Metafizyka dwugłowego cielęcia

reż. Natalia Korczakowska

SPEKTAKL

Powrót

Metafizyka dwugłowego cielęcia

Spektakl jest współczesnym spojrzeniem na klasyczny dramat Witkacego Metafizyka dwugłowego cielęcia. Natalia Korczakowska, dyrektorka artystyczna Studio, wzbogaciła tekst o fragmenty innych tekstów Witkiewicza, nawiązując do tradycji spektakli-kolaży Józefa Szajny i Jerzego Grzegorzewskiego, a także przeniosła sztukę z tropików w scenerię monumentalnego, kalifornijskiego krajobrazu.

Metafizyka dwugłowego cielęcia, jako Witkacy/Two-Headed Calf została zrealizowana w koprodukcji z CalArts Center for New Performance. Premiera spektaklu w teatrze Redcat w Los Angeles w 2019 roku spotkała się z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem, recenzenci pisali o „prowokacyjnej, oryginalnej i szczególnie dobrze zrealizowanej produkcji” oraz o „genialnie neurotycznej polskiej awangardzie” (Mark Swed, LA Times).

Wybrałam Metafizykę dwugłowego cielęcia jako tekst-podstawę kolażu z twórczości Witkacego, ponieważ historia podróży neurotycznego chłopca i jego rodziny z Nowej Gwinei przez Sydney na pustynię, odczytywana w otoczeniu kalifornijskiej Doliny Śmierci, staje się na nowo realna. Wychowany w Tatrach Witkacy, był przekonany, że natura może stać się źródłem doświadczenia metafizycznego, dzięki któremu współczesny człowiek ma szansę ochronić swoją indywidualność przed bezduszną maszyną zachodniej cywilizacji. Podróż Karmazyniella jest też podróżą w głąb siebie, podczas której to co zewnętrzne płynnie miesza się z tym, co wewnętrzne – kolory tropikalnych kwiatów, otchłań nocy na pustyni, żar wstającego nad nią czerwonego słońca są przejawami świata i świadectwem jego własnego istnienia. Aldous Huxley w tekście Drzwi percepcji opisuje doświadczenie otwarcia umysłu po zażyciu meskaliny (wyciągu z pustynnych kaktusów). Pod jej wpływem Huxley zrozumiał, jak ograniczony i bezbronny jest człowiek, który bez reszty daje się podporządkować temu, co uważane jest za racjonalne, jak ślepa wiara w rozum sprzyja podporządkowaniu osobowości procesom automatyzacji. W zderzeniu z tym, co niewytłumaczalne, z tajemnicą własnej egzystencji, osoba pozbawiona pierwiastka irracjonalnego skazana jest na depresję i klęskę. Jej chorobą staje się obojętność. To ona jest dla mnie zarazą Kala-Azar ze sztuki Witkacego, która wyniszcza zachodnią cywilizację.

Natalia Korczakowska

Projekt łączy estetykę Witkacego z tym co najlepsze w hollywoodzkim, artystycznym kinie będącym od zawsze w bliskim związku z naturą. W wersji angielskiej wykorzystane zostały wybitne tłumaczenia autorstwa Daniela Geroulda.

Spektakl Metafizyka dwugłowego cielęcia w koprodukcji Teatru Studio i CalArts sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”

Nagroda dla Salmah Beydoun za scenografię na World Stage Design 2022.

Twórcy

AUTOR

Stanisław I. Witkiewicz

ADAPTACJA I REŻYSERIA

Natalia Korczakowska

KOSTIUMY

Marek Adamski

SCENOGRAFIA

Salmah Beydoun

MUZYKA

Chris Kallmyer

ŚWIATŁO

Bartosz Nalazek

VIDEO

Kam Ying Lee, Shay Willard

DRAMATURGIA VIDEO

Janie Geiser

INSPICJENTKA

Zuzanna Prusińska

KIEROWNICZKA PRODUKCJI / ASYSTENTKA SCENOGRAFA

Aleksandra Wiśniewska

ASYSTENT DS. ADAPTACJI

Jorge Luis Figueroa

ASYSTENTKA PRODUKCJI

Monika Balińska

PROJEKT PLAKATU

Krzysztof Iwański

Recenzje

Mike Swed / Los Angeles Times

Genialnie neurotyczna polska awangarda (...) To prowokacyjna, oryginalna i szczególnie dobrze zrealizowana produkcja, która chce postawić pytania, na które z zasady odpowiedź jest niemożliwa. Czytaj więcej...

Rafał Turowski / www.rafalturow.ski

Aktorzy Studia bawią się swoimi rolami, tekstem i konwencją. Np. fantastyczny zupełnie Robert Wasiewicz, zdezorientowany nieco w poszukiwaniach prawdziwego tatusia, jakby narysowana przez Witkacego Ewa Błaszczyk w roli Leokadii czy - kpiący nieco z Wuja Stasia w swoim pedagogizmie (?) Marcin Pempuś. Biorąc pod uwagę stopień złożoności tekstu oryginalnego oraz nieliczne chwile trzeźwości Autora, spektakl Natalii Korczakowskiej wydaje się być dziełem niesłychanie przystępnym - oraz – nieodparcie zabawnym. Nad kim Patron czuwa – może i tak. Czytaj więcej...

Łukasz Maciejewski / WPROST

Adaptacja w reżyserii Natalii Korczakowskiej w Teatrze Studio jest spektaklem dwuznacznym. Irytuje i fascynuje jednocześnie. Korczakowska wzbogaca dramat o wykopiowania z innych sztuk Witkacego, pojawiają się refleksy z egzotycznej podróży Witkacego i Bronisława Malinowskiego, ambitnie nawiązuje do historii estetyki, filozofii czy antropologii.

Wiesław Kowalski / Teatr dla Wszystkich

Korczakowska używa intrygujących środków do uruchomienia witkacowskiej wizji zrodzonej niczym senne urojenie, pełne niespójności i niejednoznaczności. Umiejętnie nasyca spektakl aktorską ekspresją, konstruując egzotyczny obraz przepełniony atmosferą dusznego zagęszczenia i niesamowitej dziwności. Czytaj więcej...

Spektakle

 

KASA BILETOWA

 

w okresie świątecznym kasa nieczynna i brak dyżuru telefonicznego:

24, 25, 26 grudnia
31 grudnia, 1 stycznia

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem
dyżur telefoniczny w godzinach 12.00–18.00

 

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

w okresie świątecznym nieczynna:
24, 25, 26 grudnia
31 grudnia
oraz poniedziałki 23, 30 grudnia, 1, 6 stycznia

 

w trakcie trwania wystaw czynna:
wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

PARKING

Do 15 min.: bezpłatnie
Do 30 min.: 6 zł
Każda rozpoczęta godzina: 8 zł

więcej PARKING PKiN

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.