Sharon Lockhart, „The Future Should Always Be Better“ (2021)
Praca prezentowana będzie do 31 sierpnia 2022 roku.
„The Future Should Always Be Better“ (Przyszłość zawsze powinna być lepsza) z 2021 roku to praca amerykańskiej artystki Sharon Lockhart (ur. 1964). Powstała ona w czasie lockdownu spowodowanego pandemią wirusa COVID-19. Była odpowiedzią na sytuację izolacji i zamknięcia a także niemożności uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym.
Neon zawisł w Hanowerze, na fasadzie instytucji sztuki Kestner Gesellschaft. Tym samym spacerujący po centrum miasta mieszkańcy i mieszkanki mogli odbierać sztukę przebywając w dostępnej dla nich przestrzeni.
Po zniesieniu lockdownu i ponownym otwarciu instytucji kultury powstał pomysł, aby neon zaprezentować w innych istotnych miastach na świecie. Po Hanowerze neon zawisł na Middelheim Museum w Antwerpii. Latem zawita do Warszawy.
W twórczości Sharon Lockhart Polska oraz jej stolica stanowią istotne punkty odniesienia. W 2017 roku artystka swoim projektem „Mały Przegląd“ reprezentowała Polskę na Biennale w Wenecji. Projekt nawiązywał do myśli pedagogicznej Janusza Korczaka i stanowił efekt wieloletniej współpracy Lockhart z podopiecznymi Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Rudzienku. W 2013 w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbyła się indywidualna wystawa artystki. Jej praca znajduje się także w kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi.
Kiedy praca została zrealizowana na początku pandemii hasło neonu: „Przyszłość zawsze powinna być lepsza“ można było odczytać jako słowa otuchy i wsparcia w trudnym momencie.
Jednak po głębszym zastanowieniu, sentencja nabiera nie tak optymistycznego wydźwięku. Czy nasza przyszłość na pewno będzie lepsza? Czy możemy być tego pewni? Szczególnie, gdy mierzymy się z kryzysem klimatycznych, który drastycznie zmienia obraz naszej planety.
Dwa lata po pierwszej prezentacji hasło Sharon Lockhart nabiera kolejnego znaczenia, dopisanego tym samym przez samą historię. Jaka będzie nasza przyszłość patrząc na aktualne wydarzenia polityczne i wojnę w Ukrainie? Czy czekają nas lepsze czasy? A może to co najlepsze, już się wydarzyło?
Rozchodzące się w przestrzeń miasta hasło Lockhart poruszy do refleksji, zarówno w kontekście indywidualnych historii jak również zbiorowych społecznych i politycznych narracji.
Prezentacja na fasadzie Pałacu Kultury, od strony Teatru Studio pomyślana jest jako czasowa interwencja artystyczna, stanowiąca hasło przewodnie programu letniego projektu „Plac Defilad“.
Kuratorka: Paulina Olszewska
Współpraca: neugerriemschneider, Berlin, Kestner Gesellschaft Hanower
Zdjęcie: Sharon Lockhart, The Future Should Always Be Better, 01.12.2021 – 31.03.2022, Middelheim Museum, Antwerpia, Belgia, © Sharon Lockhart, 2021, zdjęcie: Ans Brys, dzięki uprzejmości: artystki, neugerriemschneider, Berlin i Gladstone Gallery