Raj. Potop

na podstawie pierwszej części Trylogii klimatycznej Thomasa Köcka

reż. Grzegorz Jaremko

SPEKTAKL

Powrót
fot. Bartek Warzecha

Raj. Potop

 

POSTAPOCALYPSE NOW!

Obezwładniająca, przekraczająca wszelkie granice gatunkowe Trylogia klimatyczna Thomasa Köcka to złowieszczy potop rzeczy, który niesie za sobą wyrzucone na brzeg skrawki sensów, fragmenty obrazów, zdegradowane biografie, losy ofiar, wyświechtane pojęcia i definicje.

Raj. Potop na podstawie pierwszej części Trylogii to przypowieść o wyzysku ludzi i planety. W kameralnym spektaklu przesuwamy się po dwóch liniach akcji, śledzimy finansowy upadek rodziny okresu transformacji, skupiony wokół losów tancerki pracującej na śmieciówkach, oraz jej ojca, bankrutującego właściciela warsztatu samochodowego. Następnie przenosimy się w XIX wiek – do Manaus w Brazylii, w sam środek mrocznych czasów boomu kauczukowego. Poznajemy baronów gumowych, którzy prawo do istnienia natury przeciwstawiają naturalnym prawom rynku. Walczy z nimi architekt Felix Nachtigal, który w dżungli ma zbudować operę. Niełatwo jednak u Köcka odróżnić fakt od fake’u. Wprawdzie kolonizatorzy noszą szykowny tweed, ale jednocześnie robią sobie późnokapitalistyczne selfie.

Raju. Potopie jesteśmy świadkami gorzkiego końca rodziny nuklearnej oraz porażki idealisty Nachtigala. Wszyscy są tutaj ofiarami, to jedynie pionki w sztuce o katastrofie ekonomicznej i ekologicznej, której prawdziwym bohaterem jest niewidzialna ręka rynku.

Replika „The Knotted Gun” wykonana za zgodą Fundacji Non-Violence.
Wszelkie prawa zastrzeżone i należą do Fundacji Non-Violence.

 

Twórczynie i Twórcy

AUTOR

Thomas Köck

TŁUMACZENIE

Jacek Kaduczak

REŻYSERIA I OPRACOWANIE TEKSTU

Grzegorz Jaremko

SCENOGRAFIA I KOSTIUMY

Natalia Mleczak

MUZYKA

Bartosz Dziadosz

REŻYSERIA ŚWIATŁA I VIDEO

Marek Kozakiewicz

CHOREOGRAFIA

Agnieszka Kryst

ANIMACJE

Oliwia Szanajca-Kossakowska

NAPISY

Weronika Wysocka, Karolina Mełnicka

opracowanie partii chóralnych

Szymon Adamczak

KIEROWNICZKA PRODUKCJI

Justyna Pankiewicz

INSPICJENTKA

Maria Lejman-Kasz

ASYSTENTKI PRODUKCJI

Anna Gołębiowska, Hanna Siewińska, Magdalena Zaremba

Recenzje

Anna Pajęcka / Dwutygodnik.com

Teledyskowe tempo Jaremki to dobre spotkanie z potopem słów u Köcka. Jak w sprawnie zmontowanym filmie, zmieniają się historie i scenografia. (…) Z demonizowanym tekstem dramatu Köcka Grzegorz Jaremko poradził sobie naprawdę dobrze. Pytanie, czy sięgnie po kolejne części, które, faktycznie, mogą przekraczać wyobrażenie polskich reżyserów o eksperymentalnej dramaturgii. Czytaj więcej...

Marcelina Obarska / Culture.pl

Materiał wybrany przez Jaremkę wykracza poza zbanalizowany już dyskurs wokół katastrofy klimatycznej, który w sztukach performatywnych często przybiera albo melancholijny, albo pokrzykujący i konfrontacyjny charakter. Tekst Köcka sięga głęboko pod powierzchnię znanych nam diagnoz – nie formułując żadnej prostej tezy (a tym bardziej żadnego oskarżenia), staje się wielowątkową krytyką rozwoju rozumianego jako linearny postęp, którego jakość wyznaczają: materialne bogacenie się, przepustowość produkcji i zdolność do utrzymywania wysokiej prędkości. Spektakl Jaremki, nawiązując dialog z tym tekstem, staje się natomiast potrzebnym dzisiaj głosem, który naświetla głębokie przyczyny „aktualnego stanu świata”. Czytaj więcej...

Tomasz Miłkowski / Dziennik Trybuna

(...) Podczas lektury „Trylogii klimatycznej" dopadły mnie wątpliwości, czy tę porażającą (a zarazem satyryczną) wizję świata da się przekonująco pokazać na scenie. Okazało się, że tak. (...) Aktorzy świetnie wpisują się w klimat tej złowieszczo-szyderczej opowieści, z czarnym humorem opowiadającej o brutalnej eksploatacji Ziemi i wszystkich słabszych. Jest kolorowo, wesoło jak na szykowny pogrzeb przystało. Czytaj więcej...

Aneta Kyzioł / Polityka

1. Twórcy zabiorą nas na wyciecz¬kę w przeszłość, do początków kapitalizmu (XIX w., gorączka kauczukowa, mordowanie amazońskiej dżungli i zmuszanie do niewolniczej pracy tamtejszych ludów, pod przykrywką mi¬sji cywilizacyjnej symbolizowanej przez plan budowy opery w Menaus). I w przyszłość, gdy słońce spaliło Ziemię, o czym sobie opowiadają dwie kobiece (?) postaci w kapsułach tleno¬wych, paląc - jak skazańcy - ostatnie papierosy. Czytaj więcej...

Partner spektaklu

Spektakle

 

KASA BILETOWA

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem
dyżur telefoniczny w godzinach 12.00–18.00

 

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

 

Uwaga!
18 i 19 stycznia Galeria czynna od 12:00 do 17:00

 

w trakcie trwania wystaw czynna:
wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

PARKING

Do 15 min.: bezpłatnie
Do 30 min.: 6 zł
Każda rozpoczęta godzina: 8 zł

więcej PARKING PKiN

 

SEKRETARIAT

pn-pt: 8:00 – 16:00

+48 22 620 47 70
sekretariat@teatrstudio.pl

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.