Warsztaty

program edukacyjny do spektaklu KRASZ

Edukacja

Powrót
KRASZ reż. Natalia Korczakowska / fot. Krzysztof Bieliński

Wydarzenie odwołane w związku z pandemią, nowy termin ogłosimy gdy tylko będzie to możliwe

W kwietniu 1970 roku w New Arts Lab w Camden Town w Londynie otwarto wystawę Crashed Cars. Ekspozycję stanowiły 3 wraki samochodów. Były to: Pontiac, Austin Cambridge A60 i Mini. Na wernisaż wynajęto aktorkę, która miała przechadzać się topless w przestrzeni galerii i przeprowadzać rozmowy z publicznością, które były transmitowane na żywo na monitorach CCTV. Wystawa stanowiła debiut Jamesa Ballada w dziedzinie sztuk wizualnych, a jej przekaz, podobnie jak forma, stanowiły kolejną z prowokacji artysty. Goście polewali rozbite samochody winem, rozbijali kieliszki na podłodze galerii, zaczepiali słownie i fizycznie aktorkę. Po otwarciu dla szerszej publiczności dopuszczano się kolejnych aktów wandalizmu, od rozbicia szyb przednich i lusterek, poprzez naniesienie farby na karoserie samochodów, aż po moczenie ich siedzeń. Artysta zakładał, że jego praca sprowokuje odbiorców, nie zakładał jednak tak gwałtownej reakcji. Siła odpowiedzi widzów na ten komunikat wizualny kłóciła się z przeświadczeniem, że to ludzie twórczy, otwarci na doświadczenie są bardziej zdolni do doświadczeń szczytowych. Te reakcje publiczności, odsłaniające ukrytą w każdym potrzebę przekroczenia, radykalizującą się wobec określonych zdarzeń i obrazów, stały się podstawą Kraksy, powieści Ballada z 1973 roku.

Wychodząc od wydarzeń związanych z wystawą Crashed Cars i ich powieściowym przetworzeniem chcemy, w dniu Międzynarodowego Dnia Teatru, zaprosić widzów do „Laboratorium transgresji”, w którym, inspirując się twórczością J. Ballada, A. Warhola, M. Abramowić, przywołując prace akcjonistów wiedeńskich, czy rozważania o źródłach erotyzmu i przemocy G. Bataille otwieramy pole gry, gdzie będziemy szukać odpowiedzi na pytanie, gdzie leży źródło transgresji i na jaką potrzebę w nas odpowiada. Porozmawiamy o sile transgresji w przełamywaniu tabu, o granicach w sztuce i tym, kto wyznacza reguły, i czy artystom wolno więcej niż pozostałym. Podejmiemy również temat podnoszony głośno po brytyjskiej premierze Kraksy związany z protezą, płcią, niepełnosprawnością.

Zapraszamy wszystkich chętnych do naszego Laboratorium, które nie będzie miejscem wykładu, lecz przestrzenią rozmów, wymianą inspiracji, serią działań dramaturgicznych, performatywnych pedagogiczno-teatralnych. Będziemy pracować twórczo odwołując się do tekstów kultury, filmów, fotografii, obrazów, spektakli i performansów.

 

Działamy w Międzynarodowy Dzień Teatru w godz. 11-13 i 14-16, możecie wpaść na pół godziny, godzinę, możecie też na cały dzień 🙂
Prosimy tylko o wcześniejszą zapowiedź, zapisy: edukacja@teatrstudio.pl
Koncepcja, prowadzenie: Justyna Lipko-Konieczna, Gabriela Stankiewicz

 

KASA BILETOWA

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem
dyżur telefoniczny w godzinach 12.00–18.00

 

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

 

Uwaga!
18 i 19 stycznia Galeria czynna od 12:00 do 17:00

 

w trakcie trwania wystaw czynna:
wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

PARKING

Do 15 min.: bezpłatnie
Do 30 min.: 6 zł
Każda rozpoczęta godzina: 8 zł

więcej PARKING PKiN

 

SEKRETARIAT

pn-pt: 8:00 – 16:00

+48 22 620 47 70
sekretariat@teatrstudio.pl

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.