Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie

Jedna z najgłośniejszych i najbardziej szokujących zbrodni lat 90. w Polsce. Napad rabunkowy, który zakończył się brutalnym morderstwem. Sprawcy: troje maturzystów. Wyrok: kara dożywotniego więzienia.

Przed rozpoczęciem procesu odbywa się medialny spektakl, w którym dużą rolę odgrywa szwagier ofiary morderstwa. Zatrudnia jasnowidzów, udziela się w telewizji. Opinia publiczna jest rozgorączkowana faktem, że w zdarzeniu brała udział dziewczyna – Monika O. Głodne sensacji media przeprowadzają egzekucję publiczną na jej wizerunku. Przez niektóre Monika jest opisywana jako chłodno kalkulująca manipulatorka i prowodyrka napadu, inne porównują ją do zwierzęcia i bestii.

Książka Wojciecha Tochmana, będąca podstawą adaptacji stawia całą sprawę w nowym świetle. Obnaża mechanizmy, które pokazują jak ludzie projektują własne lęki na osobę skazaną, jak rodzi się hejt. Stawia pod znakiem zapytania sens niehumanitarnej kary, jaką jest dożywocie. Trybunał w Strasburgu uznał ten wymiar kary za torturę, ponieważ skazani nie mają perspektywy wyjścia na wolność i poprawy. To także próba zobaczenia w Monice człowieka – młodej osoby, która zbłądziła.

Od czasów starożytnych rolą teatru była refleksja nad sprawiedliwością, badanie paradoksów prawa, kwestie winy oraz kary. W Polsce, w październiku, zostały zaostrzone najcięższe kary więzienia. W ten sposób praktycznie odbiera się skazanym możliwość powrotu do społeczeństwa.

Razem z zespołem STUDIO, reżyserka i dyrektorka artystyczna Natalia Korczakowska stworzyła spektakl na podstawie opowieści dokumentalnej Wojciecha Tochmana, który podważa nasze stereotypowe myślenie o osobach znienawidzonych i wyłączonych ze społeczeństwa. Opowieść o skazanej na dożywocie w latach 90. Monice O. to studium podstawowych wartości społecznych: wolnej woli, osobistej wolności oraz roli mediów, które podążają za emocjami tłumu i mają narzędzia do przeprowadzania symbolicznej egzekucji.

„Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie” to multimedialne widowisko wykorzystujące różnorodne formy (video art, koncert na żywo, choreografia) i opowiadające historię z wielu perspektyw, przez wielu narratorów. Również widzowie spektaklu mogą oglądać go na różne sposoby, dzięki dostępnym miejscom na scenie.

 

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Natalią Korczakowską w audycji „O wszystkim z kulturą” w radiowej Dwójce.

 

***

Wojciech Tochman, Historia na śmierć i życie, Wydawnictwo Literackie, 2023

Wydawca o książce:

Zbrodnia, której nie można wybaczyć, i jej ofiara. Dramat rodziny, z którego nie da się podźwignąć. Skazana kobieta i jej krzywda bez kresu. W Historii na śmierć i życie, reportażu z pogranicza true crime i dramatu psychologicznego, Wojciech Tochman pisze o dziewczynie, która za swoją młodość, płeć i urodę zapłaciła wszystkim, co miała i co mogłaby mieć. Składa też hołd wybitnej reporterce Lidii Ostałowskiej. To ona pierwsza zaczęła dokumentować tę długą historię. Książka jest ich wspólną opowieścią – o przemocy, strachu, zemście, tęsknocie i niesprawiedliwości. Zaczyna się w połowie lat dziewięćdziesiątych, toczy przez ćwierć wieku zmieniającej się Polski aż do dzisiaj i wciąż trwa.

 

PARTNER PREMIERY

W spektaklu wykorzystano cytat z programu „Na każdy temat” poświęconego Monice O. emitowanego w telewizji Polsat w roku 1997.

 

Twórczynie i twórcy

Autor książki

Wojciech Tochman

Reżyseria

Natalia Korczakowska

Adaptacja tekstu

Natalia Korczakowska, Marcin Cecko

Dramaturg

Marcin Cecko

Scenografia i kostiumy

Marek Adamski

Asystent kostiumografa

Marcin Żak

Multimedia

Marek Kozakiewicz

Operatorzy kamer

Gloria Grünig, Janusz Szymański

Animacje

Marcin Kosakowski

Muzyka

The Blu Mantic & L.Ø.V. Music Group

Reżyseria świateł

Bartosz Nalazek

Choreografia

Ramona Nagabczyńska, Karolina Kraczkowska

Asystent reżysera

Marcel Osowicki

Kierowniczka produkcji

Monika Balińska

Asystentka produkcji

Buzia Gręda

Inspicjentka

Zuzanna Prusińska

partner premiery

Fundacja Dom Kultury

wykonawca scenografii

Piotr Szczygielski

Recenzje

Jacek Wakar / BLOG jacekwakar.pl

Siła widowiska Korczakowskiej polega także na tym, że zachowując epicki wymiar można wejść z samą historią, bohaterkami i bohaterami, aktorkami i aktorami w więź niemal intymną. I trudno się od niej uwolnić. Czytaj więcej...

Thomas Irmer / Theater der Zeit

To dokument w swoim podejściu, ale wykraczający poza tylko ten gatunek - być może jest to eksplodujący teatr dokumentalny, który sięga do zupełnie innych obszarów pokazywania bólu społecznego. Jedno jest pewne: kto to zobaczył, chce więcej. Po latach rządów PiS, celowo hamujących wymianę teatralną polsko-niemiecką, znów pojawiają się na to korzystne perspektywy. Czytaj więcej...

Katarzyna Harłacz / TEATR DLA WSZYSTKICH

To wspaniałe przedstawienie, bogate w różnorodne środki artystyczne, wyróżniające się ciekawą warstwą muzyczną, wielowarstwową wizualną narracją i głębokim przesłaniem. Powstał poruszający dramat, silnie oddziałujący na widza na wielu poziomach, zmuszający do refleksji i przewartościowania sposobu, w jaki oceniamy ludzi i trudne, niejednoznaczne sytuacje. Czytaj więcej...

Marcin Wojciechowski / OCH KULTURA

„Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie" w Teatrze Studio to rzecz o tym, że media kreują rzeczywistość na swoje własne potrzeby, a ludzie nie chcą się wysilić, żeby poznać prawdę. To spektakl o wolności, prawie do obrony, szansie na zadośćuczynienie. Wreszcie też o tym, że bardzo często przekreślamy innych, budując opinie tylko i wyłącznie na podstawie nagłówków newsów. Czytaj więcej...

Magdalena Kicińska / PISMO

Siedząc na widowni czułam ciężar odpowiedzialności nie jako sędzia, prokuratorka, adwokatka, a obywatelka, która – gdyby nie inny splot okoliczności – mogłaby znaleźć się po tej drugiej stronie. Bardzo to niewygodne uczucie. I niesłychanie potrzebne. Czytaj więcej...

Aneta Kyzioł / Polityka

Spektakl jest sprawnie wyreżyserowany. Imponuje bogactwem efektów specjalnych, elektroniki, pomysłów inscenizacyjnych adekwatnie wizualizujących zamęt komunikacyjny, chaos informacyjny towarzyszący procesowi przedstawiania okoliczności i następstw zbrodni. Czytaj więcej...

Magdalena Kuydowicz i Malwina Kiepiel / Polskie Radio Trójka / W antrakcie

Publiczność na spektaklu była dość młoda, różnorodna. Teatr był pełen. Wszyscy wyszli zadowoleni ze spektaklu czyli jest komunikat ze sceny, który trafia do widza. To jest spektakl ważny, pewna próba pokazania problemu społecznego. Czytaj więcej...

 

KASA BILETOWA

 

w okresie świątecznym kasa nieczynna i brak dyżuru telefonicznego:

24, 25, 26 grudnia
31 grudnia, 1 stycznia

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem
dyżur telefoniczny w godzinach 12.00–18.00

 

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

w okresie świątecznym nieczynna:
24, 25, 26 grudnia
31 grudnia
oraz poniedziałki 23, 30 grudnia, 1, 6 stycznia

 

w trakcie trwania wystaw czynna:
wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

PARKING

Do 15 min.: bezpłatnie
Do 30 min.: 6 zł
Każda rozpoczęta godzina: 8 zł

więcej PARKING PKiN

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.