Mahagonny, fikcyjne miasto w Europie lat 30. XX wieku i współczesna Warszawa. Rewolucja przemysłowa, galopująca nowoczesność, wszechogarniający postęp. Muzyka i śpiew.
Bertolt Brecht i Kurt Weill stworzyli gatunek teatru korzystającego i eksponującego śpiewanie, jako formę wyrażania najgłębszych i najbardziej skrytych stanów emocjonalnych. Songspiel, bo tak nazwali ten gatunek inscenizacji muzykującej, miał być bardziej przystępny niż tradycyjna forma operowa. Charakter utworów czerpali z otaczającej ich dynamiki miasta, berlińskich knajp, szczególnie tych znajdujących się w nie najlepszych dzielnicach. Te uważali za najbardziej ludzkie. Nie zgadzali się z opinią, że upadłe są te warstwy ludności i obszary miasta, które nie załapały się na modę kapitalizmu i finansjery.
Współczesna Warszawa, której poświęcona jest druga część spektaklu w muzyce zapisana została kompozycją Kasi Głowickiej, a teksty songów, czy jak mawiał Kurt Weill – numerów wokalnych, napisał Bartosz Fisz Waglewski. Afterparty, w swojej muzycznej warstwie, to swoisty rodzaj rollercoastera, słodkie emocje i mocne uderzenia.
Zestawienie prawie stu lat rozwoju europejskich aglomeracji – w których ludzie z całego świata mieszkają z nadziei, z przymusu, z ostatniej szansy, z fascynacji, z wygody, z samotności – Berlina / Mahagonny i Warszawy (nazywanej dzisiaj wschodnim Berlinem), jest przygodą i podróżą z postaciami, bohaterami, typami, które dążą do poznania sposobu na spełnienie największych marzeń i sukcesów na arenie nowoczesnej aglomeracji. Nieustanna „podróż ku” i „ucieczka od” staje się przestrzenią życia osobników, których niosą przez męczącą codzienność pragnienia realizacji, muzyka, śpiew i wir obietnic miasta marzeń.
Spektakl współfinansowany przez
Kurt Weill Foundation for Music, Inc., New York, NY
Wykonania „Mahagonny. Ein Songspiel” odbywają się za zgodą i z materiałów wydawnictwa Universal Edition A.G.
Wykonanie „Afterparty” odbywają się z materiałów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Premiera spektaklu „Mahagonny. Ein Songspiel / Afterparty” w reż. Krystiana Lady i wydarzenia towarzyszące dofinansowane z Krajowego planu odbudowy