PRACOWNIA
Jeśli znasz platformę Zoom lub jej podobne, to prawdopodobnie od razu wyczuwasz fałsz. Ludzie tak naprawdę nie mogą wspólnie śpiewać na czacie wideo. Problemem jest opóźnienie: zanim twój głos dotrze do głośników innych śpiewających osób, minie około pół sekundy.
Co możemy zrobić, by te pół sekundy było dla nas produktywne?
Wszystkie moje projekty powstają w logice reakcji łańcuchowej, są to artystyczne poszukiwania, które nie zakładają określonego wyniku. Najczęściej zaczynają się od niejasnego przeczucia. Przygotowując mój następny spektakl MOMO, wizualny poemat luźno oparty na powieści dla dzieci autorstwa Michaela Endego, chciałbym skupić się na wzajemnym oddziaływaniu asynchroniczności i efektywności.
Czy uda nam się razem zaśpiewać (online)? Czy możemy spacerować razem po różnych miastach? Czy możemy zatrzymać się na chwilę i stać nieruchomo? Czy możemy zaoszczędzić czas i zasoby poprzez połączenie? Jak możemy być razem NA ŻYWO, skoro wszyscy jesteśmy od siebie oddzieleni na rzecz lepszej wydajności. Dlaczego wciąż zalegamy z mailami? A co zrobiłby robotyczny żółw Cassiopeia? Wraz z moją wieloletnią współpracowniczką i dramaturżką Aukje Verhoog z Amsterdamu, zapraszamy do wzięcia udziału w wirtualnej pracowni SYNCHRONIZUJĄC CZASY. Wspólnie przyjrzymy się wyżej zadanym pytaniom, będziemy problematyzować takie kwestie jak wydajność, produktywność czy ekologia pracy artystycznej i rozpoczniemy tym samym reakcję łańcuchową, w wyniku której pojawią się nowe pytania.
Alexander Giesche jest reżyserem teatralnym i prowadzi kolektyw performatywny GIESCHEand. Urodził się w Monachium w 1982 roku. Studiował w Instytucie Teatrologii Stosowanej (ATW) w Gießen oraz DasArts w Amsterdamie. Za spektakl „Record of Time”, zrealizowany we współpracy z Leą Letzel, w 2011 otrzymał nagrodę krytyków Körber Studio Junge Regie w Hamburgu. W latach 2012-2014 Giesche był artystą-rezydentem w Theater Bremen. W plebiscycie krytyków magazynu „Theater heute” zdobył tytuł Obiecującego Reżysera Roku w latach 2014 i 2016.
Oparte na wykorzystaniu technologii projekty Gieschego, oscylujące między performansem i sztukami wizualnymi, przyciągają uwagę międzynarodowych festiwali i ich jurorów.
W 2018 roku z pracą „WHITE OUT – Begegnungen am Ende der Welt” został zaproszony do udziału w szwajcarskim festiwalu Theatertreffen.
Od 2019 roku Giesche jest reżyserem zatrudnionym w Schauspielhaus w Zurychu. Jego poemat wizualny „Der Mensch erscheint im Holozän (Człowiek w holocenie)”, na podstawie tekstu Maksa Frischa, zdobył nagrodę 3Sat na berlińskim Theatertreffen 2020 oraz nagrodę Nestroy w kategorii „Najlepszy spektakl niemiecki”. Najnowsza praca Gieschego nosi tytuł AFTERHOUR i opowiada o konieczności pożegnania się z ideą „potem”.
Jego zainteresowania i twórczość koncentrują się na eksploracji sfery cyfrowej i nowoczesnej technologii oraz na zagadnieniu relacji między nimi a człowiekiem.
Pracując w przestrzeni teatralnej Alexander Giesche nie dąży do konstruowania konwencjonalnie rozumianej fabuły. Natomiast często tworzy pejzaże i nastroje, poetyckie sytuacje, które wprowadzają widzów w zupełnie inny rytm, a także obrazy, które ukazują nawet najbardziej przyziemne rzeczy jako inne, dziwne i piękne. Oprócz formatów performatywnych sensu stricto Giesche bada pojęcie gościnności i aranżuje sytuacje, w których granice między aktorami a widzami się zacierają a sam fakt przebywania razem w tej samej przestrzeni w określonym momencie staje się artystycznym wydarzeniem.
Aukje Verhoog uzyskała tytuł magistra w dziedzinie studiów teatralnych na Uniwersytecie w Utrechcie w 2011 roku. Jej badania nad estetyką trwania w pracach performatywnych zostały nominowane do „Theaterscriptie prijs”, corocznej nagrody dla najlepszej holenderskiej pracy magisterskiej w dziedzinie teatrologii. Była kuratorką programu SPRING Academy w ramach Festiwalu Sztuk Performatywnych SPRING w Utrechcie. Pracowała jako dramaturżka m.in. dla Bellevue Lunchtheater (Holandia), De Hollanders (Holandia) i Alexandra Gieschego (Niemcy). Od 2017 roku Aukje pełni rolę dyrektorki artystycznej Amsterdam Fringe Festival.