W niemieckojęzycznym miesięczniku Theater der Zeit ukazała się recenzja naszego spektaklu „Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie” w reżyserii Natalii Korczakowskiej na podstawie książki Wojciecha Tochmana. Thomas Irmer, autor recenzji odwiedził STUDIO podczas 8. Generation After Showcase (Nowy Teatr).
„Zdecydowanie największa produkcja [tegorocznej edycji Generation After Showcase], odbyła się w programie towarzyszącym w STUDIO, jednego z najbardziej renomowanych teatrów stolicy. Od przejęcia kierownictwa artystycznego przez Natalię Korczakowską w 2016 roku, teatr funkcjonuje w części Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie pod nazwą STUDIO teatergaleria i dąży, wraz z przyległą galerią, do połączenia sztuk performatywnych i wizualnych. Korczakowska przez pewien czas pracowała w Kalifornii, skąd „przywiozła” współpracę z CalArts Center. Jej wizja teatru opiera się na przedstawieniach przenikniętych innymi sztukami, spoza kanonu teatralnego i prostych wyborów scenicznych. Zrealizowany przez nią trzyipółgodzinny spektakl „Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie” podejmuje temat znanej w Polsce sprawy sądowej dotyczącej rozboju ze skutkiem śmiertelnym, z początku lat 90., za który niemal nastolatka została skazana na niespotykaną wówczas dożywotnią karę więzienia. Monika O. jest obecnie na wolności i współpracowała przy samej produkcji, która porusza różne aspekty medialnej histerii, okrucieństwa wymiaru sprawiedliwości oraz warunków odbywania kary, ale przede wszystkim zajmuje się podstawowym tematem nienawiści i wykluczenia. (…) To dokument w swoim podejściu, ale wykraczający poza tylko ten gatunek – być może jest to eksplodujący teatr dokumentalny, który sięga do zupełnie innych obszarów pokazywania bólu społecznego.
Jedno jest pewne: kto to zobaczył, chce więcej. Po latach rządów PiS, celowo hamujących wymianę teatralną polsko-niemiecką, znów pojawiają się na to korzystne perspektywy.”*
*Theater der Zeit, Thomas Irmer
→ przeczytaj cały artykuł tutaj