Treatise w choreografii Milana Tomášika inspirowany jest tytułową partyturą graficzną stworzoną przez Corneliusa Cardew w latach 1963-1967. Składa się ona ze 193 stron pełnych symboli, linii oraz różnorodnych geometrycznych i abstrakcyjnych kształtów. Według Davida Halla Treatise to „Mount Everest” wizualnych partytur muzycznych i notacji graficznej. Publikując partyturę, Cardew nie wyjaśnił w jaki sposób powinno się ją wykonywać. Wyjątkiem był Treatise Handbook (1970), w którym znajduje się jedynie podpowiedź, że interpretacja utworu ma „być muzyczna”. Chociaż partytura Cardew dotyczyła utworu muzycznego, zaskakuje ona swoją niekonwencjonalną wizualnością, która bardziej przypomina abstrakcyjną typografię niż znane zapisy nutowe.
Wizualne bogactwo – od prostych przerywanych linii, krzywych, kropek i spiral, po przytłaczające skomplikowane struktury – stanowiło punkt wyjścia dla tanecznego spektaklu Treatise. Praca Cardew stawia ekscytujące wyzwanie: jak zinterpretować, przekształcić (wizualnie imponującą) partyturę muzyczną w taniec i choreografię. Lekka formuła spektaklu jest jednocześnie eksploracją fizycznego, wizualnego i dźwiękowego przedstawienia jednej z możliwych interpretacji partytury. Pojedyncze działania bazują na dziele Cardew, jednak ich ostateczna forma i kompozycja wykracza poza materiał wyjściowy. Zespół Krakowskiego Teatru Tańca tworzy swój własny przestrzenny, czasowy i unikalny wszechświat.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Spektakl realizowany w ramach programu Beyond Front@: Bridging Periphery finansowanego ze środków programu Kreatywna Europa (2023-2026).
Program organizowany przez Krakow Dance Theatre – Krakowski Teatr Tańca (PL), Central Europe Dance Theatre – CEDT (HU), Bunker (SLO), Hrvatski institut za pokret i ples – HIPP (CRO), M Studio and Moira Cultural and Youth Association (RO) and Vitlycke – CPA (SWE).
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Partnerzy premiery:
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie
STUDIO teatrgaleria w Warszawie