Teatr od kuchni #3 | Oda do radości
Anna Dzieduszycka i Wojtek Ziemilski w rozmowie z Karoliną Sulej
„Teatr od kuchni” to cykl rozmów w formie wideo lub podcastu, które przeprowadzamy z twórcami w wybranych, niedostępnych dla widzów zakątkach STUDIO lub prywatnych przestrzeniach artystów. Tym razem znajdujemy się w magazynach kostiumów STUDIO, miejscu, które ma szczególne znaczenie dla bohaterki tej rozmowy, odtwórczyni głównej roli w filmie „Sukienka” nominowanej w tym roku do Oscara.
Rozmowę z Anną Dzieduszycką i Wojtkiem Ziemilskim przeprowadziła Karolina Sulej.
Muzyka: Igor Nikiforow. Wideo: Paweł Giergisiewicz
ODA DO RADOŚCI, reż. Wojtek Ziemilski
Premiera: 22 kwietnia 2022
Kolejne spektakle:
23, 24 i 26, 27 kwietnia
13, 14, 15 maja
Anna Dzieduszycka – urodzona w 1990 w Republice Południowej Afryki, mieszka w Polsce.
Przygodę z aktorstwem rozpoczęła w 2012 na scenie Instytutu Teatralnegow Warszawie rolą w sztuce „W Przechlapanem” (reż. Rafał Urbacki). Nie tylko w roli aktorki, lecz także członkini ekipy filmowej wraz z niezależnym kolektywem filmowym Sashimodo Pictures kilkukrotnie wzięła udział w realizacji nagradzanych filmów krótkometrażowych w ramach międzynarodowego projektu 48 Hour Film Project. W 2016 występowała na scenie Teatru Powszechnego w Warszawie w sztuce „Wściekłość” (reż. Maja Kleczewska oraz w pełnometrażowej produkcji „Pół wieku poezji później – Wiedźmin Fan Film” (reż. Jakub Nurzyński). W 2017 zagrała w filmie „Ułaskawienie” Jana Jakuba Kolskiego. W 2019 zagrała główną rolę Julii w filmie „Sukienka” Tadeusza Łysiaka. Film został nominowany do Oscara w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy FIlm Autorski. W 2022 (premiera 22 kwietnia) wystąpi w spektaklu „Oda do radości” w reżyserii Wojtka Ziemilskiego.
Wojtek Ziemilski – reżyser teatralny, artysta wizualny. Tworzy prace na pograniczu dyscyplin, wykorzystujące różnorodność form sztuk performatywnych. W swoich pracach często zajmuje się kwestiami komunikacji, języka, tożsamości, a także relacją widz-spektakl. Jego produkcje eksplorują możliwości teatru dokumentalnego – w „Małej narracji” (Teatr Studio w Warszawie) opowiadał własną historię rodzinną, w „Prologu” (Krakowskie Reminiscencje Teatralne i Teatr Ochoty) sprawdzał, kim są widzowie i kim mogliby być, „Pigmalion” (Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, Komuna/ Warszawa) zajmował się językiem jako sposobem funkcjonowania w świecie, a „Come Together” (Teatr Studio) sprawdzał granice sprawczości w społeczeństwie spektaklu. Jego „Jeden gest” (Nowy Teatr w Warszawie) zdobył w 2017 roku główną nagrodę szwajcarskiego festiwalu Zürcher Theater Spektakel. Ziemilski jest założycielem Ośrodka Sztuki XS, współtwórcą akcji „Golgota Picnic Polska”. Prowadzi zajęcia z nowych nurtów teatralnego eksperymentu w Akademii Teatralnej w Warszawie, na Uniwersytecie Warszawskim i w Royal Holloway University of London. „Oda do radości” to jego trzeci spektakl w STUDIO.
Karolina Sulej – pisarka, reporterka, podcasterka, antropolożka mody, game writerka. Autorka m.in. Laureatki Nagrody im. Teresy Torańskiej, finalistki Nagrody im. Ryszarda Kapuściścinskiego, nominowanej do Nagrody im. Kazimierza Moczarskiego i Laureatki Ołówka Moczarskiego, nominowanej do Nagrody Grand Press i Nagrody Identitas, książki „Rzeczy osobiste – opowieść o ubraniach w obozach koncentracyjnych i zagłady”. W zeszłym roku wydała drugą część „Rzeczy osobistych” z rozmowami z Ocalałymi pt. „Historie osobiste. O przetrwaniu w czasie wojny”. Autorka reportaży o polskiej modzie po 1990 roku „Modni. Od Arkadiusa do Zienia”, książki non-fiction o Stanach Zjednoczonych „Wszyscy jesteśmy dziwni. Opowieści z Coney Island”, na podstawie której w Teatrze Nowym w Łodzi powstała sztuka pod tym samym tytułem. Współautorka audioserialu reporterskiego o Arkdadiusie, „Supernowa”. W czerwcu br. wychodzi jej nowa książka „Ciałaczki. Kobiety, które wcielają feminizm”, poświęcona kobietom, które zmieniały myślenie o ciele i kobiecości po 90 roku.