LE JEU DE MASSACRE

26, 27, 28 stycznia 2024 / Sala Skłodowskiej, PKiN

MAJEWSKA & NAGABCZYŃSKA

SPEKTAKL

Powrót
fot. Paweł Giergiesiewicz

Le jeu de massacre

MONUMENTALNA SALA PAŁACU KULTURY I NAUKI  „NIEZATARTE I INTENSYWNE WRAŻENIA”*  Justyna Stanisławska, taniecpolska.pl

Na początku XX wieku szwajcarski kompozytor Émil Jaques-Dalcroze wymyśla zestaw fizycznych ćwiczeń, które mają pomóc muzykom w zrozumieniu struktury wykonywanych przez nich utworów. Tak powstaje rytmika. Niebawem Jaques-Dalcroze trafia do niemieckiego Hellerau, pierwszego w kontynentalnej Europie miasta-ogrodu. Tam wspólnie m.in. z wybitnym scenografem Adolphem Appią tworzy jeden z najważniejszych ośrodków sztuki awangardowej. W Hellerau rytmika staje się czymś na kształt nowego stylu choreograficznego. Uczniowie (a raczej głównie uczennice) Jaques-Dalcroze’a rozjeżdżają się po świecie. Rytmika zdobywa coraz większą popularność, także poza niszą artystycznego eksperymentu. W Polsce zostaje włączona do programów szkół i przedszkoli. Dziś na zajęcia z rytmiki trafiają już kilkuletnie dzieci. Historia rytmiki to wciąż nieopowiedziana część dziejów awangardy. Przywołując dziedzictwo Jaques-Dalcroze’a, uświadamiamy sobie, że w awangardzie ważne było nie tylko dążenie do radykalnego wymazania kultury przeszłości, ale także zamysł wychowawczy.

Awangarda jako projekt edukacyjny – do tej koncepcji na zaproszenie projektu Plac Defilad wracają śpiewaczka i performerka Barbara Kinga Majewska oraz tancerka i choreografka Ramona Nagabczyńska. To ich kolejne wspólne przedsięwzięcie po niedawnym ciepło przyjętym spektaklu „Silenzio!”.

Punktem wyjścia dla performansu zrealizowanego w imponującej scenerii rzadko odwiedzanych sal Pałacu Kultury i Nauki jest skomponowana przez Jaques-Dalcroze’a piosenka dziecięca Le jeu de massacre ze zbioru Chansons d’Action z roku 1919. Tradycja rytmiki zostaje tu poddana surowemu egzaminowi. Wspominając własne szkolne doświadczenia z rytmiką, Majewska i Nagabczyńska podejmują się reinterpretacji utworu. Piosenka uwolniona zostaje ze schematu ustalonego przez Szwajcara, odczytana przez pryzmat świeższych, mniej restrykcyjnych strategii rozwijanych przez obie artystki w ich własnej twórczości.

 

PROJEKT ZREALIZOWANY WE WSPÓŁPRACY Z INSTYTUTEM GOETHEGO

 

 

Twórczynie i twórcy

koncepcja, muzyka, performans

Barbara Kinga Majewska

koncepcja, choreografia, performans

Ramona Nagabczyńska

performans

Karolina Kraczkowska

reżyser światła

Jędrzej Jęcikowski

 

KASA BILETOWA

 

Od 1 lipca do 18 lipca kasa nieczynna.
Od 19 lipca do 16 sierpnia kasa nieczynna i brak dyżuru telefonicznego.

 

 

DYŻUR TELEFONICZNY

w tygodniu: poniedziałek—piątek
w godzinach  12.00–18.00
telefon: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

w weekend: sobota—niedziela
kasa nieczynna, brak dyżuru telefonicznego

 

 

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

 

 

WJAZD / PARKING

ograniczenia w związku z budową MSN

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.

Strona STUDIO teatrgalerii wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.
Wyrażam zgodę