Oda do radości

Koncepcja: Wojtek Ziemilski, Wojtek Pustoła

Premiera: 22.04.2022

SPEKTAKL

Powrót

Oda do radości

Czy wiesz, że gdybyś cofnęła się w czasie o 400 lat mogłabyś poznać 4000 swoich przodków? Cztery tysiące ludzi przyczyniło się do tego, ŻEBYŚ MOGŁA BYĆ SOBĄ. Ale w jaki sposób to dziedzictwo się objawia? Co otrzymałaś od babci? Traumę wojenną? Skrzywiony palec? Jak to jest, że te wszystkie pokolenia złożyły się na kogoś tak kruchego jak Ty?

Przed spektaklem 14 czerwca 2024, o godz. 18.30 zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu „Starter teatralny”, w ramach którego opowiemy o kontekstach towarzyszących pracy nad spektaklem. Spotkanie poprowadzi Katarzyna Niedurny teatrolożka, dziennikarka. Stale współpracuje z magazynem internetowym dwutygodnik.com i „Didaskaliami”.


Wojtkowi Ziemilskiemu rozgłos przyniósł spektakl-wykład zatytułowany „Mała narracja” opowiadający o jego dziadku. „Oda do radości” to trzeci, po „Małej narracji” (2010) i „Come Together” (2017) spektakl Ziemilskiego w Studio. Ten ceniony reżyser, autor i twórca instalacji performatywnych, w których ważną rolę odgrywa konceptualne myślenie, namysł nad językiem, wspólnotą i sceniczną fikcją, w najnowszym spektaklu powraca do tematu dziedzictwa. W obsadzie m.in. Anna Dzieduszycka (odtwórczyni głównej roli w nominowanym do Oscara filmie „Sukienka” w reż. Tadeusza Łysiaka)

Więc robimy spektakl o dziedzictwie, i o tym, jak bardzo jest ono spaprane. Robimy spektakl o genach, o rodzinie, rodowodzie, długach, przypadkach, losie i przeznaczeniu. O dziedziczeniu w obliczu końca świata, o odpowiedzialności i niemożności odrzucenia swojego dziedzictwa – bo to ciało, to nie ja, a geny kłamią. Ja jestem kimś innym. Monika odziedziczyła po rodzicach dwa paznokcie, a Ania zęby, którymi poświadczała swoją przynależność do rodziny. Mateusz zasypia w takiej pozycji jak jego ojciec, a Daniel wie tylko, że pochodzi z Francji i Niemiec.
W jaki sposób dziedziczymy to wszystko co mamy? Dlaczego po tych wszystkich pokoleniach zostało coś tak kruchego? A wiedzieliście, że cofając się tylko o 400 lat możecie odnaleźć cztery tysiące przodków? Cztery tysiące ludzi przyczyniło się do tego, żebyś mogła być sobą.
Absurdalnie dużo.
Wszyscy czworo specjalnie do tego spektaklu zrobili sobie dokładne badania genetyczne.


Obejrzyj rozmowę z Anną Dzieduszycką i Wojtkiem Ziemilskim z cyklu → TEATR OD KUCHNI 

 

 

Twórcy

Scenariusz

na podstawie improwizacji aktorskich i autorskich tekstów reżysera

Koncepcja

Wojtek Ziemilski, Wojtek Pustoła

Tekst i reżyseria

Wojtek Ziemilski

Dramaturgia

Sodja Zupanc Lotker

Scenografia

Wojtek Pustoła

Kostiumy

Dasha Filshyna

Muzyka

Igor Nikiforow

animacje

Kacper Buratyński

światło

Robert Mleczko, Wojtek Ziemilski

kierowniczka produkcji

Justyna Pankiewicz

inspicjentka

Zuzanna Prusińska

asystentka produkcji

Katarzyna Pawlonka

asystent reżysera / konsultacje choreograficzne

Stanisław Bulder

Recenzje

Dawid Dudko / Onet.pl

W „Odzie do radości” widać fascynację genetyką, a jednocześnie refleksję nad jej śmiesznością. Motyw pochodzenia, analizowany również poprzez testy genetyczne, którym poddali się aktorzy i aktorki, potraktowany jest na tyle wnikliwie, że wiarygodnie odnosi się nawet do pozornie niezwiązanej z nim kwestii, jak wojna w Ukrainie. Wykrzykiwana tu bezsilność wobec agresji Rosji, w świetnie zaaranżowanej przestrzeni zaprojektowanej przez Wojciecha Pustołę, to krwawiące serce tego przedstawienia. Przypomina, że demony przeszłości potrafią odzywać się w każdym człowieku. Czytaj więcej...

Rafał Turowski / rafalturow.ski

„Oda do radości” olśniewa skojarzeniami i zaskakuje prostotą – nie pamiętam, kiedy widziałem na scenie coś równie prościutkiego i poruszającego jak rozmowa dwóch paznokci (sic), finałowy monolog Daniela Dobosza po prostu wbija w fotel, a tenże performans budowany na początku spektaklu jest niczym innym niż… Cóż, w swojej poniekąd oczywistości pomysł znakomity. Czytaj więcej...

Magdalena Fizgał-Janikowska / teatralny.pl

„Oda do radości” Wojtka Ziemilskiego to bardzo pojemna, a momentami dość przewrotna gra z różnymi formami dziedzictwa. Od pojmowania go w sposób osobisty i rodzinny przechodzimy do dziedziczenia kulturowego i społecznego jako procesów zapewniających ciągłość i trwałość narodów. Czytaj więcej...

Przemek Gulda / Gulda poleca

Specyficzna, osobna forma eksperymentuje z tradycyjną dramaturgią, rozmywając granice między postacią a aktorem czy aktorką. Czytaj więcej...

 

KASA BILETOWA

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem
dyżur telefoniczny w godzinach 12.00–18.00

 

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

 

WJAZD / PARKING

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.

Strona STUDIO teatrgalerii wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.
Wyrażam zgodę