en
 

Metafizyka dwugłowego cielęcia

premiera 28.11.2018

reż. Natalia Korczakowska

SPEKTAKL

Powrót

Metafizyka dwugłowego cielęcia

Spektakl jest współczesnym spojrzeniem na klasyczny dramat Witkacego Metafizyka dwugłowego cielęcia. Natalia Korczakowska, dyrektorka artystyczna Studio, wzbogaciła tekst o fragmenty innych tekstów Witkiewicza, nawiązując do tradycji spektakli-kolaży Józefa Szajny i Jerzego Grzegorzewskiego, a także przeniosła sztukę z tropików w scenerię monumentalnego, kalifornijskiego krajobrazu.

Metafizyka dwugłowego cielęcia, jako Witkacy/Two-Headed Calf została zrealizowana w koprodukcji z CalArts Center for New Performance. Premiera spektaklu w teatrze Redcat w Los Angeles w 2019 roku spotkała się z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem, recenzenci pisali o „prowokacyjnej, oryginalnej i szczególnie dobrze zrealizowanej produkcji” oraz o „genialnie neurotycznej polskiej awangardzie” (Mark Swed, LA Times).

Wybrałam Metafizykę dwugłowego cielęcia jako tekst-podstawę kolażu z twórczości Witkacego, ponieważ historia podróży neurotycznego chłopca i jego rodziny z Nowej Gwinei przez Sydney na pustynię, odczytywana w otoczeniu kalifornijskiej Doliny Śmierci, staje się na nowo realna. Wychowany w Tatrach Witkacy, był przekonany, że natura może stać się źródłem doświadczenia metafizycznego, dzięki któremu współczesny człowiek ma szansę ochronić swoją indywidualność przed bezduszną maszyną zachodniej cywilizacji. Podróż Karmazyniella jest też podróżą w głąb siebie, podczas której to co zewnętrzne płynnie miesza się z tym, co wewnętrzne – kolory tropikalnych kwiatów, otchłań nocy na pustyni, żar wstającego nad nią czerwonego słońca są przejawami świata i świadectwem jego własnego istnienia. Aldous Huxley w tekście Drzwi percepcji opisuje doświadczenie otwarcia umysłu po zażyciu meskaliny (wyciągu z pustynnych kaktusów). Pod jej wpływem Huxley zrozumiał, jak ograniczony i bezbronny jest człowiek, który bez reszty daje się podporządkować temu, co uważane jest za racjonalne, jak ślepa wiara w rozum sprzyja podporządkowaniu osobowości procesom automatyzacji. W zderzeniu z tym, co niewytłumaczalne, z tajemnicą własnej egzystencji, osoba pozbawiona pierwiastka irracjonalnego skazana jest na depresję i klęskę. Jej chorobą staje się obojętność. To ona jest dla mnie zarazą Kala-Azar ze sztuki Witkacego, która wyniszcza zachodnią cywilizację.

Natalia Korczakowska

Projekt łączy estetykę Witkacego z tym co najlepsze w hollywoodzkim, artystycznym kinie będącym od zawsze w bliskim związku z naturą. W wersji angielskiej wykorzystane zostały wybitne tłumaczenia autorstwa Daniela Geroulda.

Spektakl Metafizyka dwugłowego cielęcia w koprodukcji Teatru Studio i CalArts sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”

Nagroda dla Salmah Beydoun za scenografię na World Stage Design 2022.

Twórcy

AUTOR

Stanisław I. Witkiewicz

ADAPTACJA I REŻYSERIA

Natalia Korczakowska

KOSTIUMY

Marek Adamski

SCENOGRAFIA

Salmah Beydoun

MUZYKA

Chris Kallmyer

ŚWIATŁO

Bartosz Nalazek

VIDEO

Kam Ying Lee, Shay Willard

DRAMATURGIA VIDEO

Janie Geiser

INSPICJENTKA

Zuzanna Prusińska

KIEROWNICZKA PRODUKCJI / ASYSTENTKA SCENOGRAFA

Aleksandra Wiśniewska

ASYSTENT DS. ADAPTACJI

Jorge Luis Figueroa

ASYSTENTKA PRODUKCJI

Monika Balińska

PROJEKT PLAKATU

Krzysztof Iwański

Recenzje

Mike Swed / Los Angeles Times

Genialnie neurotyczna polska awangarda (...) To prowokacyjna, oryginalna i szczególnie dobrze zrealizowana produkcja, która chce postawić pytania, na które z zasady odpowiedź jest niemożliwa.

Rafał Turowski / www.rafalturow.ski

Aktorzy Studia bawią się swoimi rolami, tekstem i konwencją. Np. fantastyczny zupełnie Robert Wasiewicz, zdezorientowany nieco w poszukiwaniach prawdziwego tatusia, jakby narysowana przez Witkacego Ewa Błaszczyk w roli Leokadii czy - kpiący nieco z Wuja Stasia w swoim pedagogizmie (?) Marcin Pempuś. Biorąc pod uwagę stopień złożoności tekstu oryginalnego oraz nieliczne chwile trzeźwości Autora, spektakl Natalii Korczakowskiej wydaje się być dziełem niesłychanie przystępnym - oraz – nieodparcie zabawnym. Nad kim Patron czuwa – może i tak.

Łukasz Maciejewski / WPROST

Adaptacja w reżyserii Natalii Korczakowskiej w Teatrze Studio jest spektaklem dwuznacznym. Irytuje i fascynuje jednocześnie. Korczakowska wzbogaca dramat o wykopiowania z innych sztuk Witkacego, pojawiają się refleksy z egzotycznej podróży Witkacego i Bronisława Malinowskiego, ambitnie nawiązuje do historii estetyki, filozofii czy antropologii.

Spektakle

 

KASA BILETOWA

 

 

pn-pt czynna w godz: 11.00–19.00
sb-nd czynna w godz: 14.00–19.00

 

poza powyższymi godzinami czynna:
– na godzinę przed spektaklem / wydarzeniem
– do rozpoczęcia spektaklu / wydarzenia

 

 

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

+48 22 656 69 41
+48 22 656 69 42
bilety@teatrstudio.pl

Strona STUDIO teatrgalerii wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.
Wyrażam zgodę