100 lat Wojciecha Fangora
We wtorek 15 listopada 2022 roku w dniu urodzin Wojciecha Fangora (1922–2015) Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (MSN) zaprasza na spotkanie organizowane we współpracy z Teatrem Studio oraz Galerią Studio i odsłonięcie ostatniej pracy artysty, monumentalnej metalowej rzeźby MSzN, na Placu Defilad.
15 listopada 2022, godz. 18:00: spotkanie w Teatrze Studio (foyer główne), premiera Archiwum Wojciecha Fangora na stronie www.artmuseum.pl
Udział: Magdalena Fangor / Bożena Kowalska / Dariusz Bieńkowski / Sławomir Górecki / Stefan Szydłowski / Piotr Wejchert / Tadeusz Rolke
Prowadzenie: Robert Jarosz
– 15–20 listopada 2022 r. ekspozycja ostatniej rzeźby Wojciecha Fangora MSzN na placu Defilad przed wejściem do STUDIO
Internetowe Archiwum Wojciecha Fangora zawiera ponad pięć tysięcy zdjęć i dokumentów z prywatnego archiwum Artysty. W 2020 roku Fundacja Promocji Twórczości Wojciecha Fangora przekazała zbiór do Archiwów Artystek i Artystów Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Archiwum zostało opracowane przez Macieja Harlanda-Parzydło.
Rzeźba MSzN będzie prezentowana do 20 listopada 2022 na Placu Defilad przed wejściem do Teatru Studio.
Wojciech Fangor był malarzem, autorem instalacji przestrzennych i projektów wystaw. Od lat 60. XX w. mieszkał za granicą, głównie w USA. Brał udział w przełomowej dla op-artu wystawie „The Responsive Eye” w Museum of Modern Art w Nowym Jorku w 1965 roku. W 1970 miał wystawę indywidualną w Solomon R. Guggenheim Museum. Prezentowany na stronie artmuseum.pl zbiór zawiera archiwalia i fotografie, które dotyczą okresu dzieciństwa, twórczości z lat 40. i 50. XX w., emigracji i powrotu do Polski pod koniec lat 90. Dokumentacja realizacji i projektów z lat 50. XX wieku naświetla rodowód sztuki Fangora. Doświadczenia wyniesione z pracy w zespołach architektów – Stanisława Zamecznika, Jerzego Sołtana, Zbigniewa Ihnatowicza, Oskara Hansena czy Lecha Tomaszewskiego – stanowiły podstawę jego praktyki traktującej przestrzeń jako tworzywo. Wykraczając poza malarstwo sensu stricto, Fangor mediował między obrazem a widzem, przestrzenią rzeczywistą a iluzyjną, skalą mikro a makro, wreszcie nauką a popkulturą. W zbiorze znajdują się zdjęcia pracowni artysty znajdujących się w różnych miejscach na świecie (od Janówka, przez Wiedeń, Paryż, Berlin, Londyn, po Madison, Nowy Jork, Summit, Santa Fe po Błędów), zaś archiwalia dają wgląd w jego refleksję teoretyczną.
Po spotkaniu zapraszamy na urodzinowy toast do Baru Studio
Więcej na stronie Muzeum Sztuki Nowoczesnej