wyobraźmy sobie „Królową Śniegu” H.C. Andersena jako krytykę współczesnej cywilizacji z Marią Peszek w roli Kaja i Janem Peszkiem w roli Królowej Śniegu. Wyobraźmy sobie jak razem z aktorami Studio bawią się narracją kultowej baśni Andersena i odkrywają jej aktualność, przy akompaniamencie związanego z Marią zespołu muzyków grających na „żywo”.
Andersen tytułową postać wyczytał z geometrycznych form tworzonych przez mróz na szybach okien, w baśni jest kojarzona ze śmiercią, rozumem i sztuką. Wyobraźmy sobie Królową Śniegu jako pozbawionego prawdziwych uczuć inżyniera-technokratę, który rości sobie prawa do kształtowania i kontroli ludzkich społeczeństw. Temu ma służyć tajemnicze lustro, wynalazek stworzony w założonej przez niego szkole trolli. Czy taka Królowa Śniegu może być jednocześnie postacią metafizyczną?
Na początku baśni poznajemy właściwości lustra trolli – wyolbrzymia negatywne cechy tak mocno, że cynizm i kompleks staje się jedynym możliwym stylem bycia. Kiedy lustro pęka, jego odłamki spadają na cały świat – i rzeczywiście – są już na stałe w naszych rękach. To najpotężniejsze urządzenia osobiste na świecie, jak korporacje opisują swoje smartphony. To, co miało dać ludziom dostęp do informacji i komunikacji służy fanatykom nadzoru do propagandy i dzielenia grup społecznych na wrogie stada. Sprawiają, że stajemy się agresywni lub popadamy w depresję. Walcząc ze sobą o strzępy prawdy niszczymy wszystko wokół nas. Kalkulacja, kontrola uwagi i sztuczny racjonalizm zamienia bogatą w smaki i sprzeczności rzeczywistość w pałac Królowej Śniegu – doskonale logiczną, zimną iluzję, gdzie zamiast pełni życia jest głęboka samotność i ból zamarzającego serca.
Przesłaniem tego spektaklu-baśni jest nadzieja, że można odzyskać każdego człowieka, przekonanie, że o każdego warto walczyć. Kaj pod wpływem odłamka lustra trolli staje się fanatykiem, który wykorzystuje swoją sztucznie wyostrzoną inteligencję, by ranić innych, bo pragnie panować nad nimi. Dzięki jego przyjaciółce, Gerdzie, która zachowując niewinność obdarowuje innych miłością, odzyskuje panowanie nad sobą. Serce Kaja zostanie rozmrożone. Żeby dotrzeć do Kaja, wyruszamy z Gerdą w podróż przez pełen pokus świat odbity w lustrze trolli.
Królowa Śniegu ma być baśnią dla widzów dorastających i dorosłych, pytaniem o to, czy technologia jest związana z przemocą i zniewoleniem. To będzie baśń o zniewoleniu człowieka oderwanego od jego pełni opowiedziana językiem obnażającym infantylność modnych trendów i sztuczność wykalkulowanej kultury pop.
Spektakl inspirowany baśnią Hansa Christiana Andersena „Królowa Śniegu”.
Spektakl w koprodukcji z Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym Boska Komedia oraz Teatrem Łaźnia Nowa w Krakowie.