Byk

Zawiódł każdą kobietę, która go kochała. Rozczarował przyjaciół, rodzinę i swojego jedynego syna. Cały jest z kłamstwa. Robert Mamok (tytułowy Byk), mężczyzna pozornie niezniszczalny, zmaga się z rodzinnymi tajemnicami i medialnym skandalem, na skutek wypadku, który sprowokował pod wpływem alkoholu. Czy prawda go wyzwoli?

„Byk” to drugi po „Pokorze” tekst dramatyczny Szczepana Twardocha, autora bestsellerowych powieści m.in „Króla”, „Morfiny” i „Dracha”. Bohaterem monodramu jest Robert Mamok, który w dwóch językach, po polsku i po śląsku zmaga się z własną tożsamością klasową i etniczną. Oto mężczyzna w kryzysie: mocuje się ze swoją winą i słabościami, waży sukcesy i klęski, konfrontuje się z wagą rodzinnej tajemnicy, z brzemieniem surowego, śląskiego wychowania, z rozpaczą, gniewem i goryczą.

Roboczku, pōdź sam yno do ōpy, dej licko. Robert, powiedz księdzu wierszyk. Taki zdolny, ale leniwy. Panie Robercie, mistrzu, zapraszamy! Panie Robercie, czy to pan jest na tych zdjęciach? Czy pan jest pod wpływem narkotyków? A teraz przed państwem Robert Mamok, skandalista i prowokator! Panie Robercie, może pan coś powie po śląsku…? Robert, musisz mówić o swoich emocjach. Nie możesz się bać swoich emocji, Robert. Tato, jesteś tam? Tato! Robert, skurwysynu, jak mogłeś mi to zrobić? Robert, myślisz, że oni nas widzieli razem? Taki stary, a taki głupi. Tak bardzo się na panu zawiedliśmy, panie Robercie.

 

Szczepan Twardoch w rozmowie z Anną Dudzińską – zapraszamy do wysłuchania podcastu:


GŁÓWNY PRODUCENT:
STUDIO teatrgaleria

KOPRODUCENCI:
Fundacja Teatru Śląskiego „Wyspiański”
Teatr Łaźnia Nowa
Instytut im. Jerzego Grotowskiego

PARTNER:
Teatr Korez

 

 

Budowa dekoracji: Stanisław Gał – SKT Construction

TWÓRCY i TWÓRCZYNIE

TEKST

Szczepan Twardoch

REŻYSERIA

Robert Talarczyk, Szczepan Twardoch

SCENOGRAFIA

Marcel Sławiński

KIEROWNICZKA PRODUKCJI (STUDIO)

Justyna Pankiewicz

MUZYKA

Aleksander Nowak

asystentka produkcji

Katarzyna Pawlonka

współpraca produkcyjna (Teatr Śląski)

Małgorzata Długowska-Błach

asystentka reżysera (Teatr Śląski)

Dorota Damec

Koordynacja (Teatr Łaźnia Nowa)

Małgorzata Rapacz

Producentka (Instytutu Grotowskiego)

Dominika Nestorowska

współpraca produkcyjna (STUDIO)

Dorota Chałaczkiewicz

Obsada

Robert Talarczyk

Recenzje

Przemek Gulda / WP.PL

Przyjechali ze Śląska i do krwi gryzą rękę, która ich karmi. Twardoch i Talarczyk bezpardonowo obrażają w swoim najnowszym spektaklu, „Byku” w Teatrze Studio, warszawską publiczność i - szerzej - polską elitę społeczną. A ta głośno bije im brawo. Czytaj więcej...

Łukasz Drewniak / WYBORCZA.PL

Świetny monodram. Przyzwoity teatr popularny. Popis aktorski. Męski temat. Kilka ważnych odpowiedzi na proste pytania. Tylko tyle i aż tyle. Czytaj więcej...

Leszek Bugajski / WPROST

Monolog napisany przez Twardocha robi duże wrażenie emocjami, które są w nim wypowiedziane i tym, jak jego bohater odkrywa swoje zagubienie w świecie. Bo całość to jest kolejna wersja opowieści o powrocie syna marnotrawnego, który wraca w rodzinne strony, by znaleźć ukojenie, by dotknąć swoich korzeni, choćby nie ukazały mu one nigdy całej prawdy. Czytaj więcej...

Przemysław Bollin / Newsweek

Ten spektakl jest manifestacją zła, z całą jego bezpardonowością. Byk się nie zatrzymuje, ze sztyletem wbitym w kark, dalej próbuje blitzkriegu. Z pianą na pysku próbuje ocaleć, choćby cel miał zdobyć po trupach. Czytaj więcej...

Jacek Cieślak / TEATR

„Byk” to pierwszy tekst teatralny Szczepana Twardocha. Są w nim przejmujące fragmenty na temat Śląska, ale też atak na stołeczne salony (…). Warszawskie STUDIO przyciąga nowych głośnych twórców (…). Czytaj więcej...

Jacek Sieradzki

Czysta zabawa. Talarczyk miotał ze sceny inwektywę za inwektywą, a warszawka na widowni zaśmiewała się do łez. No bo przecież nikt nie miał zamiaru brać tego do siebie. To o innych, nie o nas. Realizatorom oddać trzeba jedno: ta prostacka sekwencja skutecznie podniosła i tak już wysoką temperaturę widowiska. Czytaj więcej...

Spektakle

 

KASA BILETOWA

 

w okresie świątecznym kasa nieczynna i brak dyżuru telefonicznego:

24, 25, 26 grudnia
31 grudnia, 1 stycznia

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem
dyżur telefoniczny w godzinach 12.00–18.00

 

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

w okresie świątecznym nieczynna:
24, 25, 26 grudnia
31 grudnia
oraz poniedziałki 23, 30 grudnia, 1, 6 stycznia

 

w trakcie trwania wystaw czynna:
wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

PARKING

Do 15 min.: bezpłatnie
Do 30 min.: 6 zł
Każda rozpoczęta godzina: 8 zł

więcej PARKING PKiN

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.