Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie

Jedna z najgłośniejszych i najbardziej szokujących zbrodni lat 90. w Polsce. Napad rabunkowy, który zakończył się brutalnym morderstwem. Sprawcy: troje maturzystów. Wyrok: kara dożywotniego więzienia.

Przed rozpoczęciem procesu odbywa się medialny spektakl, w którym dużą rolę odgrywa szwagier ofiary morderstwa. Zatrudnia jasnowidzów, udziela się w telewizji. Opinia publiczna jest rozgorączkowana faktem, że w zdarzeniu brała udział dziewczyna – Monika O. Głodne sensacji media przeprowadzają egzekucję publiczną na jej wizerunku. Przez niektóre Monika jest opisywana jako chłodno kalkulująca manipulatorka i prowodyrka napadu, inne porównują ją do zwierzęcia i bestii.

Książka Wojciecha Tochmana, będąca podstawą adaptacji stawia całą sprawę w nowym świetle. Obnaża mechanizmy, które pokazują jak ludzie projektują własne lęki na osobę skazaną, jak rodzi się hejt. Stawia pod znakiem zapytania sens niehumanitarnej kary, jaką jest dożywocie. Trybunał w Strasburgu uznał ten wymiar kary za torturę, ponieważ skazani nie mają perspektywy wyjścia na wolność i poprawy. To także próba zobaczenia w Monice człowieka – młodej osoby, która zbłądziła.

Od czasów starożytnych rolą teatru była refleksja nad sprawiedliwością, badanie paradoksów prawa, kwestie winy oraz kary. W Polsce, w październiku, zostały zaostrzone najcięższe kary więzienia. W ten sposób praktycznie odbiera się skazanym możliwość powrotu do społeczeństwa.

Razem z zespołem STUDIO, reżyserka i dyrektorka artystyczna Natalia Korczakowska stworzyła spektakl na podstawie opowieści dokumentalnej Wojciecha Tochmana, który podważa nasze stereotypowe myślenie o osobach znienawidzonych i wyłączonych ze społeczeństwa. Opowieść o skazanej na dożywocie w latach 90. Monice O. to studium podstawowych wartości społecznych: wolnej woli, osobistej wolności oraz roli mediów, które podążają za emocjami tłumu i mają narzędzia do przeprowadzania symbolicznej egzekucji.

„Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie” to multimedialne widowisko wykorzystujące różnorodne formy (video art, koncert na żywo, choreografia) i opowiadające historię z wielu perspektyw, przez wielu narratorów. Również widzowie spektaklu mogą oglądać go na różne sposoby, dzięki dostępnym miejscom na scenie.

 

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Natalią Korczakowską w audycji „O wszystkim z kulturą” w radiowej Dwójce.

 

***

Wojciech Tochman, Historia na śmierć i życie, Wydawnictwo Literackie, 2023

Wydawca o książce:

Zbrodnia, której nie można wybaczyć, i jej ofiara. Dramat rodziny, z którego nie da się podźwignąć. Skazana kobieta i jej krzywda bez kresu. W Historii na śmierć i życie, reportażu z pogranicza true crime i dramatu psychologicznego, Wojciech Tochman pisze o dziewczynie, która za swoją młodość, płeć i urodę zapłaciła wszystkim, co miała i co mogłaby mieć. Składa też hołd wybitnej reporterce Lidii Ostałowskiej. To ona pierwsza zaczęła dokumentować tę długą historię. Książka jest ich wspólną opowieścią – o przemocy, strachu, zemście, tęsknocie i niesprawiedliwości. Zaczyna się w połowie lat dziewięćdziesiątych, toczy przez ćwierć wieku zmieniającej się Polski aż do dzisiaj i wciąż trwa.

 

PARTNER PREMIERY

W spektaklu wykorzystano cytat z programu „Na każdy temat” poświęconego Monice O. emitowanego w telewizji Polsat w roku 1997.

 


Spektakl bierze udział w 30. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

   

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

 

Twórczynie i twórcy

Autor książki

Wojciech Tochman

Reżyseria

Natalia Korczakowska

Adaptacja tekstu

Natalia Korczakowska, Marcin Cecko

Dramaturg

Marcin Cecko

Scenografia i kostiumy

Marek Adamski

Asystent kostiumografa

Marcin Żak

Multimedia

Marek Kozakiewicz

Operatorzy kamer

Gloria Grünig, Janusz Szymański

Animacje

Marcin Kosakowski

Muzyka

The Blu Mantic & L.Ø.V. Music Group

Reżyseria świateł

Bartosz Nalazek

Choreografia

Ramona Nagabczyńska, Karolina Kraczkowska

Asystent reżysera

Marcel Osowicki

Kierowniczka produkcji

Monika Balińska

Asystentka produkcji

Buzia Gręda

Inspicjentka

Zuzanna Prusińska

partner premiery

Fundacja Dom Kultury

wykonawca scenografii

Piotr Szczygielski

Recenzje

Jacek Wakar / BLOG jacekwakar.pl

Siła widowiska Korczakowskiej polega także na tym, że zachowując epicki wymiar można wejść z samą historią, bohaterkami i bohaterami, aktorkami i aktorami w więź niemal intymną. I trudno się od niej uwolnić.

Katarzyna Harłacz / TEATR DLA WSZYSTKICH

To wspaniałe przedstawienie, bogate w różnorodne środki artystyczne, wyróżniające się ciekawą warstwą muzyczną, wielowarstwową wizualną narracją i głębokim przesłaniem. Powstał poruszający dramat, silnie oddziałujący na widza na wielu poziomach, zmuszający do refleksji i przewartościowania sposobu, w jaki oceniamy ludzi i trudne, niejednoznaczne sytuacje.

Marcin Wojciechowski / OCH KULTURA

„Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie" w Teatrze Studio to rzecz o tym, że media kreują rzeczywistość na swoje własne potrzeby, a ludzie nie chcą się wysilić, żeby poznać prawdę. To spektakl o wolności, prawie do obrony, szansie na zadośćuczynienie. Wreszcie też o tym, że bardzo często przekreślamy innych, budując opinie tylko i wyłącznie na podstawie nagłówków newsów.

Magdalena Kicińska / PISMO

Siedząc na widowni czułam ciężar odpowiedzialności nie jako sędzia, prokuratorka, adwokatka, a obywatelka, która – gdyby nie inny splot okoliczności – mogłaby znaleźć się po tej drugiej stronie. Bardzo to niewygodne uczucie. I niesłychanie potrzebne.

 

KASA BILETOWA

 

Od 1 lipca do 18 lipca kasa nieczynna.
Od 19 lipca do 16 sierpnia kasa nieczynna i brak dyżuru telefonicznego.

 

 

DYŻUR TELEFONICZNY

w tygodniu: poniedziałek—piątek
w godzinach  12.00–18.00
telefon: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

w weekend: sobota—niedziela
kasa nieczynna, brak dyżuru telefonicznego

 

 

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

 

 

WJAZD / PARKING

ograniczenia w związku z budową MSN

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.

Strona STUDIO teatrgalerii wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.
Wyrażam zgodę