Krasz

adaptacja sceniczna powieści „Kraksa” J.G. Ballarda

adaptacja i reżyseria: Natalia Korczakowska

SPEKTAKL

Powrót

Krasz

W futurystycznej wizji J.G. Ballarda można przejrzeć się niczym w lustrze. Ale uwaga, jest to ta sama tafla, w której przeglądał się mityczny Narcyz. Krasz to opowieść o nowych wymiarach pragnienia i przekraczaniu granic, by je spełnić. Poznajcie niezwykłą galerię postaci, która desperacko szuka czegoś realnego w świecie wszechobecnych mediów, nierzadko ujawniając swe ukryte lęki i perwersje. Krasz to zderzenie z przyszłością, które wydarza się już dziś.

Po niemal pięćdziesięciu latach od wydania Kraksy warto spojrzeć na tę kultową i kontrowersyjną powieść, jak na przenikliwą i spełnioną wizję świata, w którym żyjemy. Dzieło Ballarda, osławione ekranizacją Davida Cronenberga, jest dystopią, umyślnie operującą pornograficznym językiem i surrealistyczną poetyką, w celu analizy tego, jak używamy siebie nawzajem. Twórców spektaklu nie interesuje moralizowanie, ani krew, nasienie i płyn chłodzący, których pełen jest język Ballarda, ale ukryte pod tym wszystkim historie fascynujących postaci, wyobcowanych, mylących fikcję z rzeczywistością.

Punktem wyjścia dla spektaklu jest rozpoznanie Ballarda, że kraksa to metafora życia w społeczeństwie. Inspirowane powieścią postaci poszukują doświadczeń, które nimi wstrząsną, desperacko szukają czegoś realnego w świecie wszechobecnych mediów. Są to Catherine i James, małżeństwo narcyzów pragnących coś poczuć, nadwrażliwa i zestresowana lekarka Helen oraz kaskader Seagrave. Projekcje ich lęków i ukrytych perwersji poznajemy poprzez wyobrażoną przestrzeń, nazywaną w spektaklu Laboratorium Krasz. W tym stanie umysłu najlepiej odnajduje się Vaughan, pirat drogowy i antychryst. Jest autorem tajemniczego projektu, którego celem jest między innymi wyzwolenie ludzkości z permanentnej wojny domowej, podtrzymywanej przez rządy i technologiczne korporacje.

Krasz to groteska sceniczna rozgrywająca się w bliskiej przyszłości. Przedstawieniu Natalii Korczakowskiej towarzyszy pytanie o źródła przemocy, o to dlaczego ludzie używają i niszczą siebie nawzajem oraz wreszcie, co jest im potrzebne, aby odzyskać dostęp do swoich emocji, wyobraźni i ciał. Warstwę dźwiękową do spektaklu ułożył Jacek Sienkiewicz, ceniony autor muzyki eksperymentalnej i klubowej. Na scenie zobaczyć będzie można także kostiumy Marka Adamskiego, wyjątkową serię zdjęć Ady Zielińskiej i pracę z ciałem zaproponowaną zespołowi STUDIO przez Bożnę Wydrowską.

O autorze powieści

James Graham Ballard (ur. 15 listopada 1930 w Szanghaju, zm. 19 kwietnia 2009 w Londynie) to brytyjski powieściopisarz, nowelista i eseista. Do jego najbardziej znanych utworów należy zaliczyć The Atrocity Exhibition, Kraksę (Crash) oraz autobiografię Imperium Słońca (Empire of the Sun), którą na wielki ekran przeniósł Steven Spielberg. Z doświadczenia wojny (przeżył japońską okupację Szanghaju), wyniósł brak zaufania do rzeczywistości, sceptycznie i przenikliwie odnosząc się do konsumpcji, wygody i rozwoju technologicznego w drugiej części XX wieku.

Powieści Ballarda są niewyczerpanym źródłem inspiracji dla popkultury, sztuk wizualnych i muzyki. Warto wymienić tu piosenki nagrywane między innymi przez Joy Division, The Normal, Grace Jones i The Buggles. W 2010 roku w galerii Gagosian w Londynie zorganizowano wystawę, dla której punktem odniesienia była Kraksa, a w 2015 Ben Wheatley wyreżyserował oparty na Wieżowcu Ballarda dystopijny film science-fiction zatytułowany High-Rise.

 

Twórczynie i twórcy

adaptacja sceniczna i reżyseria

Natalia Korczakowska

SCENOGRAFIA

Natalia Korczakowska / Marek Adamski

KOSTIUMY

Marek Adamski

MUZYKA

Jacek Sienkiewicz

REŻYSERIA ŚWIATŁA

Aleksandr Prowaliński

MULTIMEDIA

Anu Czerwiński

WSPÓŁPRACA DRAMATURGICZNA

Tomasz Jan Wygoda

WSPÓŁPRACA SCENOGRAFICZNA

Łukasz Misztal, Paweł Paciorek

WSPÓŁPRACA KOSTIUMOGRAFICZNA

Mateusz Bidziński

WSPÓŁPRACA MULTIMEDIA

Jagoda Chalcińska

WSPÓŁPRACA CHOREOGRAFICZNA

Bożna Wydrowska

KONSULTACJE DRAMATURGICZNE

Szymon Adamczak, Tomasz Śpiewak

FOTOGRAFIE

Ada Zielińska

KIEROWNICZKA PRODUKCJI

Aleksandra Wiśniewska

DRUGA KIEROWNICZKA PRODUKCJI

Monika Balińska

INSPICJENTKA

Zuzanna Prusińska

EFEKTY KASKADERSKIE

Andrzej Słomiński

ASYSTENTKA REŻYSERKI

Aleksandra Bielewicz

STAŻ PRODUCENCKI

Aleksandra Urban

Recenzje

Alicja Cembrowska / Teatr dla Wszystkich

(…) doskonale udało się Natalii Korczakowskiej zbudowanie chaotycznego, przemocowego i rozseksualizowanego świata, w którym liczą się jedynie doznania cielesne. Atmosferę buduje scenografia (Natalia Korczakowska/Marek Adamski) – trochę futurystyczna, surowa, mechaniczna. Wpisują się w nią ekrany i atrapy samochodów, które stają się nośnikiem coraz to nowych perwersji. Klimat podbija warstwa dźwiękowa ułożona przez Jacka Sienkiewicza. Łzy i ból stają się fetyszem i źródłem cierpienia psychicznego, które trudno zaopiekować w popieprzonym i surrealistycznym świecie bez duszy. Czytaj więcej...

Bronisław Tumiłowicz / Tygodnik Przegląd

Brytyjski autor Ballard stwierdził, że kraksa to metafora życia w społeczeństwie. Natalia Korczakowska rozbiera to pojęcie na czynniki pierwsze, ale nie rezygnuje z dosłowności. (…) Ale najlepsza w przedstawieniu jest parodia treningu piłkarskiego, w którym występują wyłącznie zawodnicy z numerem 1. l mówią do siebie językiem szczególnie wyrafinowanej empatii.

Jacek Cieślak / Rzeczpospolita

(…) chcemy być tolerancyjni (zwłaszcza dla siebie i własnych poglądów), powinniśmy więc znać coraz to nowe zasady tolerancji. A jednak życie wymaga, by ktoś w końcu podjął „opresyjną" decyzję, bo inaczej „mecz pozostanie nierozstrzygnięty". Korczakowska pokazuje zresztą, że w czasach feminizmu kobieta wybiera, a nawet wynajmuje mężczyznę. Czyli jak? Zawsze ktoś kogoś musi „okiwać", „trenować", „tresować"? Realna równość marzeniem ściętej głowy?

Katarzyna Janowska / onet.pl z poleceniem wywiadu Dawida Dudko z Natalią Korczakowską

Natalia Korczakowska w "Krasz" też buduje świat przyszłości, a wiadomo że przyszłość jest dziś. Bohaterowie spektaklu, wg powieści Jamesa Ballarda, żyją w zrealizowanej przyszłości, w której każdy ma swoje pięć minut sławy na ekranie własnego smartfona. Miliony follwersów nie są jednak w stanie wypełnić pustki po uczuciach. Żeby coś poczuć bohaterowie muszą się zderzyć z drugim człowiekiem, poobijać o niego, zadać ból, doświadczyć bólu. Czytaj więcej...

Spektakle

 

KASA BILETOWA

 

w okresie świątecznym kasa nieczynna i brak dyżuru telefonicznego:

24, 25, 26 grudnia
31 grudnia, 1 stycznia

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem
dyżur telefoniczny w godzinach 12.00–18.00

 

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

w okresie świątecznym nieczynna:
24, 25, 26 grudnia
31 grudnia
oraz poniedziałki 23, 30 grudnia, 1, 6 stycznia

 

w trakcie trwania wystaw czynna:
wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

PARKING

Do 15 min.: bezpłatnie
Do 30 min.: 6 zł
Każda rozpoczęta godzina: 8 zł

więcej PARKING PKiN

 

SEKRETARIAT

pn-pt: 8:00 – 16:00

+48 22 620 47 70
sekretariat@teatrstudio.pl

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.