Spektakl jest współczesnym spojrzeniem na klasyczny dramat Witkacego Metafizyka dwugłowego cielęcia. Natalia Korczakowska, dyrektorka artystyczna Studio, wzbogaciła tekst o fragmenty innych tekstów Witkiewicza, nawiązując do tradycji spektakli-kolaży Józefa Szajny i Jerzego Grzegorzewskiego, a także przeniosła sztukę z tropików w scenerię monumentalnego, kalifornijskiego krajobrazu.
Metafizyka dwugłowego cielęcia, jako Witkacy/Two-Headed Calf została zrealizowana w koprodukcji z CalArts Center for New Performance. Premiera spektaklu w teatrze Redcat w Los Angeles w 2019 roku spotkała się z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem, recenzenci pisali o „prowokacyjnej, oryginalnej i szczególnie dobrze zrealizowanej produkcji” oraz o „genialnie neurotycznej polskiej awangardzie” (Mark Swed, LA Times).
Wybrałam Metafizykę dwugłowego cielęcia jako tekst-podstawę kolażu z twórczości Witkacego, ponieważ historia podróży neurotycznego chłopca i jego rodziny z Nowej Gwinei przez Sydney na pustynię, odczytywana w otoczeniu kalifornijskiej Doliny Śmierci, staje się na nowo realna. Wychowany w Tatrach Witkacy, był przekonany, że natura może stać się źródłem doświadczenia metafizycznego, dzięki któremu współczesny człowiek ma szansę ochronić swoją indywidualność przed bezduszną maszyną zachodniej cywilizacji. Podróż Karmazyniella jest też podróżą w głąb siebie, podczas której to co zewnętrzne płynnie miesza się z tym, co wewnętrzne – kolory tropikalnych kwiatów, otchłań nocy na pustyni, żar wstającego nad nią czerwonego słońca są przejawami świata i świadectwem jego własnego istnienia. Aldous Huxley w tekście Drzwi percepcji opisuje doświadczenie otwarcia umysłu po zażyciu meskaliny (wyciągu z pustynnych kaktusów). Pod jej wpływem Huxley zrozumiał, jak ograniczony i bezbronny jest człowiek, który bez reszty daje się podporządkować temu, co uważane jest za racjonalne, jak ślepa wiara w rozum sprzyja podporządkowaniu osobowości procesom automatyzacji. W zderzeniu z tym, co niewytłumaczalne, z tajemnicą własnej egzystencji, osoba pozbawiona pierwiastka irracjonalnego skazana jest na depresję i klęskę. Jej chorobą staje się obojętność. To ona jest dla mnie zarazą Kala-Azar ze sztuki Witkacego, która wyniszcza zachodnią cywilizację.
Natalia Korczakowska
Projekt łączy estetykę Witkacego z tym co najlepsze w hollywoodzkim, artystycznym kinie będącym od zawsze w bliskim związku z naturą. W wersji angielskiej wykorzystane zostały wybitne tłumaczenia autorstwa Daniela Geroulda.
Spektakl Metafizyka dwugłowego cielęcia w koprodukcji Teatru Studio i CalArts sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”
Nagroda dla Salmah Beydoun za scenografię na World Stage Design 2022.