AlphaGo_Lee. Teoria Poświęcenia

Seul, 2016. Człowiek kontra maszyna. Koreański mistrz gry Go staje naprzeciw AlphaGo – sztucznej inteligencji stworzonej przez Google DeepMind. Stawką jest coś więcej niż zwycięstwo na planszy – to przyszłość człowieka w starciu z technologią. Kiedy mistrz przegrywa, świat wie, że przekroczona została granica.

  • czas trwania

    120 minut

  • przerwa

    (bez przerwy)

  • scena

    Duża im. Józefa Szajny

  • bilety

    15-120 ZŁ

  • WEJŚCIÓWKI

    40 ZŁ

  • premiera

    27.09.2025

  • DOSTĘPNOŚĆ ARCHITEKTONICZNA

    2. piętro, winda, miejsce dla wózków

  • UWAGA!

    Spektakl grany w języku polskim i angielskim. Wszystkie terminy z napisami w obu językach.

  • Ograniczenia

    15+, dym, głośna muzyka, intensywnie migające światła, alkohol

Rok 2016, Seul. W nowo wybudowanym hotelu Four Seasons rozgrywa się historyczny pojedynek: koreański mistrz gry planszowej Go, Lee Sedol, staje naprzeciw programu komputerowego AlphaGo, opartego na sztucznej inteligencji. Ludzki gracz niesie na swoich barkach ciężar reprezentowania całej ludzkości. Po trzeciej porażce z rzędu, podczas konferencji prasowej mówi:

„Myślę, że tym razem rozczarowałem zbyt wielu z was. Chciałbym prosić o przebaczenie za swoją bezsilność. Nigdy nie czułem takiej presji, takiego ciężaru. Myślę, że byłem zbyt słaby, by to przezwyciężyć.”

„Epokowy mecz” został zorganizowany przez Google DeepMind z Londynu, twórcę programu Alphago, by wywołać globalne zainteresowanie mediów i przygotować grunt pod planowany wówczas powrót Google na rynek chiński. Precyzyjnie zaplanowana kampania PR-owa dotarła do milionów odbiorców na całym świecie, kreując symboliczny moment ostatecznej porażki człowieka w konfrontacji z AI.

Spektakl – będący teatralną rekonstrukcją tego pojedynku jako rytuału, stawia pytanie o rolę publiczności w procesie tworzenia przedstawienia oraz o społeczne i środowiskowe koszty postępu technologicznego integrując obecność widzów z najnowszymi narzędziami cyfrowymi.

AI to nie nadczłowiek, jak próbuje nas przekonać przemysł technologiczny. Przestrzeń teatru – przestrzeń współuczestnictwa, aktywnego odbioru i wpływu – daje nam możliwość skonfrontowania się z narracją o wszechwładzy sztucznej inteligencji.

Do współtworzenia spektaklu Natalia Korczakowska zaprosiła Marca da Costę – multimedialnego artystę związanego z ONX STUDIO w Nowym Jorku, który jest odpowiedzialny za cyfrową warstwę spektaklu. We współpracy z Marcinem „Kitty” Kosakowskim, twórcą animacji, będą sprawdzać potencjał sztuki cyfrowej w teatrze, testować ideę cyfrowej scenografii. Za instalację stworzoną z ekranów i kostiumy odpowiedzialny jest Marek Adamski. Sung Im Her – koreańska choreografka związana z NeedCompany, znana z ekspresyjnego języka ruchu łączącego cielesność i technologię, odpowiedzialna jest za choreografię. Marcin Lenarczyk i Dominik Ossowski stworzyli jego warstwę muzyczną, Rafał Paradowski podjął się reżyserii światła i live video.

Proces pracy nad Spektaklem został zainicjowany w formie otwartej próby 17 maja 2025 roku w prestiżowym Battersea Arts Centre w Londynie, które jest partnerem tej produkcji Studio, z udziałem międzynarodowej publiczności i ekspertów z dziedziny AI, technologii i gry Go. W wydarzeniu wzięli udział m.in.: prof. Chihyung Nam – pierwsza profesjonalna zawodniczka Go z Korei Południowej, prof. Chihyung Jeon – badacz z KAIST w Seulu, Piotr Mirowski – ekspert AI z Google DeepMind.

W ramach tej próby Natalia Korczakowska testowała program oparty na sztucznej inteligencji, który DeepMind tworzy dla teatru.

Przygotowanie spektaklu było możliwe dzięki wizytom studyjnym reżyserki w Korei Południowej, Tokio i Londynie . W ramach tych podróży Natalia Korczakowska spotkała się z artystami, naukowcami i ekspertami związanymi z kulturą Go oraz sztuczną inteligencją. Odwiedziła także miejsca kluczowe dla historii meczu, m.in. Korean Baduk Association, Hotel Four Seasons w Seulu oraz Tapgol Park – przestrzeń spotkań graczy Go, London Mind Center, Nihon Ki-in (Japan Go Association), DeepMind w Londynie.

WYSTĘPUJĄ

Demis, postać inspirowana sylwetką wybitnego brytyjskiego informatyka, Demisa Hassabisa, CEO Google DeepMind, jednej z wiodących firm w sektorze AI – Daniel Dobosz

Aja, postać inspirowana tajwańskim informatykiem, specjalistą w dziedzinie AI w firmie DeepMind, twórca programu Alphago / Schizofrenik oglądający mecz na ulicy w Seulu – Hiroaki Murakami / Marcin Pempuś

Larry, postać inspirowana sylwetką współzałożyciela firmy Google / Eric, jeden z szefów Google’a / Peter, postać inspirowana sylwetką przedsiębiorcy i pierwszego poważnego inwestora DeepMind, współtwórcy sukcesów takich firm jak m.in.: PayPal i Palantir – Halina Rasiakówna

Lee Sedol, południowokoreański mistrz gry w Go, posiadacz dziewiątego dan – Cat Kim

Cassidy, dziennikarka relacjonująca pojedynek między AlphaGo i Lee Sedolem – Maja Pankiewicz

Asystentka  – Ji Yoon Kang

Jurorzy meczu między AlphaGo i Lee Sedolem, służba hotelowa i inne – Cynthia Cin Yee Cheung, Jiwon Oh, Sugyeong Won

UKŁAD WIDOWNI

Publiczność jest podzielona na dwie grupy. Osoby zajmujące miejsca na klasycznej widowni teatru oglądają spektakl częściowo bezpośrednio, widząc, co dzieje się na scenie, częściowo zaś – w formie zapośredniczonej, na licznych ekranach.

Druga grupa zajmuje miejsca na scenie, gdzie toczy się akcja. Jest publicznością VIP, która ma okazję obserwować performerkę odtwarzającą gry Lee Sedola. Ale jednocześnie staje się niejako częścią obsady spektaklu: wchodzi w role gości specjalnych, którzy w 2016 roku, w sekcji VIP seulskiego hotelu, oglądali na żywo pojedynek między człowiekiem a sztuczną inteligencją.


W spektaklu wykorzystano fragment filmu dokumentalnego AlphaGo w reżyserii Grega Kohs’a, wyprodukowanego w roku 2017, za zgodą i dzięki uprzejmości Google DeepMind.

W spektaklu wykorzystano utwór The Dog dzięki uprzejmości autora muzyki elektronicznej NET GALA.

W sztuce wykorzystano cytaty z książek: The Racket Matta Kennarda, Atlas of AI Kate CrawfordSupremacja Parmy Olson, Maniak Benjamina Labatuta.

 

 

PARTNER PREMIERY


 

 

 

Dofinansowano z Krajowego Planu Odbudowy 

Produkcja spektaklu „AlphaGo_Lee. Teoria Poświęcenia” z wykorzystaniem technologii AI.

 

Z wyrazami szczerej wdzięczności dziękujemy następującym osobom i instytucjom za ich nieoceniony wkład:
Piotr Mirowski, DeepMind
Prof. Chihyung Jeon, Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST)
Prof. Chihyung Nam, Department of Baduk (GO) Studies, Myongji University
Toma Urasose, Japan Go Association
London Mind Center

 

 

 

Twórczynie i Twórcy

reżyseria i tekst

Natalia Korczakowska

sztuka cyfrowa

Marc da Costa

animacje

Marcin Kitty Kosakowski

choreografia

Sung Im Her

przestrzeń i kostiumy

Marek Adamski

Światło i live video

Rafał Paradowski

muzyka

Marcin Lenarczyk, Dominik Ossowski

współpraca międzynarodowa

Anna Lewanowicz

kierowniczka produkcji

Monika Balińska

inspicjentka

Zuzanna Prusińska

asystentka reżyserki

Iga Czarny

współpraca kostiumograficzna

Marcin Żak

asystent produkcji

Maksymilian Witan

Wykonanie scenografii

Piotr Szczygielski

operatorki kamer

Alicja Zajączkowska, Gloria Grünig

Obsada

Cynthia Cin Yee Cheung

Daniel Dobosz

Ji Yoon Kang

Cat Kim

Hiroaki Murakami

Jiwon Oh

Maja Pankiewicz

Marcin Pempuś

Halina Rasiakówna

Sugyeong Won

Recenzje

Stanisław Frejlak, profesjonalny gracz Go

Dla mnie – gracza Go, który w 2016 r. śledził na żywo pojedynek AlphaGo z Lee Sedolem – sztuka „AlphaGo_Lee. Teoria poświęcenia" daje możliwość przeżycia na nowo tego historycznego momentu. Sztuka ukazuje, czy wręcz zderza ze sobą, rażąco odmienne perspektywy różnych uczestników wydarzenia. Mecz zorganizowany przez DeepMind staje się pretekstem do szerokiej refleksji na temat konsekwencji, które niesie za sobą rozwój sztucznej inteligencji. Muszę przyznać, że spektakl wywarł na mnie wielkie wrażenie.

Aneta Kyzioł / Polityka

Reżyserka przed premierą odwoływała się do antyku, ale spektaklowi bliżej do średniowiecznego moralitetu – walki o duszę człowieka, może ostatniej w historii. Czytaj więcej...

Katarzyna Harłacz / krytyczne-spojrzenie.com

Spektakl Natalii Korczakowskiej jest wartościowym głosem w tej szerokiej debacie. Reżyserka zastanawia się nad zagrożeniem, jakie niesie możliwość zastąpienia człowieka przez maszynę – nad próbami wtłoczenia w sztuczną inteligencję intuicji, wrażliwości, kreatywności i świadomości – czyli cech przynależnych wyłącznie człowiekowi. W tle pobrzmiewa pytanie o duszę – pojęcie, które nauka odrzuca, upatrując źródła świadomości jedynie w mózgu (według kolejnych badań, które każdorazowo lokują ją w innym obszarze mózgu niż poprzednie). Czytaj więcej...

Marek Zajdler / naszteatr.pl

Natalia Korczakowska swym najnowszym przedstawieniem w warszawskim Teatrze Studio postanowiła dać nam nadzieję. Udowodnić, że nie taka straszna sztuczna inteligencja jak ją malują. Że AI posiada ograniczenia, których nigdy nie przeskoczy. Bowiem na pewnych polach, jak choćby w tworzeniu sztuki nigdy nie dorówna człowiekowi. A jednak po obejrzeniu „AlphaGo_Lee. Teoria poświęcenia” ogarnął mnie raczej smutek niż optymizm. Czytaj więcej...

Wiesław Kowalski / teatrdlawszystkich.pl

Korczakowska nie rekonstruuje jednak tej historii na sposób dokumentalny. „AlphaGo_Lee” to raczej gęsty, wielowarstwowy performans, który bardziej niż na opowieści skupia się na atmosferze – zanurzonej w technologicznych obrazach, ścieżkach dźwiękowych, błyskach kamer i projekcjach, które niekiedy hipnotyzują, a niekiedy męczą. Jesteśmy wrzuceni w świat, w którym ekran jest przedłużeniem myśli, a algorytm – niemal metafizycznym przeciwnikiem. Czytaj więcej...

Och Teatr / Marcin Wojciechowski

„AlphaGo_Lee. Teoria Poświęcenia” to ciekawy i (od)ważny głos w dyskusji o tym, jak ma wyglądać przyszłość, którą sami projektujemy. Spektakl zostawia widza w labiryncie pytań i zmusza do zastanowienie się nad granicami własnej odpowiedzialności w czasach, gdy nasze decyzje dotyczące finansów i emocji kształtowane są przez sztuczną inteligencję. Tytułowe “poświęcenie” może oznaczać zarówno “heroizm”, jak i “rezygnację”. Czytaj więcej...

Aneta Kyzioł w rozmowie z Natalią Korczakowską / Polityka

Można powiedzieć, że w ramach tego meczu rozgrywa się cały dramat dotyczący naszego współistnienia ze sztuczną inteligencją. Jednocześnie ta gra, mecz i cała jego otoczka, także medialna, są bardzo teatralne i bardzo rytualne. Odbija się w nim nasza kultura i społeczeństwo spektaklu. (...) AI jest świetnym narzędziem, ale trzeba dokładnie wiedzieć, jaki efekt chce się osiągnąć. Moim celem było popchnięcie dyskusji na temat zła dalej - od banalności zła w stronę wydaj-ności, efektywności - efficiency, ona dziś usprawiedliwia wszystko. Czytaj więcej...

Anna Gromnicka w rozmowie z Natalią Korczakowską / podcast Na własnych falach

W rozmowie usłyszycie: 👉 jak powstawała ta międzynarodowa produkcja, 👉 co naprawdę kryje się za starciem sztuki i sztucznej inteligencji, 👉 czy kultura obroni się w świecie opanowanym przez technologie. Czytaj więcej...

 

KASA BILETOWA

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna w godzinach 12.00–18.00
(lub do rozpoczęcia spektaklu)

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
(lub do rozpoczęcia spektaklu)

W OKRESIE ŚWIĄTECZNYM

22, 23 grudnia dyżur telefoniczny w godz. 12.00–18.00
24, 25 grudnia kasa nieczynna
26 grudnia kasa czynna w godz. 14.00–19.00
31 grudnia kasa czynna na godzinę przed spektaklem (dyżur telefoniczny od 12.00)
1 i 6 stycznia kasa nieczynna

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

w trakcie trwania wystaw czynna:
wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

Zmienione godziny otwarcia galerii:
16 listopada – 12:00-16:50, potem 18:00-19:00

 

PARKING MIEJSKI

Opłata za postój w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie pobierana jest w dni robocze od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni: 2 maja, 24 i 31 grudnia, w godzinach 8:00-20:00.

→ więcej ZDM Warszawa

 

PARKING PKIN

OPŁATY

Do 15 min.: bezpłatnie
Do 30 min.: 6 zł
Każda rozpoczęta godzina: 8 zł

Informacje praktyczne, wjazdy, liczba miejsc, aktualne ograniczenia i wyłączenia w parkowaniu na stronie PKiN poniżej:

więcej PARKING PKiN

 

SEKRETARIAT

pn-pt: 8:00 – 16:00

+48 22 620 47 70
sekretariat@teatrstudio.pl

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.