Powrót Tamary

Reżyseria: Cezary Tomaszewski

SPEKTAKL

Powrót

Powrót Tamary

Przenieś się w czasy, gdy sztuka wpływała na historię, a miłość na politykę. Przeżyj perypetie tajemniczej relacji Tamary Łempickiej i Gabriela D’Annuzio, pełnej sprzecznych emocji i niespodziewanych konsekwencji. Spektakl opowiada także o kultowym przeboju STUDIO z lat 90., legendarnym spektaklu „Tamara”, który był pierwszym „kapitalistycznym przedstawieniem” w Polsce, na który kolejki ciągnęły się bez końca, a sponsorem wydarzenia był Pewex.

 

Cezary Tomaszewski wraca do jednego z najbardziej legendarnych przedstawień w historii Teatru Studio, wystawionej oryginalnie w 1990 roku „Tamary”. I odnajduje jej mroczną tajemnicę, ukrytą pod powierzchnią atrakcyjnej fabuły opowieść o narodzinach faszyzmu.

Rok 1919. Gabriele D’Annunzio wraz z weteranami pierwszej wojny światowej zajmuje Rijekę i na niewiele ponad rok powołuje niezależną Regencję Carnaro. Ten gest jest odpowiedzią na niezrealizowane aspiracje Włochów tego regionu, którzy wpuszczają poetę-żołnierza do miasta i nazywają go swoim Il Comendante. Wolne miasto Fiume staje się państwem, którego konstytucja zakłada organizację życia społecznego przez muzykę, dni rozpoczynają się odczytami poezji z balkonu, mieszkańcy sami siebie nazywają piratami, a co za tym idzie w modę wchodzą czarne koszule z trupimi czaszkami.

Rok 1927. Polska malarka Tamara Łempicka odwiedza D’Annunzia w jego posiadłości – Vittoriale degli Italiani – podarowanej mu przez Benito Mussoliniego. Prowadzący namiętną korespondencję z Tamarą poeta liczy na bliższe spotkanie. Jak dokumentuje jednak jedna z wielu kochanek Il Comendante – Aelis Mazoyer, Łempicka nie ulega zalotom artysty.

Rok 1990. W warszawskim teatrze Studio Waldemar Dąbrowski produkuje, a Maciej Wojtyszko reżyseruje pierwszy prawdziwie „kapitalistyczny” spektakl w Polsce. „Tamara” na podstawie dramatu Johna Krizanca staje się wydarzeniem dla aspirujących do miana elity mieszkańców Warszawy. Spektakl przyciąga swoją nieoczywistą formą – grany jest w całym teatrze, a widzowie mogą śledzić wybraną postać i jej losy. W ramach spektaklu przewidziana jest kolacja organizowana przez hotel Holiday Inn. Odbija się to na cenach biletów – gdyby spektakl odbywał się dziś, trzeba by było zapłacić za niego około 400 zł. W przedstawieniu kwestie dotyczące sentymentu, jakim bohaterowie obdarzają czasy Regencji Carnaro, a także wątki dotyczące rodzącego się faszyzmu włoskiego ustępują wątkom obyczajowym i sensacyjnym.

Rok 2020. Sto lat po zajęciu Rijeki i trzydzieści po premierze „Tamary”. W teatrze Studio powstaje spektakl w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego opierający się na fenomenie przedstawienia z 1990 roku i wydobywający z niego zaniechane wątki. Młody faszyzm lat 20. sąsiaduje tu bezpośrednio z młodym kapitalizmem lat 90.

 

Gabriele D’ Annunzio: Jan Peszek
Tamara Łempicka: Sonia Roszczuk
Aelis Mazoyer: Monika Świtaj
Carlotta Maggia: Dominika Biernat
Luiza Finca: Monika Obara
Adolfo Finzi: Marcin Pempuś
Beppe De Spiga: Bartosz Porczyk
Emilia Cartoni: Marta Zięba/Natalia Rybicka
Dante Bertone: Filip Perkowski/Daniel Dobosz
Mariusz / Mario Tasso: Mateusz Smoliński

Twórczynie i Twórcy

REŻYSERIA

Cezary Tomaszewski

TEKST

Michał Buszewicz

SCENOGRAFIA I KOSTIUMY

BRACIA Agnieszka Klepacka i Maciej Chorąży

ŚWIATŁO

Jędrzej Jęcikowski

WIZAŻ

Kacper Rączkowski

KIEROWNICZKA PRODUKCJI

Aleksandra Wiśniewska

INSPICJENTKA

Aleksandra Śliwińska

ASYSTENTKA PRODUKCJI

Monika Balińska

STAŻ PRODUCENCKI

Joanna Orgniściak

Recenzje

Witold Mrozek / Gazeta Wyborcza

„…półtoragodzinny "Powrót Tamary" to też dowcipna opowieść o sztuce jako niedoskonałym choć wciąż najlepszym narzędziu przepowiadania przyszłości, krytyki teraźniejszości i wspominania przeszłości.” Czytaj więcej...

Tomasz Miłkowski / Dziennik Trybuna

Przedstawienie stoi aktorami, a jego niekwestionowanym królem jest Jan Peszek brawurowo portretujący ramolejącego rewolucjonistę, poetę i kabotyna, polującego nieskutecznie na wdzięki Tamary Łempickiej (Sonia Roszczuk). Czytaj więcej...

Tomasz Sobierajski / ELLE Man

(...)Reżyserowi Tomaszewskiemu dziękuję szczególnie mocno za to, że na scenie nie widzimy pojedynczych aktorów odgrywających swoje role, a grający ZESPÓŁ teatru. Jest to – szczególnie w warszawskich teatrach – tak rzadko spotykane zjawisko, że z przyjemnością się na to patrzy. Dzięki temu „Powrót Tamary” to wspaniały popis aktorskich umiejętności. Czytaj więcej...

Anna Sańczuk / Vogue

10 osobowości aktorskich, 10 wątków, 10 postaci i każda specyficzna: nieudani artyści, dekadenci, kompozytor, tancerka, malarka i lider – poeta, powieściopisarz, wódz. Niezwykle barwne osoby lekko pogubione przez konsekwencje młodzieńczych gestów, których nie mogli przewidzieć, a teraz nie chcą wziąć odpowiedzialności. Pomiędzy Czechowem, wodewilem a „Downtown Abbey”. Czytaj więcej...

Agnieszka Rataj / Miesięcznik Teatr

„Powrót Tamary” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego w warszawskim Teatrze Studio to nie tylko próba zrozumienia fenomenu słynnego spektaklu z lat dziewięćdziesiątych, ale również, jak mówi jedna z postaci, wspomnienie czasów, „kiedy jeszcze wszystko było możliwe” i jednocześnie diagnoza naszej rzeczywistości. Czytaj więcej...

Stanisław Godlewski / dwutygodnik.com

To faktycznie jest sukces. Cezary Tomaszewski, reżyser ceniony w Polsce i za granicą, we współpracy z Michałem Buszewiczem (dramaturgia) w Teatrze Studio, ze wspaniałym zespołem aktorskim, zrealizowali „Powrót Tamary” – czyli przedstawienie o przedstawieniu. Czytaj więcej...

Spektakle

 

KASA BILETOWA

 

w okresie świątecznym kasa nieczynna i brak dyżuru telefonicznego:

24, 25, 26 grudnia
31 grudnia, 1 stycznia

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem
dyżur telefoniczny w godzinach 12.00–18.00

 

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

w okresie świątecznym nieczynna:
24, 25, 26 grudnia
31 grudnia
oraz poniedziałki 23, 30 grudnia, 1, 6 stycznia

 

w trakcie trwania wystaw czynna:
wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

PARKING

Do 15 min.: bezpłatnie
Do 30 min.: 6 zł
Każda rozpoczęta godzina: 8 zł

więcej PARKING PKiN

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.