System mody. Ubrania w strategiach przemocy i taktykach przetrwania w getcie łódzkim

3.04.2025-1.02.2026

Wydarzenia

Powrót
widok wystawy, fot. HAWA

Józef Szajna, „Błękitna” (fragment instalacji „Ślady”) z Kolekcji Galerii Studio na wystawie w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Czy o Zagładzie i Holokauście można mówić z perspektywy ubioru i mody? Kuratorzy wystawy „System mody. Ubrania w strategiach przemocy i taktykach przetrwania w getcie łódzkim”, która otwiera się (od 3 kwietnia 2025) w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi udowadniają, że tak. Co więcej – pokazują, że perspektywy związanej z odzieżą nie można pominąć, jeśli chce się w pełni zrozumieć realia istnienia getta. Po raz pierwszy w Polsce uzupełnimy narrację o nowy, marginalizowany dotychczas w przekazach o nazistowskiej okupacji wątek. Wystawa potrwa do 1 lutego 2026 roku.

Getto łódzkie jest jednym z najlepiej udokumentowanych miejsc Holokaustu. Było też najdłużej funkcjonującym spośród wszystkich utworzonych przez nazistów gett. W powszechnej świadomości funkcjonuje jako miejsce przemocy. Ale mało kto wie, że było też miejscem produkcji towarów dla Rzeszy – nie tylko dla armii, ale też dla niemieckich obywateli. Tutaj pracowali dawni łódzcy krawcy, kaletnicy, szewcy. Tu też powstawała najwyższej jakości konfekcja: sukienki, płaszcze, kostiumy oraz luksusowe dodatki: kapelusze, torebki, buty, galanteria skórzana czy pasmanteria. Niewolnicza praca, wykonywana w lęku przed śmiercią napędzała machinę nazistowskiej mody.

Wystawa opowiada o ubraniach w łódzkim getcie i ich znaczeniu w przyjętej przez żydowską administrację getta strategii przetrwania przez pracę. Jest to obraz getta dotychczas pomijany, chowany głęboko w archiwach i tekstach naukowych.

Moda, jako zwierciadło spacerujące po gościńcu getta łódzkiego pozwala uchwycić jego szczególną tożsamość – getto to powstało jako zagłębie produkcyjne dla gospodarki Rzeszy, w szczególności zaś jego przemysłu odzieżowego. Moda powstawała w resortach, produkowana dla okupanta w nadziei, że zdolni wytwórcy i artyści wykupią się w ten sposób przed śmiercią i getto przetrwa. Modne ubrania, luksusowe akcesoria, obuwie, konceptualne wystawy rzeczy, artystyczne albumy i katalogi mody, które były w getcie wytwarzane i prezentowane, pod pozłotką piękna ukrywały bezmiar cierpienia jego mieszkańców, ich niewolniczą pracę, wyzysk i lęk. Jednocześnie w getcie trwała też osobista moda, uchwycona we wspomnieniach i prywatnych fotografiach – mimo wszystko, wymierzona w spojrzenie okupanta, które w Żydach widziało jedynie podludzi – była sposobem na pokazanie rezyliencji i woli życia – mówi Karolina Sulej, współkuratorka wystawy, kulturoznawczyni, dziennikarka, pisarka, badaczka roli ubrań w kryzysach kultury, w szczególności w czasie II wojny, o których pisała w swoich książkach „Rzeczy osobiste” i „Historie osobiste”.

Na ekspozycji można zobaczyć niepokazywane dotąd materiały – od oficjalnych reklam produkcji getta po należące do ofiar przedmioty osobiste.

Wśród prezentowanych na wystawie obiektów znajdują się m.in. dokumenty wizualne tworzone przez żydowskich artystów w konstruktywistycznej stylistyce, które miały na celu reklamować produkcję getta. Kolorowe, propagandowe materiały kreowały markę getta i ukazywały w pozytywnym świetle przymusową pracę uwięzionych w nim Żydów – dodaje Paweł Michna, historyk i współkurator wystawy.

Przedstawione na ekspozycji przykłady tworzonych w getcie „look booków”, sesje zdjęciowe, fotografie produktów i wystaw z bielizną czy kosmetykami przypominają współczesne lifestylowe magazyny o modzie. Pod reklamową pozłotką skrywał się gettowy trud i umierający z głodu ludzie.

Wystawa ukazuje koncept, jaki stał za powstaniem getta jako produkcyjnego „hubu” i mechanizmów, śledzi cały proces produkcji od materiału po prezentację gotowego dzieła i „brandingu”, śledząc zarazem losy tych, którzy zostali w tę machinę wpisani, buntowali się wobec niej, opowiadali własne historie, a także własną modę. To opowieść o życiu mimo wszystko, poprzez rzeczy i z rzeczami. To opowieść o przemocy i śmierci, o pięknie i życiu, o wizerunkach i ich mocy, o materii rzeczywistości i sile sztuki.

Na ekspozycji będzie można zobaczyć także prace współczesnych artystów sztuk wizualnych, które sytuują opowieść o getcie w czasach obecnych. Tego kontekstu nie sposób pominąć nie tylko dlatego, że część zlecających produkcję w getcie firm działa nadal, ale także ze względu na niewolniczą pracę w przemyśle tekstylnym, która ma miejsce współcześnie w krajach globalnego południa.

 

Tekst o wystawie oraz zdjęcia ekspozycji dzięki uprzejmości organizatorów.
Więcej informacji na stronie internetowej Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

System mody. Ubrania w strategiach przemocy i taktykach przetrwania w getcie łódzkim
3.04.2025-1.02.2026

Kuratorzy: Karolina Sulej, Paweł Michna
Opiekun merytoryczny: Marcin Gawryszczak
Koordynatorka: Aleksandra Kmiecik
Artyści: Zuza Herzberg, Witek Orski, Krzysztof Gil, Paweł Żukowski, Błażej Worsztynowicz i Agnieszka Wach, Paulina Buźniak i Małgorzata Markiewicz

Patronat Honorowy nad wystawą objęła Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanna Wróblewska.

Dofinansowano ze środków Fundacji „Pamięć, Odpowiedzialność i Przyszłość“ (Stiftung „Erinnerung, Verantwortung und Zukunft”).

Galeria Studio

im. Jerzego Grzegorzewskiego

Godziny otwarcia / Opening times:

wtorek – niedziela 12:00 – 19:00
Tuesday – Sunday 12pm – 7pm

 

Bilety / Tickets:

Normalny / Regular 10 zł
Ulgowy / Reduced 5 zł
Grupowy / Group 5 zł

 

Kontakt / Contact:

pl. Defilad 1 [wejście od ul. Marszałkowskiej]
PKiN
00-901 Warszawa
tel. +48 22 656 69 11

 

Plac Defilad 1 [entrance from Marszałkowska Street]
Palace of Culture and Science
00-901 Warsaw
phone no. +48 22 656 69 11

p. o. Kierowniczki galerii / Acting Program director

Natalia Andrzejewska
natalia.andrzejewska@teatrstudio.pl

 

Kuratorka / Curator

Paulina Olszewska
paulina.olszewska@teatrstudio.pl

 

Opieka nad kolekcją / Conservator

Martyna Wilkowska
martyna.wilkowska@teatrstudio.pl

 

 

Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco

 

KASA BILETOWA

 

W OKRESIE WAKACYJNYM

Kasa nieczynna (dyżur telefoniczny)

od 26 czerwca do 25 lipca, od poniedziałku do piątku 12.00–18.00

 

W dniach 26 lipca do 17 sierpnia kasa nieczynna i brak dyżuru telefonicznego.

 

Od 18 sierpnia dyżur telefoniczny od poniedziałku do piątku w godz.: 12.00–18.00 oraz w weekendy 14.00–19.00

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem
dyżur telefoniczny w godzinach 12.00–18.00

 

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

 

w trakcie trwania wystaw czynna:
wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

 

PARKING

 

MIEJSKI

Opłata za postój w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie pobierana jest w dni robocze od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni: 2 maja, 24 i 31 grudnia, w godzinach 8:00-20:00.

→ więcej ZDM Warszawa

 

PARKING PKIN

OPŁATY

Do 15 min.: bezpłatnie
Do 30 min.: 6 zł
Każda rozpoczęta godzina: 8 zł

Informacje praktyczne, wjazdy, liczba miejsc, aktualne ograniczenia i wyłączenia w parkowaniu na stronie PKiN poniżej:

więcej PARKING PKiN

 

SEKRETARIAT

pn-pt: 8:00 – 16:00

+48 22 620 47 70
sekretariat@teatrstudio.pl

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.