Serce ze szkła. Musical zen

 

„Serce ze szkła. Musical zen” na motywach „Królowej Śniegu” Hansa Christiana Andersena i „Naku*wiam zen” Marii Peszek to spektakl muzyczny, w którym baśniowa rzeczywistość Andersena zderza się z konkretem realnych biografii dwojga uznanych artystów, ojca i córki – Jana Peszka i Marii Peszek.  Czy ja w ogóle jestem zdolny do miłości? – to pytanie, zadane kilka miesięcy po zawale przez Jana, staje się punktem zapalnym do przeprowadzania musicalowej anatomii serca, kochania i miłości. „Serce ze szkła. Musical zen” to nieobliczalna, rozwiązła i czuła medytacja pustki, ciała, miłości, polski kiedyś i dziś, świętych, puszczania bąków, beznadziei i śmierci z muzyką Andrzeja Smolika i Marii Peszek.  To wyprawa zespołów STUDIO i Teatru Słowackiego oraz Jana i Marii Peszków przez mroźne noce „zimy stulecia”, odległe bagniska, puste kościoły, ekstazy, kryzysy życiowe i twórcze, mrok zamku Zbójniczki i osiedla Teofilów oraz przez inne niegodziwe miejsca.

Zwyczajowa lektura „Królowej Śniegu” H. Ch. Andersena opiera się na odtwarzaniu sytemu etycznego, głęboko osadzonego w moralności chrześcijańskiej. W musicalu STUDIO i Teatru Słowackiego obecna w baśni krytyka intelektu, demonizowanie cielesności i seksualności czy cenzurowanie pragnienia rozpada się w spotkaniu z życiorysami Marii i Jana, którzy swoją siłę czerpią z chronicznej potrzeby zrozumienia poprzez proces ciągłego podważenia i kontestacji. W „Sercu ze szkła” – wraz ze zespołami obu teatrów, zadają oni pytania, na które mamy już gotowe odpowiedzi; zapuszczają się najgorsze rewiry, konfrontując nas z tym, co niewygodne, niechciane i obleśne; poszukują na nowo relacji z sobą i z innymi poza utartymi schematami „dobrej rodziny”; a przede wszystkim pozostają w stanie ciągłej nie-wiedzy i afirmacji życia „mimo wszystko”.

POSŁUCHAJCIE! ZACZYNAMY!
KIEDY DOJDZIEMY DO KOŃCA TEJ BAŚNI,
BĘDZIEMY WIEDZIELI WIĘCEJ NIŻ WIEMY TERAZ,
BO TA HISTORIA JEST BARDZO NIEGODZIWA.

Jan i Maria Peszek od lat związani są twórczo ze STUDIO. Marię Peszek warszawska widownia mogła poznać na początku jej kariery teatralnej na przełomie lat 90. i dwutysięcznych, kiedy na scenie STUDIO tworzyła rozpoznawalne i docenione przez krytykę role m.in. w spektaklach Grzegorzewskiego, Cieplaka i Brzozy. Jan Peszek współpracuje ze STUDIO od przeszło 40. lat, a ostatnim spektaklem, w którym można było zobaczyć go na tej scenie jest „Powrót Tamary” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego.

OSOBY:
Kaj: Maria Peszek
Maryjka / Gerda: Ewelina Żak
Ren / Mania / Gerda: Sonia Roszczuk
Zbójniczka / Maryśka / Gerda: Dominika Biernat
Królowa Śniegu: Jan Peszek
Królowa Śniegu W Kryzysie: Marcin Pempuś
Wrona: Marta Zięba
Gołębica / Finka: Monika Świtaj
Kruk: Mateusz Smoliński
Matka Kaja: Małgorzata Biela
Lapończyk: Tomasz Nosinski
Specjalistka Od Andersena / Dejmek: Monika Obara
Private Dancers: Darek Kowalewski, Marcel Zawadzki
Chór: zespół aktorski
Kwiatuszki / Kwiaty: zespół aktorski

 

Posłuchaj audycji Kultura Osobista w TOK FM. Marta Perchuć-Burzyńska w rozmowie z Cezarym Tomaszewskim.

 

Spektakl inspirowany baśnią Hansa Christiana Andersena „Królowa Śniegu” w przekładzie Cecylii Niewiadomskiej i „Naku*wiam zen” Marii Peszek.

książka „Naku*wiam zen” Marii Peszek (wyd. Marginesy) dostępna w sklepie STUDIO i w teatrze przed spektaklami 


Spektakl jest koprodukcją STUDIO i Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Premiera warszawska: 19 kwietnia 2024 na Dużej Scenie im. Józefa Szajny w STUDIO
Premiera krakowska: 21 września 2024 na Dużej Scenie Teatru im. Juliusza Słowackiego

 

patronat medialny

Twórczynie i Twórcy

Libretto

Klaudia Hartung-Wójciak i Maria Peszek

Reżyseria, ruch sceniczny

Cezary Tomaszewski

Muzyka

Andrzej Smolik, Maria Peszek

Choreografia

Barbara Olech

kierownictwo muzyczne zespołu instrumentalnego

Jacek Kita

scenografia i kostiumy

Aleksandra Wasilkowska

przygotowanie wokalne

Anna Serafińska, Adam Rymarz (współpraca)

reżyseria świateł

Jędrzej Jęcikowski

reżyseria dźwięku

Krzysztof Polesiński

współpraca realizacyjna

Grzegorz Bieńko

Tancerze

Darek Kowalewski, Marcel Zawadzki

Zespół instrumentalny w składzie

Jacek Kita, Piotr Wróbel, Jakub Szydło

kierowniczka produkcji

Monika Balińska

asystentka kierowniczki produkcji

Julia Tyjewska

asystentka reżysera

Wiktoria Krążek

Inspicjentka

Patrycja Węglarz

Obsada w Krakowie

Dorota Godzic, Agnieszka Judycka-Cappuccino, Julia Latosińska, Martyna Krzysztofik, Maria Peszek (gościnnie), Anna Syrbu, Alina Szczegielniak, Daniel Malchar, Jan Peszek (gościnnie), Wanda Skorny, Antoni Sztaba, Tomasz Wysocki

Recenzje

Aneta Kyzioł / Polityka

Dzieło na wskroś oryginalne, łączące fragmenty z wydanego dwa lata temu tomu rozmów Marii z ojcem „Naku•wiam zen” z baśnią o Królowej Śniegu i opowieści rodzinne z poszukiwaniem źródeł życiowej i artystycznej siły w odzierającym ze złudzeń świecie. A w warstwie formalnej – surrealizm z dosłownością i przaśnością, poruszające ballady z operowymi pieśniami. Czytaj więcej...

Przemek Gulda / WP.PL

Obsada złożona z aktorów i aktorek Teatru Studio w mistrzowski sposób tworzy surrealistyczny świat baśni, który zamieszkuje przedziwna menażeria kolorowych, rozkrzyczanych stworzeń. Na tym tle Peszkowie - Maria Peszek w tym spektaklu występuje ze swoim ojcem, Janem Peszkiem - rozgrywają swoją rodzinną dramę, trochę się kochając, ale też trochę rozliczając ze skomplikowaną, wspólną przeszłością. Czytaj więcej...

Rafał Turowski / www.rafalturow.ski

Bawiłem się doskonale, gdyż spektakl jest momentami nieprawdopodobnie wesoły. A i ogromnie przez to smutny, będąc dość gorzką jednak refleksją nad – powiedzmy w uproszczeniu – statusem artysty. Czytaj więcej...

Roman Soroczyński / www.warszawa.pl

Maria i Jan Peszkowie snują rozważania nad statusem artysty, a jednocześnie pokazują, że nawet o najtrudniejszych sprawach można rozmawiać na wesoło. Właśnie: W OGÓLE ROZMAWIAĆ! Nie obrażać się, nie rozdzierać szat, nie epatować swoich rzeczywistych czy urojonych ran, a jednocześnie nie omijać niewygodnych tematów i nie wypierać trudnych emocji. Choćby dlatego warto obejrzeć ten spektakl. Czytaj więcej...

 

KASA BILETOWA

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem
dyżur telefoniczny w godzinach 12.00–18.00

 

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

 

WJAZD / PARKING

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.

Strona STUDIO teatrgalerii wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.
Wyrażam zgodę