en
 

Powrót Tamary

reżyseria

Cezary Tomaszewski

SPEKTAKL

Powrót

Powrót Tamary

Cezary Tomaszewski wraca do jednego z najbardziej legendarnych przedstawień w historii Teatru Studio, wystawionej oryginalnie w 1990 roku „Tamary”. I odnajduje jej mroczną tajemnicę, ukrytą pod powierzchnią atrakcyjnej fabuły opowieść o narodzinach faszyzmu.

Rok 1919. Gabriele D’Annunzio wraz z weteranami pierwszej wojny światowej zajmuje Rijekę i na niewiele ponad rok powołuje niezależną Regencję Carnaro. Ten gest jest odpowiedzią na niezrealizowane aspiracje Włochów tego regionu, którzy wpuszczają poetę-żołnierza do miasta i nazywają go swoim Il Comendante. Wolne miasto Fiume staje się państwem, którego konstytucja zakłada organizację życia społecznego przez muzykę, dni rozpoczynają się odczytami poezji z balkonu, mieszkańcy sami siebie nazywają piratami, a co za tym idzie w modę wchodzą czarne koszule z trupimi czaszkami.

Rok 1927. Polska malarka Tamara Łempicka odwiedza D’Annunzia w jego posiadłości – Vittoriale degli Italiani – podarowanej mu przez Benito Mussoliniego. Prowadzący namiętną korespondencję z Tamarą poeta liczy na bliższe spotkanie. Jak dokumentuje jednak jedna z wielu kochanek Il Comendante – Aelis Mazoyer, Łempicka nie ulega zalotom artysty.

Rok 1990. W warszawskim teatrze Studio Waldemar Dąbrowski produkuje, a Maciej Wojtyszko reżyseruje pierwszy prawdziwie „kapitalistyczny” spektakl w Polsce. „Tamara” na podstawie dramatu Johna Krizanca staje się wydarzeniem dla aspirujących do miana elity mieszkańców Warszawy. Spektakl przyciąga swoją nieoczywistą formą – grany jest w całym teatrze, a widzowie mogą śledzić wybraną postać i jej losy. W ramach spektaklu przewidziana jest kolacja organizowana przez hotel Holiday Inn. Odbija się to na cenach biletów – gdyby spektakl odbywał się dziś, trzeba by było zapłacić za niego około 400 zł. W przedstawieniu kwestie dotyczące sentymentu, jakim bohaterowie obdarzają czasy Regencji Carnaro, a także wątki dotyczące rodzącego się faszyzmu włoskiego ustępują wątkom obyczajowym i sensacyjnym.

Rok 2020. Sto lat po zajęciu Rijeki i trzydzieści po premierze „Tamary”. W teatrze Studio powstaje spektakl w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego opierający się na fenomenie przedstawienia z 1990 roku i wydobywający z niego zaniechane wątki. Młody faszyzm lat 20. sąsiaduje tu bezpośrednio z młodym kapitalizmem lat 90.

GABRIELE D’ ANNUNZIO: JAN PESZEK
TAMARA ŁEMPICKA: SONIA ROSZCZUK
AELIS MAZOYER: MONIKA ŚWITAJ
CARLOTTA MAGGIA: DOMINIKA BIERNAT
LUIZA FINCA: MONIKA OBARA
ADOLFO FINZI: MARCIN PEMPUŚ
BEPPE DE SPIGA: BARTOSZ PORCZYK
EMILIA CARTONI: MARTA ZIĘBA
DANTE BERTONE: FILIP PERKOWSKI
MARIUSZ / MARIO TASSO: MATEUSZ SMOLIŃSKI


Spektakl bierze udział w 27. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Anna Jazgarska, Justyna Landorf, Andrzej Lis, Henryk Mazurkiewicz, Barbara Pitak-Piaskowska,  Jacek Sieradzki (przewodniczący), Paweł Stangret.

 

Twórcy

REŻYSERIA

Cezary Tomaszewski

TEKST

Michał Buszewicz

SCENOGRAFIA I KOSTIUMY

BRACIA Agnieszka Klepacka i Maciej Chorąży

ŚWIATŁO

Jędrzej Jęcikowski

WIZAŻ

Kacper Rączkowski

KIEROWNICZKA PRODUKCJI

Aleksandra Wiśniewska

INSPICJENTKA

Olga Karoń

ASYSTENTKA PRODUKCJI

Monika Balińska

STAŻ PRODUCENCKI

Joanna Orgniściak

Recenzje

Witold Mrozek
Gazeta Wyborcza

„…półtoragodzinny "Powrót Tamary" to też dowcipna opowieść o sztuce jako niedoskonałym choć wciąż najlepszym narzędziu przepowiadania przyszłości, krytyki teraźniejszości i wspominania przeszłości.”

Tomasz Miłkowski
Dziennik Trybuna

Przedstawienie stoi aktorami, a jego niekwestionowanym królem jest Jan Peszek brawurowo portretujący ramolejącego rewolucjonistę, poetę i kabotyna, polującego nieskutecznie na wdzięki Tamary Łempickiej (Sonia Roszczuk).

Tomasz Sobierajski
ELLE Man

(...)Reżyserowi Tomaszewskiemu dziękuję szczególnie mocno za to, że na scenie nie widzimy pojedynczych aktorów odgrywających swoje role, a grający ZESPÓŁ teatru. Jest to – szczególnie w warszawskich teatrach – tak rzadko spotykane zjawisko, że z przyjemnością się na to patrzy. Dzięki temu „Powrót Tamary” to wspaniały popis aktorskich umiejętności.

Spektakle

 

KASA BILETOWA

 

od 1 września 2021

czynna codziennie (pn-nd):
w godzinach 14.00-19.00
(lub do rozpoczęcia spektaklu)

 

+48 22 656 69 41
+48 22 656 69 42
bilety@teatrstudio.pl

Strona STUDIO teatrgalerii wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.
Wyrażam zgodę