Empuzjon

Przyjazd młodego kuracjusza, Mieczysława Wojnicza, do sanatorium w Görbersdorfie (dzisiejsze Sokołowsko) zbiega się z pewną tajemniczą śmiercią. Wojnicz, przejęty widokiem trupa, szybko poznaje inną tajemnicę: w okolicach Pensjonatu dla Panów w niewyjaśnionych okolicznościach regularnie giną mężczyźni.

Przyjazd młodego kuracjusza, Mieczysława Wojnicza, do sanatorium w Görbersdorfie (dzisiejsze Sokołowsko) zbiega się z pewną tajemniczą śmiercią. Czy to przypadkowy zbieg okoliczności? Dlaczego ochoczo rozmawia się tu na każdy inny temat, ale nie o zaginionych ludziach? Czego boją się mieszkańcy pensjonatu dla panów? Młody kuracjusz niepewnie wkracza na terytorium zajęte przez mężczyzn przekonanych o swojej mądrości. Każde spotkanie, suto zakrapiane nalewką Schwärmerei, to przecież doskonała okazja do rozpraw o sztuce czy filozofii, a w ostateczności – wyższości mężczyzn nad kobietami. Tymczasem nagrobki na pobliskim cmentarzu okazują się niepokojąco do siebie podobne. Może kolejne tyrady są jedynie próbą ukrycia lęku przed tajemniczą siłą, która odpowiada za unoszącą się w powietrzu śmierć? Zegar tyka, otaczający sanatorium las staje się coraz bardziej złowieszczy, zbliża się pierwsza listopadowa pełnia księżyca, wilgotne powietrze przenika odór rozkładu, a Wojnicz wciąż nie wie, dlaczego wszystkie oczy (nie tylko te ludzkie) skierowane są na niego… I dlaczego ze wszystkich możliwych zakamarków wydobywa się ten niepokojący głos? Czy ktoś jeszcze go słyszał? Gdzie należy spojrzeć, żeby zobaczyć ukrytą twarz tutejszego pejzażu?

Teatralna adaptacja pierwszej po Nagrodzie Nobla powieści Olgi Tokarczuk to doskonała okazja do zastanowienia się nad tym, co tak naprawdę wiemy o świecie, a co pozostaje poza naszym wzrokiem. Reżyser i autor adaptacji, Robert Talarczyk, sięga po „horror przyrodoleczniczy” noblistki, by zajrzeć tam, gdzie czają się nasze najbardziej uśpione lęki.

 

 

Teksty wokół premiery Empuzjonu:

Wojciech Śmieja
ŚMIECH EMPUZY → przeczytaj tekst tutaj

Ryszard Koziołek
UCZTA Z MĘŻCZYZN NA CZARODZIEJSKIEJ GÓRZE → przeczytaj tekst tutaj

 

Spektakl bierze udział w 30. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

   

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

 


To kolejna, po monodramie „Byk” na podstawie tekstu Szczepana Twardocha, koprodukcja STUDIO z Teatrem Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach i Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Koproducenci:
Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach
STUDIO teatrgaleria w Warszawie
Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu

Partner:

Polskie Wydawnictwo Muzyczne PWM

PRAPREMIERA:
12 maja 2023 Teatr Śląski
19 maja 2023 STUDIO teatrgaleria
23 czerwca 2023 Instytut im. Jerzego Grotowskiego

 

 

Robert Talarczyk w rozmowie z Agą Kozak z cyklu „Teatr od Kuchni”:

Sobota

08.06.24 / 16:00

WROCŁAW, INSTYTUT GROTOWSKIEGO

Sobota

08.06.24 / 19:00

WROCŁAW, INSTYTUT GROTOWSKIEGO

Niedziela

09.06.24 / 17:00

WROCŁAW, INSTYTUT GROTOWSKIEGO

Twórcy

Adaptacja powieści Olgi Tokarczuk

„Empuzjon”

adaptacja i reżyseria

Robert Talarczyk

muzyka

Wojciech Kilar (w opracowaniu Adama Wesołowskiego)

scenografia, kostiumy i reżyseria światła

Katarzyna Borkowska

choreografia

Kaya Kołodziejczyk

dramaturgia

Miłosz Markiewicz

wideo-art

Wojtek Doroszuk

przygotowanie iluzjonistyczne

Paweł Kwiecień

konsultacje literackie

Ryszard Koziołek

asystenci reżysera

Michał Piotrowski, Mateusz Worek

kierowniczka produkcji (STUDIO)

Justyna Pankiewicz

asystentka produkcji (STUDIO)

Martyna Rakowska

inspicjentka (STUDIO)

Aleksandra Śliwińska

kierowniczka produkcji (TEATR ŚLĄSKI)

Małgorzata Długowska-Błach

asystentka produkcji (TEATR ŚLĄSKI)

Dorota Damiec

statyści i epizodyści

Tomasz Boczkowski, Tomasz Bogumił, Sergiusz Gajcy, Michał Kabas, Jacek Łukasiuk, Michał Osicki, Marcin Skorek, Leszek Swat

Obsada

Jakub Fret

Grzegorz Przybył / Marcin Gaweł

Dariusz Maj

Michał Piotrowski

Wiesław Sławik

Mateusz Smoliński

Krzysztof Strużycki

Marcin Szaforz

Artur Święs (nagranie video)

Mateusz Znaniecki

 

KASA BILETOWA

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem

 

w weekend: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
lub do rozpoczęcia spektaklu/wydarzenia

 

DYŻUR TELEFONICZNY

w tygodniu: poniedziałek—piątek
w godzinach  12.00–18.00

 

telefon: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

 

18 maja 2024 NOC MUZEÓW
20:00-24:00 (wstęp wolny)

19 maja czynna do godz. 17:00
30 maja nieczynna (Boże Ciało)

 

 

 

WJAZD / PARKING

ograniczenia w związku z budową MSN

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.

Strona STUDIO teatrgalerii wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.
Wyrażam zgodę