Nowe dzieła w Kolekcji Galerii Studio.
Dzięki programowi Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego do naszych zbiorów włączyłyśmy prace Tomasza Ciecierskiego i Agaty Bogackiej.
Kolekcja Galerii Studio to wciąż rozwijany zbiór dzieł sztuki o wyjątkowej wartości. Dziś liczy blisko tysiąc obiektów sztuki XX i XI wieku, polskiej i międzynarodowej. Są to obrazy, rzeźby, tkaniny, instalacje oraz prace w różnych technikach na papierze. Dzieła sztuki tworzące kolekcję Galerii Studio pokazują ewolucję zainteresowań, gustów, kryteriów oceny, dając obraz zmieniającej się polskiej sceny artystycznej od lat 70. XX wieku do dzisiaj.
Tomasz Ciecierski i Agata Bogacka to artyści reprezentujący różne pokolenia i spojrzenia na malarstwo.
Malarstwo Agaty Bogackiej wzbudza wizualny niepokój. Kolejne, nachodzące na siebie malarskie przestrzenie składają się z niedopasowań, przesunięć, zgrzytów. Artystka opiera swoje obrazy na kilku elementach: użyciu niewielu gradientowo ujętych kolorów, szerokich płaskich pociągnięciach pędzla a także na planowaniu samej kompozycji polegającym na odejmowaniu, czyli zamalowywaniu kolejnych warstw. Dzięki tym zabiegom obrazy stają się przestrzenne i zdają się składać z kolejnych nachodzących na siebie wymiarów. Te odrębne wymiary pozostają względem siebie w różnych relacjach, które niosą ze sobą ładunek ciągłego sporu, napięcia, docierania się. Próba wypracowania równowagi wiąże się z brakiem jasnych podziałów, które nieustannie staramy się ustalić, jak zostało to ujęte w pracy znajdującej się w Kolekcji Galerii Studio. W abstrakcyjnej kompozycji tego obrazu Bogacka pyta o zależności międzyludzkie i ciągłe polaryzacje poprzez subtelne i systematyczne przechodzenie jednego koloru w drugi, szarości w czerwień, aż do ustanawiania kontrastowych nieprzekraczalnych granic. Zabieg ten odnosi się do ciągle zachodzących procesów społecznych, politycznych czy klimatycznych. Obserwowane z bliska zmiany są nie do uchwycenia. Dostrzec można je dopiero z dystansu. Wtedy zachodzący proces staje się najbardziej widoczny, ale też nieodwracalny.
Prace Tomasza Ciecierskiego z cyklu L’Objet trouvé (1976–2009) i Nostalgia (2009) opowiadają o tym, czym jest i czym może być obraz. Po co powstaje, czemu służy, przeciwko komu działa. W pięciu kolażach z cyklu L’Objet trouvé ręce chwytają księżyc wycięty z papieru, kamera chwyta obraz księżyca, choć tak naprawdę to ręka, która trzymała aparat fotograficzny, chwytała księżyc. W kolejnym kolażu narysowana dłoń delikatnie ujmuje kliszę fotograficzną z obrazem księżyca, w innym sfotografowana dłoń trzyma kolaż oraz tego kolażu zdjęcie. Czym jest obraz? Śladem, znakiem, odbiciem, refleksem, papierem, wspomnieniem, w mniejszym stopniu: prawdą czy rzeczywistością, a w żadnym razie: odpowiedzią na pytanie o zagadkę bytu. Nostalgia mówi o pejzażu. W podwójnym sensie: sposobie postrzegania i przeżywania natury w konkretnym miejscu na ziemi, ale i gatunku sztuki, który utrwalił się i zakademizował w Europie w okresie nowoczesności. Dwie interpretacje słowa „pejzaż” są w tym cyklu ze sobą powiązane. Tomasz Ciecierski (ur. 1945) rozpoczął karierę w latach 70. XX wieku, nawiązując twórczo do tradycji koloryzmu, awangardy i konceptualizmu, wytworzył własny, rozpoznawalny idiom malarski. W 2021 roku w Galerii Studio odbyła się jego wystawa indywidualna pod tytułem „Czego chcą obrazy?” Jej punktem wyjścia były nowe, monumentalne prace malarskie, powstałe w warszawskiej pracowni artysty. Zostały uzupełnione przez wczesną twórczość, w tym prace z Kolekcji Galerii Studio, a także przez prace na papierze: zeszyty, notatniki, fotografie, dzienniki, które ukazywały źródła jego sztuki.
Lista zakupionych obiektów:
- Tomasz Ciecierski, L’Objet trouvé, 1976 – 2009, kolaż na papierze, ca. 21 x 29,5 cm.
- Tomasz Ciecierski, L’Objet trouvé, 1976 – 2009, kolaż na papierze, ca. 21 x 29,5 cm.
- Tomasz Ciecierski, L’Objet trouvé, 1976 – 2009, kolaż na papierze, ca. 21 x 29,5 cm.
- Tomasz Ciecierski, L’Objet trouvé, 1976 – 2009, kolaż na papierze, ca. 21 x 29,5 cm.
- Tomasz Ciecierski, L’Objet trouvé, 1976 – 2009, kolaż na papierze, ca. 21 x 29,5 cm.
- Tomasz Ciecierski, Nostalgia, 2009, kolaż na płótnie, 33 x 27 cm.
- Tomasz Ciecierski, Nostalgia, 2009, kolaż na płótnie, 33 x 27 cm.
- Tomasz Ciecierski, Nostalgia, 2009, kolaż na płótnie, 33 x 27 cm.
- Tomasz Ciecierski, Nostalgia, 2009, kolaż na płótnie, 33 x 27 cm.
- Agata Bogacka, Divisions (Boundaries), 2021, akryl na płótnie, 70 x 100 cm.
Finansowanie projektu:
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Narodowa kolekcja sztuki współczesnej”.