„Serce ze szkła. Musical zen” na motywach „Królowej Śniegu” Hansa Christiana Andersena i „Naku*wiam zen” Marii Peszek to spektakl muzyczny, w którym baśniowa rzeczywistość Andersena zderza się z konkretem realnych biografii dwojga uznanych artystów, ojca i córki – Jana Peszka i Marii Peszek. Czy ja w ogóle jestem zdolny do miłości? – to pytanie, zadane kilka miesięcy po zawale przez Jana, staje się punktem zapalnym do przeprowadzania musicalowej anatomii serca, kochania i miłości. „Serce ze szkła. Musical zen” to nieobliczalna, rozwiązła i czuła medytacja pustki, ciała, miłości, polski kiedyś i dziś, świętych, puszczania bąków, beznadziei i śmierci z muzyką Andrzeja Smolika i Marii Peszek. To wyprawa zespołów STUDIO i Teatru Słowackiego oraz Jana i Marii Peszków przez mroźne noce „zimy stulecia”, odległe bagniska, puste kościoły, ekstazy, kryzysy życiowe i twórcze, mrok zamku Zbójniczki i osiedla Teofilów oraz przez inne niegodziwe miejsca.
Zwyczajowa lektura „Królowej Śniegu” H. Ch. Andersena opiera się na odtwarzaniu sytemu etycznego, głęboko osadzonego w moralności chrześcijańskiej. W musicalu STUDIO i Teatru Słowackiego obecna w baśni krytyka intelektu, demonizowanie cielesności i seksualności czy cenzurowanie pragnienia rozpada się w spotkaniu z życiorysami Marii i Jana, którzy swoją siłę czerpią z chronicznej potrzeby zrozumienia poprzez proces ciągłego podważenia i kontestacji. W „Sercu ze szkła” – wraz ze zespołami obu teatrów, zadają oni pytania, na które mamy już gotowe odpowiedzi; zapuszczają się najgorsze rewiry, konfrontując nas z tym, co niewygodne, niechciane i obleśne; poszukują na nowo relacji z sobą i z innymi poza utartymi schematami „dobrej rodziny”; a przede wszystkim pozostają w stanie ciągłej nie-wiedzy i afirmacji życia „mimo wszystko”.
POSŁUCHAJCIE! ZACZYNAMY!
KIEDY DOJDZIEMY DO KOŃCA TEJ BAŚNI,
BĘDZIEMY WIEDZIELI WIĘCEJ NIŻ WIEMY TERAZ,
BO TA HISTORIA JEST BARDZO NIEGODZIWA.
Jan i Maria Peszek od lat związani są twórczo ze STUDIO. Marię Peszek warszawska widownia mogła poznać na początku jej kariery teatralnej na przełomie lat 90. i dwutysięcznych, kiedy na scenie STUDIO tworzyła rozpoznawalne i docenione przez krytykę role m.in. w spektaklach Grzegorzewskiego, Cieplaka i Brzozy. Jan Peszek współpracuje ze STUDIO od przeszło 40. lat, a ostatnim spektaklem, w którym można było zobaczyć go na tej scenie jest „Powrót Tamary” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego.
OSOBY:
Kaj: Maria Peszek
Maryjka / Gerda: Ewelina Żak
Ren / Mania / Gerda: Sonia Roszczuk
Zbójniczka / Maryśka / Gerda: Dominika Biernat
Królowa Śniegu: Jan Peszek
Królowa Śniegu W Kryzysie: Marcin Pempuś
Wrona: Marta Zięba
Gołębica / Finka: Monika Świtaj
Kruk: Mateusz Smoliński
Matka Kaja: Małgorzata Biela
Lapończyk: Tomasz Nosinski
Specjalistka Od Andersena / Dejmek: Monika Obara
Private Dancers: Darek Kowalewski, Marcel Zawadzki
Chór: zespół aktorski
Kwiatuszki / Kwiaty: zespół aktorski
Posłuchaj audycji Kultura Osobista w TOK FM. Marta Perchuć-Burzyńska w rozmowie z Cezarym Tomaszewskim.
Spektakl inspirowany baśnią Hansa Christiana Andersena „Królowa Śniegu” w przekładzie Cecylii Niewiadomskiej i „Naku*wiam zen” Marii Peszek.
Spektakl jest koprodukcją STUDIO i Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Premiera warszawska: 19 kwietnia 2024 na Dużej Scenie im. Józefa Szajny w STUDIO
Premiera krakowska: 21 września 2024 na Dużej Scenie Teatru im. Juliusza Słowackiego
patronat medialny