Aktualności

Powrót

28. międzynarodowy Festiwal Szekspirowski
26 lipca – 4 sierpnia

NOWY YORICK
Konkurs o Nowego Yoricka adresowany jest do twórców i twórczyń debiutujących w polskim teatrze. Do konkursu mogą zgłaszać się również kolektywy twórcze.
Pomysłodawcą konkursu o Nowego Yoricka jest Łukasz Drewniak, krytyk teatralny, redaktor, selekcjoner konkursu o Złotego Yoricka od lat współpracujący z Festiwalem Szekspirowskim w Gdańsku. W ubiegłym roku wpłynęło aż 27 zgłoszeń od młodych reżyserów i reżyserek, a zwycięski projekt, „Zimowa opowieść” w reż. Pameli Leończyk, będzie miał w przyszłym roku swoją premierę w Teatrze Powszechnym w Warszawie. O Nowego Yoricka walczyć będą trzy prezentacje „work in progress”, sfinansowane przez Festiwal kwotą 25 000 zł, przygotowane przez laureatów z trzema polskimi teatrami – z Warszawy, Torunia i Gdańska.

Do współpracy przy tegorocznej edycji zostały zaproszone trzy teatry:  Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu oraz Teatr Wybrzeże w Gdańsku.

„Misją STUDIO jest wspieranie poszukiwań twórczych młodych artystów i artystek, którzy eksperymentują z formą teatralną. Takie poszukiwania należą się również dużo starszemu od nich Szekspirowi, któremu rola wzorca klasycznej, teatralnej dramaturgii wydaje się czasem uwierać. Nie przestaje on jednak inspirować twórców zbuntowanych, co również należy do jego «tradycji». Niejednokrotnie na Szekspira powoływał się patron STUDIO – Witkacy. Jesteśmy ciekawi nowych interpretacji zaproponowanych przez twórczynie oraz twórców i nie możemy doczekać się rozmów z nimi” – Marcin Cecko, Kierownik ds. literackich Teatru Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie.

„Młodzi twórcy w ostatnich latach podchodzą z dużą nieufnością do dramatów Szekspira. Chcemy wszystkich zachęcić do odważnego spojrzenia i poszukania «Szekspira współczesnego», aby nie przepisywać na nowo jego dramatów, ale szukać w jego tekstach – tematów, bohaterów, emocji, dzięki którym można nawiązać dialog ze współczesnym widzem. Zaryzykować i poszukać własnego głosu. Nowoczesność, to także dialog z klasyką – prowokujący, zadający pytania, kwestionujący przyjęte interpretacje. Jesteśmy bardzo ciekawi tego głosu nowego pokolenia reżyserów, a nasza publiczność, jest gotowa na taką rozmowę” – Renata Derejczyk, Dyrektorka naczelna; Łukasz Czuj, Dyrektor ds. artystycznych, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu.

„Dożyliśmy takiego czasu w polskim teatrze, że wsparcia potrzebują nie tylko początkujący twórcy, ale i sam Szekspir, po którego dramaty i komedie teatry sięgają coraz rzadziej. Idea Nowego Yoricka wychodzi obu tym potrzebom naprzeciw tworząc potencjał ciekawego zderzenia – wrażliwości i świata młodych z szekspirowską tradycją, do której młodzi twórcy wcale nie muszą podchodzić z przesadnym respektem. Sytuacja na starcie jest więc interesująca, ale w tej rozgrywce najwięcej zależy od młodych reżyserów, którzy z dramaturgami u boku czy bez, mogą zmierzyć się z tym, który uchodzi za najlepszego dramaturga w historii teatru. I do tego mogą pracować z doświadczonymi, zawodowymi aktorami pracującymi w najlepszych polskich teatrach. My z kolei możemy przyjrzeć się ich pracy i ocenić ich twórczy potencjał, co może zaowocować dalszą współpracą. I oby tak się stało!” – Adam Orzechowski, Dyrektor Teatru Wybrzeże.

Zgłoszenia przyjmowane są do 4 marca 2024 r. pocztą elektroniczną na adres fs.nowyyorick@gmail.com

zobacz regulamin konkursu Nowego Yoricka

 

MIĘDZYNARODOWE JURY
Organizatorzy Festiwalu podtrzymują tradycję, spektakle biorące udział w konkursie o Złotego Yoricka, Nowego Yoricka i SzekspirOFF oceniane będą przez jedno międzynarodowe jury.

„Zależy nam na tym, by nie różnicować spektakli biorących udział w konkursie o Złotego Yoricka, SzekspirOFF i Nowego Yoricka. Chcemy, aby nasze jury miało pełne spectrum tego co dzieje się w polskim teatrze, jeśli chodzi o interpretacje sztuk Szekspira” – mówi Agata Grenda, dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. – „Nagrody będą miały wymiar pieniężny. W przypadku Złotego Yoricka będzie to 40 tys. zł, a konkursu SzekspirOFF 15 tys. zł. Dodatkowo, twórcy każdego z projektów, który zakwalifikuje się do finału konkursu SzekspirOFF oraz Nowego Yoricka, dostaną po 25 tys. wsparcia na realizację swojego projektu. W przypadku SzekspirOFFa kwota ta została zwiększona w stosunku do roku ubiegłego”.

 

O FESTIWALU
Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski odbywa się co roku latem w Trójmieście, organizowany jest przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense od 27 lat. Prezentowało się na nim ponad 240 różnych zespołów teatralnych z ponad 40 krajów. Pokazywano realizacje takich twórców, jak Peter Brook, Luk Perceval, Romeo Castellucci, Elizabeth LeCompte, Lew Dodin, Eimuntas Nekrošius, Oskaras Koršunovas, Tiago Rodrigues, Jan Lauwers, Roberto Ciulli, Robert Sturua i wielu innych (łącznie, podczas dotychczasowych edycji swoje produkcje pokazało ponad 250 reżyserów z całego świata). Festiwal jest międzynarodową platformą wymiany doświadczeń, praktyk teatralnych i dyskusji środowisk związanych z twórczością Williama Szekspira oraz fanów teatru. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku – jako jedyny festiwal z Polski i jeden z pięciu w Europie – otrzymał prestiżową nagrodę EFFE Award, przyznawaną przez Stowarzyszenie Festiwali Europejskich (EFA – European Festivals Association) we współpracy z Komisją Europejską i Parlamentem Europejskim.

Festiwal Szekspirowski w Gdańsku jest to również wydarzenie w istotny sposób promujące Gdańsk i Trójmiasto na forum krajowym i międzynarodowym. Wyrazem tego jest, między innymi, zainicjowana w 2010 r. Europejska Sieć Festiwali Szekspirowskich, zrzeszająca obecnie 12 partnerów – z Polski, Niemiec, Węgier, Czech, Rumunii, Wielkiej Brytanii (2), Armenii, Danii, Macedonii Północnej, Serbii, Włoch, mająca swoją siedzibę w Gdańsku.

Festiwal Szekspirowski łączy prezentacje spektakli z całego świata z konkursami na najlepsze polskie spektakle szekspirowskie (konkursy o Złotego Yoricka i SzekspirOFF, od 2023 r. także konkurs o Nowego Yoricka), a także działaniami artystycznymi, edukacyjnymi, warsztatami i spotkaniami z twórcami z różnych stron świata.

Organizatorami Festiwalu Szekspirowskiego są Gdański Teatr Szekspirowski i Fundacja Theatrum Gedanense.
Szczegóły na stronie festiwalszekspirowski.pl

 

 

KASA BILETOWA

 

 

pn-pt czynna na godzinę przed spektaklem oraz
dyżur telefoniczny w godz: 12.00–18.00

 

sb-nd czynna w godz: 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

+48 505 106 891
bilety@teatrstudio.pl

 

 

 

WJAZD / PARKING

ograniczenia w związku z budową MSN

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.

Strona STUDIO teatrgalerii wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.
Wyrażam zgodę